شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور گرجستان روز شنبه 9 اوت پس از آن‌که روسیه از تصرف اوستیای جنوبی خبر داد، اعلام وضعیت جنگی کرد.

به گزارش پرس تی وی، میخائیل ساکاشویلی طی سخنانی در جلسه شورای امنیت ملی گرجستان اعلام کرد: من فرمانی را با مضون وضعیت جنگی امضا کرده‌ام.

رئیس جمهور گرجستان در ادامه ادعا کرد: کشور ما به طور کامل مورد تجاوز نظامی از سوی روس‌ها از طریق دریا و هوا و زمین قرار گرفته است.

او افزود که از پارلمان گرجستان خواهد خواست تا قانون حکومت نظامی را مورد تصویب قرار دهد.

الکساندر لومیا دبیر شورای امنیت ملی گرجستان نیز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: اعلام وضعیت جنگی به حکومت نظامی جنبه اجرایی می‌دهد.

لومیا مدعی شد: حکومت نظامی خللی در وضعیت زندگی روزمره شهروندان ایجاد نخواهد کرد.

دبیر شورای امنیت گرجستان همچنین گفت: اعلام وضعیت جنگی در گرجستان به معنای اعلان جنگ علیه روسیه نیست.

وضعیت جنگی در گرجستان پس از آن اعلام شد که روسیه از فرود اعضای تیپ 76 چتر بازان ارتش این کشور در تسخین والی و متعاقب آن ورود واحد‌های نظامی لشکر 58 ارتش روسیه به همراه واحد‌های توپخانه به مرکز اوستیای جنوبی خبر داد. 

تصرف شهر تسخین والی از سوی دولت روسیه در حالی اعلام می‌شود که دولت تفلیس روز شنبه مسکو را به بمباران منازل مسکونی در شهر گوری واقع در 50 کیلومتری تسخین والی مرکز اوستیای جنوبی متهم کرد. دولت گرجستان همچنین از بمباران پوتی مهمترین بندر این کشور توسط نیرو‌های روسی خبر داده است.

[روسیه مهمترین بندر گرجستان را بمباران کرد]

آناتولی ناگویتسین سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز ضمن رد اتهامات دولت گرجستان اعلام کرد: ما به شهر‌هایی که در آن‌ها آرامش و صلح بر قرار است حمله نمی‌کنیم و در حال انجام عملیات نظامی علیه شهروندان نیستیم.
سرگئی سوبیانین معاون نخست وزیر روسیه نیز شنبه گفت: از پنجشنبه (7 اوت) و از زمانی که ارتش گرجستان تهاجم گسترده‌ای را علیه جدایی طلبان به منظور در دست گرفتن اداره مجدد اوستیای جنوبی آغاز کرد، 30 هزار نفر از این استان گریخته‌اند

ایرنا گاگلویوا سخنگوی دولت اوستیای جنوبی نیز اعلام کرده است که از زمان حمله  نیرو‌های گرجی به شهر تسخین والی 1.600 غیر نظامی کشته شده‌اند.

پیشینه استقلال اوستیای جنوبی

در سال 1992 ، یک سال پس از فروپاشی اتحاد شوروی، نیروهای گرجستانی از منطقه اوستیای جنوبی بیرون رانده شدند و این منطقه اعلام استقلال کرد، اما تا کنون جمهوری اوستیای جنوبی در عرصه بین‌الملل مورد شناسایی رسمی قرار نگرفته است.

اوستیای جنوبی و آبخازیا دارای روابط رسمی با روسیه هستند. در حالی که نیرو‌های گرجی در صدد آن برآمده‌اند، تا با توسل به روز بر دو جمهوری اوستیا و ابخازیا مسلط شوند، دولت تفلیس ادعا کرده است که روسیه تلاش دارد این دو منطقه را جهت خنثی کردن تلاش‌های  گرجستان برای عضویت در ناتو به خاک خود منضم کند.

کد خبر 60189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز