دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 | به روز شده: 14 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 1 آبان 1390 - 13:38:15 | کد مطلب: 149188 چاپ

آشنایی با خوردنی‌های آرامش بخش و ضداسترس

تغذیه > خواص خوراکی‌ها - همشهری آنلاین:
برخی از مواد غذایی دارای خاصیت تسکین‌دهنده و آرام‌بخش اعصاب دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید از اعصاب راحت و روانی سالم برخوردار شوید.

بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.

‎پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.

آجیل

از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب، مفید است.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.

‎اسفناج

مانند ملوان زبل غذا بخورید!

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن است.

سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج هستند.

‎ریحان

برای درمان از گیاهان کمک بگیرید

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید است. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.

‎برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب هستند.

شکلات کاکائویی

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

‎جو

از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.

جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.

به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.

برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

لبنیات

به لبنیات «نه» نگویید!

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد.
‎شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان است (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.

سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.
‎اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

‎ماهی و میگو

از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.

این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری هستند.

همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین‌های D و B12 است.

آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

بروکلی

مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.

به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E است که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.

منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

‎چای ایرانی

روز را با نوشیدن چای آغاز کنید

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن هستند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

‎کیوی

با کیوی اوج بگیرید!

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.

www.salamatnews.com

انتخاب سردبیر

استیون سیگال؛ سرکنسول روسیه در آمریکا

همشهری آنلاین: این روزها مساله معرفی استیون سیگال اکشن کار مشهور هالیوود از سوی ولادیمیر پوتین به عنوان نماینده روسیه در آمریکا به باراک اوباما مورد سوال قرار گرفته و چالش‌برانگیز شده است.

یمن زیر حمله از هوا، دریا و زمین

باوجود اعلام پایان عملیات نظامی عربستان علیه یمن توسط وزارت دفاع این کشور، یمن در ۴۸ ساعت گذشته تحت شدیدترین حملات از سوی جنگنده‌های ائتلاف عربی و همچنین حملات توپخانه‌ای و موشکی از روی دریا و همچنین از مناطق مرزی عربستان بوده‌است.

موج سرمایه‌گذاری خارجی در بورس واقعی یا غیرواقعی

مسئولان بازار سرمایه می‌گویند در ۲هفته اخیر سرمایه‌گذاران انگلیسی، کره‌ای، کویتی و افغانستانی در بورس تهران کد سهامداری گرفته‌اند

شاخص بورس ۳۳۱ واحد افت کرد

شاخص کل بورس تهران در مبادلات با ۳۳۱ واحد کاهش به ۶۶ هزارو ۲۰۸ واحد رسید و معادل ۰.۵۰ درصد کاهش یافت.

افزایش احتمال هت‌تریک خصوصی‌سازی

گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی است به‌رغم جنجال‌های خبری، سهام استقلال و پرسپولیس در پایان مزایده سوم هم روی دست دولت باقی خواهد ماند.

تصادف / تصادم

در زبان فارسی برخی واژه‌ها چنان مکرر و پیوسته به صورت غلط به کار برده شده‌اند که بعید است بتوان این غلط‌های مصطلح را تصحیح کرد.

مصوبه شورا برای نرخ جدید خدمات بهشت‌ زهرا

اعضای شورای اسلامی شهر تهران اصلاحیه لایحه ساماندهی بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) را که در ۱۳ آذرماه سال قبل از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شده بود، به تصویب رساندند.

مسواکی برای تشخیص بیماری

لندن>‌ پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلستان مسواکی را طراحی کرده‌اند که مجهز به ریزتراشه‌های تشخیص بسیاری از بیماری‌ها به وسیله تحلیل ژنوم بیمار است.

نبرد با تروریست‌ها از غرب سوریه تا غرب عراق

نبرد ارتش و قوای نظامی عراق و سوریه با تروریست‌هایی که بخش‌هایی از خاک این دو کشور را اشغال کرده‌اند، دیروز درحالی ادامه یافت که کانون این مقابله اکنون از غرب سوریه تا غرب عراق گسترده شده‌است.

مجازات رنگ‌آمیزی چشمه آبگرم

سانتیاگو> هنرمند شیلیایی به‌خاطر ریختن کمی رنگ خوراکی داخل یک چشمه آبگرم به زندان افتاد.

کاوش برای شناسایی دقیق دوره مادها و هخامنشیان در سگز آباد

همشهری‌آنلاین: اجرای طرح کاوش در قره تپه سگز آباد قزوین با دو هدف پژوهشی و آموزشی به ویژه شناسایی دقیق دوره مادها و هخامنشیان شروع شد.

اشتباهات بزرگ اینشتین

همشهری آنلاین: در نظریه‌هایش همه‌چیز می‌توان یافت: از اتم تا جهان هستی و از پی‌ریزی فناوری باتری‌های خورشیدی تا ارسال ماهواره به فضا. اما برخی از اکتشافات جدید، تهدیدی برای شهرت او محسوب می‌شوند.

پذیرش دانشجوی دکتری در پردیس ارس دانشگاه تهران متوقف شد

همشهری آنلاین: سرپرست دانشگاه تهران با اعلام لغو پذیرش دانشجوی دکتری در پردیس ارس دانشگاه تهران، از تدوین نظام یکپارچه آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی این دانشگاه خبر داد.

دومین کنفرانس بین‌‌‌المللی امنیت انسانی در غرب آسیا

همشهری‌آنلاین: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌‌‌المللی امنیت انسانی در غرب آسیا که دوم اردیبهشت در دانشگاه بیرجند برگزار شد، ریشه اصلی ناامنی امروز بشریت را در فراموشی و غفلت از دو عنصر الهی خردورزی و عشق و مهرورزی دانست.

اختصاص فصلی برای مدیریت محلی در برنامه ششم

همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به روز شوراها عنوان کرد: پیشنهاد می کنم در برنامه ششم، فصلی برای مدیریت محلی در نظر گرفته شود.