دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: آبخازیا با حمله به نیرو‌های ارتش گرجستان در حمایت از اوستیای جنوبی جبهه جدیدی را در درگیری‌های منطقه قفقاز گشود.

به گزارش پرس تی وی، سرگئی باگاپش رهبر جدایی طلبان آبخازیا روز یکشنبه 10 اوت اعلام کرد که نیرو‌های این منطقه جدایی طلب به دلیل وظایفی که در قبال اتحاد با اوستیای جنوبی دارند، عملیات گسترده‌ای را برای اخراج نیرو‌های گرجستان از منطقه کوهستانی گورگه آغاز کرده‌اند.

باگاپش افزود: در حدود هزار نیروی ویژه ابخاز با پشتیبانی جنگنده‌ها، موشک و توپخانه مواضع نیرو‌های گرجی را مورد حمله قرار داده‌اند.

او با اعلام این مساله که کریدوری برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم ساکن در گورگه ایجاد خواهد شد، افزود:گرجستان هنوز زمان دارد ...اما در صورتی که عملیات آنگونه که ما طرح ریزی کرده‌ایم ، وارد مرحله بعد شود، انگاه شما(گرجی‌ها) خواهید دانست چه اتفاقی رخ خواهد داد.

روز یکشنبه باگاپش فرمانی را مبنی بر اعمال حکومت نظامی در بخش‌های مختلف آبخازیا صادر کرد. او همچنین اعلام کرد که بخشی از نیرو‌های ابخاز با ارتش گرجستان وارد جنگ شده‌اند.

گرجستان اما با متهم کردن روسیه به طراحی عملیات علیه نیرو‌های گرجی در کودوری گورگه ادعا کرد که روسیه از ناوگان دریایی خود مستقر در دریای سیاه جهت اعزام 4 هزار نیرو به آبخازیا استفاده کرده است.

گرجستان همچنین ارتش روسیه را به حمله به شهروندان در چخالتا، مرکز اصلی آبخازیا که دولت تفلیس در آنجا دولتی تحت الحمایه تشکیل داده است، متهم کرد.

آناتولی نوگوویتسین سخنگوی ارتش روسیه در واکنش به ادعاهای دولت گرجستان در مصاحبه با اینترفاکس گفت که روسیه قصد تشدید درگیری‌ها را ندارد. این مقام نظامی روسیه همچنین بر این نکته تاکید کرد که مسکو در درجه اول به ثبات در آبخازیا اهمیت می‌دهد.

آبخازیا از سال 1993 در پی اخراج نیرو‌های گرجی از این منطقه به طور غیر رسمی به استقلال رسید.

اوستیای جنوبی و آبخازیا دارای روابط رسمی با روسیه هستند. در حالی که نیرو‌های گرجی در صدد آن برآمده‌اند، تا با توسل به روز بر دو جمهوری اوستیا و ابخازیا مسلط شوند، دولت تفلیس ادعا کرده است که روسیه تلاش دارد این دو منطقه را جهت خنثی کردن تلاش‌های  گرجستان برای عضویت در ناتو به خاک خود منضم کند.

کد خبر 60367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز