همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور شوروی سابق، آمریکا را در مناقشه مسلحانه میان گرجستان و روسیه به ارتکاب «اشتباهی بزرگ» متهم کرد.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، میخاییل گورباچف در مقاله‌ای که امروز (سه‌شنبه 22 مرداد) در «واشنگتن پست» به چاپ رسید، نوشت توصیف حملات مسکو به تفلیس با اینکه «ضعیف و متزلزل بوده‌اند، نه فقط ریاکارانه، بلکه غیرانسانی است.»

وی تصریح کرد: « آمریکا قفقاز را که در هزاران کیلومتر دورتر از قاره آمریکا قرار دارد، بخشی از حوزه منافع خود اعلام کرده که این اشتباهی بزرگ است. روسیه تلاش نمی‌کند قلمرو خود را گسترش دهد، بلکه در این منطقه به دنبال «منافع مشروع» خودش است.»

ملامت ساکاشویلی
گورباچف همچنین میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان را متهم کرد روز پنجشنبه گذشته با اعزام نیروهای گرجی به استان جدایی‌طلب اوستیای جنوبی، «غیرهوشمندانه» برخورد کرده است.

این برنده جایزه صلح نوبل با اشاره‌ای به آمریکا نوشت: «رهبری گرجستان فقط می‌تواند این کار را با این حس انجام داده باشد که قدرتی بزرگ از آن حمایت کرده و او را ترغیب خواهد کرد.»

وی یادآور شد که نیروهای مسلح گرجستان مورد آموزش «صدها مربی آمریکایی» قرار داشته‌اند. گورباچف تاکید کرد: «علاوه بر این با قول‌هایی برای ورود به ناتو به رهبری گرجستان این باور القا شده بود که می‌تواند جنگی سریع را در اوستیای جنوبی هدایت کند.»

گورباچف ادامه داد همچنان رسیدن به راه حلی سیاسی میسر است. اقدامات خصمانه باید هر چه سریع‌تر متوقف شود تا بتوان به قربانیان کمک کرد.

کد خبر 60445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز