یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: وقتی شنیدید تهران در بین 5 شهر برتر جهان انتخاب شده و یکی از دلایل آن هم گسترش خطوط مترو و ایجاد خط‌های تندرو یا همان بی‌آر‌تی خودمان بود، به چه فکر کردید؟

بگذارید حدس بزنم:

یک نفر از شما چشمانش گرد شد و گفت: نه بابا!

یکی دیگر گفت: باید هم می‌شد.

یکی مشکوک بود و باورش نشد.

یک نفر خندید.

تو خبر را چند بار خواندی تا دلیل آن را پیدا کنی:

« ایجاد خطوط تندرو ، توسعه خطوط مترو ، همگام بودن توسعه

حمل‌و نقل عمومی با تقاضای شهروندان و به کارگیری سیستم‌های هوشمند در مدیریت ترافیک به ویژه کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک از عوامل اصلی انتخاب تهران به‌عنوان برترین‌های جهان در توسعه حمل‌و‌نقل عمومی بوده است. »

اما من گفتم: سوژه صفحه پنجره!

***

بعد، من هم مثل تو چند بار این خبر را خواندم تا ببینم کجای کار به کار ما می‌آید. کجا را ما می‌توانیم بگیریم و کمک کنیم.

ما هم‌سفر مسافران خطوط تندرو اتوبوس می‌شویم؛ خطوطی که یکی از دلایل برتری شهر ما بوده است.

***

ساعت 11 صبح، آزادی-تهرانپارس

در یکی، دو ایستگاه سوار و پیاده می‌شوم تا تعداد کسانی که بلیت می‌اندازند،  دستم بیاید.

بازار بلیت کاغذی این‌روزها

کم رونق است و کارت‌های اعتباری رقیب قدرتمندی برای بلیت‌ها شده‌اند.

اما در یکی از ایستگاه‌ها، مأمور ایستگاه از مسافران بلیت می‌خواهد و تعداد زیادی از آنها بلیت ندارند و می‌گویند این‌جا باجه بلیت فروشی نیست. اما بیرون از ایستگاه پیرمردی بلیت‌هایش را از باجه‌ای که از ایستگاه اتوبوس دور است، گرفته و نزدیک ایستگاه آمده. بعضی از مسافرها می‌آیند بلیت می‌گیرند و بازمی‌گردند.  اما خیلی‌ها...

***

به گفته دکتر محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران  در حال حاضر روزانه بیش از 4 میلیون نفر با اتوبوس و یک میلیون و 700 هزار نفر با مترو در تهران جا به جا می‌شوند.

***

حالا ما یکی از آن 4 میلیون نفریم که هر روز با اتوبوس سفر می‌کنند،  سرکار می‌روند یا خرید و مهمانی و دانشگاه و مدرسه.

احتمالاً همة آن 70 درصدی که از کارت اعتباری برای مترو استفاده می‌کنند وقتی گذرشان به اتوبوس بیفتد باز هم از کارت استفاده می‌کنند.

در یکی از ایستگاه‌ها می‌ایستم و این‌بار برای آنها که کارت دارند.

 از میان کسانی که از کارت استفاده می‌کنند کارت چند نفری اعتبار ندارد، اما آنها رد می‌شوند. یکی از آنها رزا است، دانشجوی سال اول. چند بار کارت می‌کشد اما کارت اعتبار ندارد. بی‌توجه راه می‌افتد سمت اتوبوس و البته می‌گوید امتحان دارم و وقتی برای شارژ  کارتم نیست. نفر دوم یک پسر نوجوان است به نام امیر‌مهدی که کارت او هم اعتبار ندارد و در این ایستگاه جایی برای تأمین اعتبار کارتش نیست. او معمولاً در ایستگاه مترو کارتش را شارژ می‌کند. و در آخر تعداد زیادی از مسافران رایگان سوار می‌شوند و به مقصد می‌رسند.

***

به هر حال برای این‌که راحت‌تر در شهر سفر کنیم، بهتر است به یکی از کمترین وظایف شهری‌مان عمل کنیم؛ یعنی خرید بلیت. از ما گفتن.

***

در همایش بزرگ جهانی انتخاب برترین‌های سالیانه حمل و نقل و توسعه پایدار جهان که از سوی هیئتی از چهار مؤسسه معتبر جهانی شامل انجمن بین‌المللی حمل و نقل عمومی‌ (UITP)، برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) ، مؤسسه GTZ و دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در شهر واشنگتن امریکا برگزار می‌شود، امسال تهران یکی از برترین‌ها در این حوزه شناخته شد.

کد خبر 128127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز