چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدودف در برابر دوربین تلویزیون قرار گرفت تا به روس‌ها اعلام کند دو فرمان را امضا کرده است.

که بر مبنای آنها روسیه حاکمیت مستقل اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت می‌شناسد.

روزنامه تاگس اشپیگل با انتشار تحلیلی درباره موضع اخیر مسکو نوشت، دیمیتری مدودف رییس جمهور روسیه گفت چندان ساده به این تصمیم نرسیده است، اما این تنها امکان برای نجات زندگی مردم بوده است. رییس کرملین از دیگر کشورها هم خواست تا از الگوی روسیه پیروی کنند.
پیش از این اظهارات شورای امنیت روسیه برای تشکیل جلسه فوق‌العاده به اقامتگاه تابستانی وی فرا خوانده شده بود. بر اساس گزارش رادیو اکو مسکوی، این نشست فقط برای به رسمیت شناخته شدن این مناطق تشکیل نشده بود، بلکه درباره گام‌های بعدی هم بحث‌هایی انجام گرفته است. روز دوشنبه هر دو مجلس روسیه از دولت خواسته بودند استقلال این مناطق را به رسمیت بشناسد.

تفلیس و شرکایش در غرب همانند گذشته به این دو منطقه به عنوان بخشی از خاک گرجستان می‌نگرد. ناظرانی همچون آلکسی مالاشنکو، از موسسه کارنگی در مسکو پیش از این تصور می‌کردند روسیه خوب با این برگ بازی خواهد کرد که به رسمیت شناختن رژیم‌های جدایی‌طلب را به عنوان ابزار تهدید در دست خود نگه دارد، اما از این خط قرمز عبور نکند.

بحران قفقاز اکنون به شکلی غیرقابل اجتناب به بالاترین سطح تنش رسیده است. بدین ترتیب مناقشه بر سر اوستیای جنوبی در بهترین مسیر برای تبدیل به بحرانی جهان قرار دارد. از روز دوشنبه 10 ناو جنگی ناتو به دریای سیاه در سواحل گرجستان رفته‌اند. هشت کشتی دیگر هم در راه هستند. ناوشکن آمریکایی که روسیه می‌گوید راکت دریا به هوا حمل می‌کند، از اواسط روز گذشته در بندر پوتی گرجستان که همانند گذشته در کنترل نیروهای روس است، لنگر انداخته. روسیه خود را در معرض تهدید می‌بیند و دستور داد شب سه‌شنبه ناوهای جنگی ناوگانش در دریای سیاه به منطقه بحران اعزام شوند. ظهر روز گذشته آن در سوخومی، مرکز آبخازیا لنگر انداختند.

این امر نه تنها به شکلی اجتناب‌ناپذیر مایه نگرانی تنش‌های جدید با کی‌یف است، بلکه زورآزمایی را در این منطقه بیشتر کرده است. دلیل این امر هم استفاده روسیه از بندر سیواستوپل (Sewastopol) به عنوان پایگاه ناوگان بود. از سوی دیگر، ناوهای روسی حق ندارند بدون اجازه اوکراین و اعلام نکردن ماموریتی که قرار است در آن شرکت کنند، این بندر را ترک کنند. بدین ترتیب ویکتور یوشنکو، رییس جمهور اوکراین حکمی را صادر کرده است که کشورش به عنوان پایگاهی برای حمله به گرجستان مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. با این حال، دولت نمی‌تواند این قانون را اجرایی کند. یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین حامی این حکم نیست و امیدوار است در انتخابات ریاست جمهوری یک سال و نیم آینده مورد حمایت کرملین قرار گیرد.

میان حمله روسیه در اوستیای جنوبی و سیاست غربگرایانه که گرجستان همانند اوکراین پیگیری می‌کند، تلویزیون دولتی روسیه در اولین روز جنگ تلفات را ارایه داد و بر طبل خصومت برای تغییر قدرت در کی‌یف و تفلیس کوبید. فرمول چنین است: با استثنا شدن کشورهای حوزه بالتیک، همه کشورهای شوروی سابق هوادار روسیه می‌شوند یا دستکم سیاستمدارانی خنثی خواهند بود.

ظاهرا این فرمول موثر افتاده است. برای مثال در مولداوی، ولادیمیر ورونین، رییس جمهور این کشور شخصا وعده ملاقاتی را به کرملین پیشنهاد کرده تا دو طرف برادرانه درباره سرنوشت آینده «ترانسنیسترین» به توافق برسند. در این منطقه در کرانه چپ « دنستروفر» که اسلاوها در آن سکونت دارند، مولداوی در حال حاضر همانند گرجستان در اوستیای جنوبی، چیزی برای گفتن ندارد.

کد خبر 61773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز