یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه یکشنبه (20 مرداد) گرجستان را تحت محاصره دریایی قرار داد و کنترل کامل تسخینوالی مرکز منطقه اوستیای جنوبی را در اختیار گرفت.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، الکساندر لومایا دبیر شورای امنیت گرجستان به این خبرگزاری گفت: براساس طرح دیپلماتیک، گرجستان از آمریکا کمک خواسته و از کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا درخواست کرد به عنوان میانجیگر با روس‌ها وارد گفتگو شود.

کاخ سفید به روس‌ها هشدار داد که این درگیری می‌تواند اثرات بسیار مهمی بر روابط درازمدت آنان با آمریکا داشته باشد.

برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، قرار است امروز برای ارائه پیشنهادهایی در زمینه حل درگیری در گرجستان به این کشور سفر کند.

گرجستان صبح امروز اعلام کرد که نیروهای این کشور تقریبا از تمامی اوستیای جنوبی عقب نشینی کرده و خواستار توقف درگیری‌های نظامی است.

سخنگوی وزارت کشور گرجستان نیز خبر داد که نیروهای روسی مرکز منطقه اوستیا را در کنترل خود درآورده است.

حکومت اوستیای جنوبی امروز خبر داد که شهر تسخینوالی تقریبا ویران شده است و ساکنان آن همگی در زیرزمین‌ها مخفی شده اند.

ازسوی دیگر، ناوگان روسیه کشتی‌های جنگی خود را بسوی سواحل گرجستان اعزام کرده تا محاصره کامل دریایی این کشور را اجرایی کند.

اوکراین نیز تهدید کرده ناوهای روسی که بنادر اوکراین را به مقصد محاصره گرجستان ترک کرده باشند، دیگر نمی‌توانند به این بنادر برگردند.

دولت گرجستان نیز روز یکشنبه تاکید کرد که مسکو شش هزار نیروی اضافی به اوستیای جنوبی اعزام کرده است.

ازسوی دیگر، نیروی هوایی روسیه حملات هوایی خود در گرجستان را افزایش داده و به یک فرودگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تفلیس حمله و آنجا را با خاک یکسان کرده است.

کد خبر 60281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز