همشهری‌آنلاین: وزارت امور خارجه گرجستان اعلام کرد این کشور از توافق نامه دفاع‌هوایی با روسیه خارج می‌شود

این تصمیم در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش میان روسیه و گرجستان درباره مناطق جدایی طلب گرجستان افزایش یافته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه از تفلیس، وزارت‌خانه‌های دفاع روسیه و گرجستان در سال 1995 توافق‌نامه همکاری در زمینه دفاع‌ هوایی منعقد کردند.

براساس این توافق‌نامه دو کشور تعهد کردند برای توسعه یک سیستم مشترک دفاع ضد‌هوایی میان اعضای سازمان CEI همکاری کنند. اعضای این سازمان را بیشتر کشورهای اتحادجماهیرشوروی سابق از جمله گرجستان تشکیل می‌دهند.

وزارت امور خارجه گرجستان در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد ضمن اعلام این مطلب که گرجستان از توافق نامه دفاعی با روسیه خارج می شود. طبق این‌بیانیه،‌ مسئولان وزارت امور خارجه گرجستان یادداشتی را در همین راستا به سفارت روسیه در تفلیس ارسال کرده‌اند.

سرگئی‌لاوروف وزیرامور خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی، تصمیم گرجستان را برای خروج از پیمان دفاعی 1995 نشان دهنده تمایل تفلیس برای تشدید تنش و رویارویی با مسکو توصیف کرد. این درحالی است که مقامات روسیه گرجستان را به تلاش برای تدارک یک عملیات نظامی برضد منطقه ابخازی متهم کرده‌اند.

مسئولان روسیه همین مسئله را علت افزایش نیروها و تجهیزات نظامی خود در منطقه ابخازی و همچنین اوستیای جنوبی عنوان کرده اند. اوستیای جنوبی نیز یک منطقه دیگر گرجستان است که تمایلات جدایی طلبانه دارد.

مقامات مسکو در توجیه تقویت حضور نظامی خود در این دو منطقه جدایی طلب اعلام کرده‌اند این تدابیر را برای حفاظت از اتباع خود در این مناطق اتخاذ کرده‌اند. بیشتر ساکنان این دو جمهوری گذرنامه روسیه دارند.

یک مسئول سازمان CEI که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرد خروج گرجستان از پیمان دفاعی هزار و نهصد و نود و پنج نوعی هشدار به روسیه است.

وی افزود خروج گرجستان از این پیمان سیستم دفاع هوایی سازمان CEI را تضعیف نخواهد کرد چرا که گرجستان در این پیمان حضور واقعی نداشت و این کشور هرگز به طور فعال در رزمایشهای دفاع هوایی مشترک میان کشورهای عضو این سازمان شرکت نکرده است.

در آخرین اقدام تنش افرین میان مسکو و تفلیس،‌ دولت گرجستان دوشنبه گذشته از سازمان ملل متحد درخواست کرد درباره نحوه و شرایط استفاده از سیستمهای دفاع ضد هوایی در مناطق جدایی طلب ابخازی تحقیق کند.

مقامات ابخازی اعلام کردند دو هواپیمای بدون سرنشین گرجستان را در حریم هوایی این منطقه سرنگون کرده اند این در حالی است که تفلیس سقوط هر گونه هواپیما را در این منطقه رد کرده است.

کد خبر 50967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز