جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که میلیاردها نفر از مردم جهان شاهد مراسم افتتاحیه المپیک در پکن بودند، همزمان با روشن شدن مشعل المپیک در چین، آتش جنگ نیز در قفقاز‌ شمالی افروخته شد.

اخبار افتتاحیه المپیک به‌عنوان‌ بزرگ‌ترین تورنمنت 4ساله جهان با موجی از امید به صلح و دوستی در جهان در کنار اخبار افزایش تنش بین گرجستان و روسیه در منطقه مورد مناقشه اوستیای جنوبی قرار گرفت.

حمله روز جمعه نیروهای گرجستان به منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی، با واکنش شدید روسیه همراه شد و 2 کشور را در آستانه جنگ تمام‌عیار قرار داد. یک واحد نظامی از نیروهای روسی متشکل از 150دستگاه تانک و نفربر وارد اوستیای جنوبی شد و جنگنده‌های روسی نیز یک مقر نظامی گرجستان را مورد حمله قرار دادند.

حمله نیروهای روسیه به اوستیای جنوبی در شمال گرجستان، پس از آن صورت گرفت که نیروهای گرجی مدعی تصرف شهر تسخینوالی، مرکز این منطقه جدایی‌طلب پس از بمباران چند ساعته آن شدند.

روسیه و گرجستان در همین حال به متهم کردن یکدیگر به تجاوزگری در اوستیای جنوبی پرداختند. مقامات گرجستان که انتظار واکنش از سوی روسیه را داشتند پس از حمله تهدید کردند درصورتی که روسیه در مناقشات تفلیس و این منطقه جدایی‌طلب مداخله کند، بین دو کشور جنگ درمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در روسیه ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری نیز اعلام کردند که روسیه کشته شدن نیروهای صلحبانش در اوستیای‌جنوبی را تحمل نخواهد کرد.وزارت دفاع روسیه دیروز از کشته شدن بیش از 10سرباز صلحبان روسیه در حمله گرجستان به اوستیای جنوبی خبر داده بود.

روسیه بنا به توافقی که به‌دنبال جنگ‌هایی که در دهه 1990 درگرفت و مناطق اوستیای جنوبی و آبخازی به‌طور یکجانبه از گرجستان اعلام خودمختاری کردند، نیروهای خود را به‌عنوان صلحبان در منطقه مستقر کرد.

این منطقه از اوایل دهه 1990میلادی به‌دنبال استقلال از گرجستان است و دولت غیررسمی ‌این منطقه تحت حمایت روسیه قرار دارد.

موضوع نزدیک شدن گرجستان به آمریکا و سازمان ناتو و گسترش این سازمان به نزدیکی مرزهای روسیه نیز ازجمله تشدید تنش بین این 2 کشور در منطقه قفقاز است.

به گزارش رویترز، ایگور کوناشینکف معاون فرماندهی نیروهای زمینی روسیه عصر دیروز گفت: یگان 58 ارتش برای کمک به نیروهای صلحبان روسیه به حرکت درآمده و در حال نزدیک شدن به تسخینوالی است.

بنا بر دیگر اخبار ده‌ها تانک روسی و کامیون نظامی این کشور، 4کیلومتر در خاک منطقه‌ مورد مناقشه اوستیای جنوبی پیش رفته‌اند.

در همین حال، دیروز وزارت کشور گرجستان اعلام کرد که هواپیماهای روسی حمله‌ای را به یک مقر نظامی در نزدیک تفلیس، پایتخت گرجستان انجام داده‌اند. در عین حال سخنگوی وزارت خارجه روسیه‌ هم سرنگونی 2جنگنده روسی به دست نیروهای هوایی گرجستان را تایید کرد.

در پی این تنش‌ها، ساکاشویلی ارتش گرجستان را به حالت آماده باش در آورد و در این کشور بسیج عمومی اعلام کرد.وزارت خارجه‌ گرجستان هم دیروز از جامعه جهانی خواست تا مانع روسیه در انجام اقدام نظامی در منطقه شوند.

روز پنجشنبه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد که در یک جلسه اضطراری شرکت کرده بودند، بر سر تصویب بیانیه پیشنهادی روسیه که حاوی درخواست از دو طرف برای برقراری آتش بس بود به توافق نرسیده بودند.

تاریخ منازعات در اوستیای جنوبی

اوستیای جنوبی در منطقه قفقاز واقع شده و در زمان اتحاد جماهیر شوروی، یکی از استان‌های خودگردان گرجستان محسوب می‌شد و در سال1990، موقعیت آن به یک جمهوری خودگردان متعلق به گرجستان تبدیل شد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال گرجستان در سال 1991، گروه‌های ملی‌گرای اوستیایی استقلال این جمهوری از گرجستان را اعلام داشتند و شبه‌نظامیان مسلح وابسته به این گروه‌ها، ساکنان گرجی روستاهای اوستیای جنوبی را هدف حمله قرار دادند.

این تحولات به مداخله نیروهای ارتش گرجستان و بروز جنگ داخلی منجر شد، اما در سال 1992، دولت گرجستان، از بیم اقدام ارتش روسیه در حمایت از جدایی طلبان، با برقراری آتش بس موافقت کرد.

در پی توافق آتش بس، یک نیروی پاسدار صلح متشکل از سربازان روس، گرجی و شبه‌نظامیان اوستیایی تشکیل شد و سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز یک گروه ناظر را برای نظارت بر عملیات صلحبانی به گرجستان اعزام کرد.

تاکنون هیچ کشوری استقلال اوستیای جنوبی را به رسمیت نشناخته و از نظر سازمان ملل نیز این سرزمین همچنان بخشی از جمهوری گرجستان محسوب می‌شود.

کد خبر 60111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز