چهارشنبه 26 شهریور 1393 | به روز شده: 26 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 1 آبان 1390 - 13:38:15 | کد مطلب: 149188 چاپ

آشنایی با خوردنی‌های آرامش بخش و ضداسترس

تغذیه > خواص خوراکی‌ها - همشهری آنلاین:
برخی از مواد غذایی دارای خاصیت تسکین‌دهنده و آرام‌بخش اعصاب دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید از اعصاب راحت و روانی سالم برخوردار شوید.

بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.

‎پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.

آجیل

از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب، مفید است.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.

‎اسفناج

مانند ملوان زبل غذا بخورید!

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن است.

سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج هستند.

‎ریحان

برای درمان از گیاهان کمک بگیرید

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید است. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.

‎برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب هستند.

شکلات کاکائویی

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

‎جو

از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.

جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.

به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.

برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

لبنیات

به لبنیات «نه» نگویید!

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد.
‎شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان است (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.

سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.
‎اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

‎ماهی و میگو

از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.

این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری هستند.

همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین‌های D و B12 است.

آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

بروکلی

مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.

به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E است که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.

منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

‎چای ایرانی

روز را با نوشیدن چای آغاز کنید

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن هستند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

‎کیوی

با کیوی اوج بگیرید!

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.

www.salamatnews.com

انتخاب سردبیر

بان کی مون: ایران می‌تواند در حل بحران‌های منطقه‌ای نقش موثری ایفا کند

همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این که بارها بر اهمیت ایران در منطقه خلیج فارس تاکید کرده است، گفت: ایران می‌تواند در حل بحران‌های منطقه‌ای از جمله عراق، سوریه و یمن نقش موثر و سازنده‌ای ایفا کند.

رونمایی از توافق جدید نفتی ایران-روسیه؛ روس‌ها جای اعراب را در پتروشیمی گرفتند

همشهری آنلاین: پس از کنار گذاشتن شرکت ملی نفت عمان از طرح ساخت مجتمع پتروشیمی هرمز، توافق جدیدی بین ایران و روسیه برای احداث این مجتمع یک میلیون و ۱۵۰ هزار تنی تولید اوره و آمونیاک نهایی شد.

برنامه مسابقات کشتی بازی‌های آسیایی اعلام شد

همشهری آنلاین: رقابت‌های کشتی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی از روز جمعه ۴ مهرماه آغاز می‌شود.

نتایج کاردانی نظام جدید فنی و حرفه‌ای اعلام شد

همشهری آنلاین: فهرست پذیرفته‌ شدگان کاردانی نظام جدید فنی و حرفه‌ ای همچنین موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی متنشر شد.

لرستان بازهم قهرمان مسابقات کشوری شیتوریو شیتوکای شد

همشهری آنلاین: بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور سبک شیتوریو شیتوکای با قهرمانی تیم لرستان خاتمه یافت.

مرکز کتاب‌پژوهی با حضور وزیر ارشاد افتتاح می‌شود

همشهری‌آنلاین: مرکز کتاب‌پژوهی خانه کتاب روز یکشنبه ۳۰ شهریور ماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می‌شود.

تیم دوبل پسران از صعود به مرحله یک چهارم بازماند

همشهری آنلاین: هر دو تیم دوبل پسران کشورمان با شکست مقابل تیم‌های ژاپن و هنگ کنگ نتوانستند به دور یک چهارم راه یابند.

پایان مسابقات بوکس قهرمانی جوانان کشور

همشهری آنلاین: مسابقات قهرمانی جوانان کشور (جام کرامت) با قهرمانی تیم توابع تهران به پایان رسید.

۲۶ شهریور؛ تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران

همشهری‌آنلاین: تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران به شرح زیر است:

۲۶ شهریور؛ پیشخوان روزنامه‌های صبح ایران

همشهری‌آنلاین: نگاهی داریم به تیتر یک روزنامه‌های صبح ایران:

شابک پولی می‌شود؛تشکر میرزایی از دولت احمدی‌نژاد

همشهری آنلاین: مدیرعامل خانه کتاب با هشدار نسبت به تکرار شرایط بحرانی برای این موسسه از نظر تخصیص منابع مالی،از اجرای طرحی برای دریافت مبلغی مشخص از ناشران بابت صدور شابک هر یک از عناوین کتاب‌هایشان خبر داد.

تنظیم دمای کفش با تغییر فصل

همشهری آنلاین: در عصر مدرنیته، کفش‌ها نیز باید رنگ و بویی از این دوران داشته باشند. مخترعان موفق به ساخت کفش منحصر به فردی شده‌اند که علاوه بر قابلیت اتصال به اینترنت می‌تواند گام‌های شخص را تقویت کند.

کره جنوبی قهرمان هندبال نوجوانان آسیا شد

همشهری آنلاین: در آخرین روز از ششمین دوره رقابت‌های قهرمانی نوجوانان پسر آسیا در اردن، تیم‌های کره جنوبی و قطر به مصاف هم رفتند.

۴ علامتی که نشان می‌دهند کمبود فیبر دارید

همشهری آنلاین: در این مطلب علائمی که نشان می‌دهد بدن شما به فیبر بیشتری نیاز دارد را عنوان می‌کنیم.

‌ لی‌لی‌پوتی‌ها جلوی پیشرفت فوتبال ایران ‌ را گرفته‌اند

امیرحسین اعظمی: امیر حاج‌رضایی، مربی اسبق تیم ملی و کارشناس باسابقه فوتبال ایران معتقد است که فضای فعلی فوتبال ایران تحت‌تأثیر دروغ و زشتی‌ها قرار دارد.

خوشی‌ها و حسرت‌های آکواریوم‌داری

«در جست‌وجوی نیمو» به‌عنوان یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌های هزاره سوم آنقدر در گیشه خوب فروش کرد که کمپانی سازنده‌اش دنباله‌هایی نیز برای آن تدارک دید.

چند نکته درباره یک خبر ۳۷۳۴ کلمه‌ای

مهدی فروتن: زنگ آغاز فعالیت رسمی دبیرخانه سی و سومین جشنواره فیلم فجر روز دوشنبه با ارسال یک متن ۳۷۳۴ کلمه‌ای از سخنان دبیر جشنواره به رسانه‌ها به صدا درآمد؛ متنی که اگر گشاده‌دستی تنظیم‌کنندگان آن نبود، می‌شد مهم‌ترین نکته‌هایش را در قالب یک خبر مختصر و مفید در اختیار رسانه‌ها قرار داد. فارغ از شکل این خبر، ذکر چند نکته درباره محتوای آن خالی از لطف نیست، آن هم صرفا از باب «ان الذکری تنفع المومنین».

پروازهای پر تأخیرمسافران را زمینگیر‌کرد

محمد عدلی: شهریورماه به‌عنوان‌ماه پرسفر سال برای مسافران هوایی خوش‌یمن نبود چراکه تأخیر در پروازها همچنان در این‌ماه در بالاترین سطح خود قرار دارد تا مسافران همچنان حسرت پرواز بدون دردسر را داشته باشند.