گروه بین‌الملل: در حالی ‌که مقامات روسیه بارها تاکید کرده‌اند که نیروهای نظامی این کشور مستقر در آبخازیای گرجستان ماموریت‌های صلح‌طلبانه و انسان‌دوستانه دارند مقامات گرجی بر این باورند که روسیه ممکن است به تلافی عضویت این کشور در ناتو به گرجستان حمله کند.

 به گزارش منابع خبری گرجی مقامات این کشور اخیرا در نشستی امنیتی نسبت به امکان جنگ با روسیه به خاطر عضویت این کشور در ناتو هشدار دادند. این در حالی است که روسیه همواره گرجستان را به هوچی گری و بزرگ کردن مشکلات پیرامونی دو کشور متهم کرده است. با این همه روس‌ها هرگز ناراحتی شدید خود را از عضویت این کشور در ناتو پنهان نکرده‌اند. 

بر اساس این گزارش وزیر کشور گرجستان یکی از مقاماتی است که صریح‌ترین اظهار نظرها را درخصوص درگیری با روسیه داشته و به خبرگزاری رسمی این کشور دی آذ گفته است که امکان دارد روسیه به خاطر عضویت کشورش در پیمان ناتو به آنها حمله کند.

 خبرگزاری دی آذ، به نقل از وانو مراباشویلی وزیر کشور گرجستان گزارش داد: امیدوارم دولت جدید روسیه برنامه حمله به گرجستان را که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور سابق آن‌را دنبال می‌کرد بازنگری کند. او همچنین به این منبع خبری گفته بود: عضویت کشورش در ناتو فصل جدیدی را در تاریخ این کشور و روابط آن با دیگر کشورها می‌گشاید.  این در حالی است که ارتش روسیه پیشتر درخصوص نگرانی گرجستان از حضور نظامیان روسی در خاک این کشور اطمینان خاطر داد که نیروهای اضافی روسیه که در اواخر ماه مه امسال در منطقه جدایی‌طلب آبخازیا مستقر شدند تا دو ماه دیگر، یعنی به محض آنکه ماموریت آنها به پایان برسد از این منطقه خارج خواهند شد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلکسی کوزنتفسوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: حدود 400 سرباز در تاریخ سی‌ویکم ماه مه در منطقه آبخازی مستقر شدند. وی افزود: همان‌طور که از قبل پیش‌بینی شده بود آنها تا دو ماه دیگر که مأموریت‌شان به پایان می‌رسد خاک این جمهوری را ترک خواهند کرد. وی در بخش دیگر از سخنان خود بر ماهیت بشردوستانه ماموریت این نیروها تاکید کرد و گفت آنها وابسته به راه‌آهن روسیه هستند که قرار است بیش از 50 کیلومتر راه‌آهن در این منطقه مجاور روسیه را تعمیر کنند.

هشدار اتحادیه اروپا

در همین حال و در پی طرح چنین ادعایی از سوی گرجستان اتحادیه اروپا و آمریکا دیروز به روسیه درخصوص مداخله در مناطق جدایی‌طلب گرجستان هشدار دادند. به گزارش خبرگزاری آلمان، در پیش‌نویس بیانیه‌ای که قرار است در پایان نشست بردو منتشر شود مقامات ارشد اتحادیه اروپا و جورج بوش، ‌رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کردند روسیه نباید در منطقه جدایی‌طلب آبخازی در گرجستان مداخله کند. اتحادیه اروپا و آمریکا در ادامه از ابتکار صلح گرجستان درخصوص منطقه آبخازی که به تازگی آن را ارائه کرده است و همچنین تلاش‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی به‌منظور نزدیک‌تر شدن به غرب حمایت کردند.

تاکید سولانا بر حل و فصل مناقشه آبخازیا

از سوی دیگر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مناقشه دیرینه گرجستان و جمهوری استقلال‌طلب آبخازیا نمی‌تواند بدون مداخله روسیه حل و فصل شود. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، خاویر سولانا این مطلب را در سفرش به آبخازیا و دیدار با رئیس‌جمهور این منطقه مطرح کرد. سولانا گفت: اتحادیه اروپا نقش فعال‌تری در تلاش برای حل و فصل این مناقشه ایفا خواهد کرد و تاکید کرد علاوه بر روسیه دیگر کشورهای دیگر نیز باید برای رفع این مناقشه تلاش کنند. تاکنون گرجستان و آبخازیا هیچ‌یک علاقه چندانی برای مصالحه از خود نشان نداده‌اند. اما سولانا گفت: اقدامات در جهت صحیح پیش می‌رود.

کد خبر 54627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز