شنبه 9 اسفند 1393 | به روز شده: 1 ساعت و 37 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 1 آبان 1390 - 12:38:15 | کد مطلب: 149188 چاپ

آشنایی با خوردنی‌های آرامش بخش و ضداسترس

تغذیه > خواص خوراکی‌ها - همشهری آنلاین:
برخی از مواد غذایی دارای خاصیت تسکین‌دهنده و آرام‌بخش اعصاب دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید از اعصاب راحت و روانی سالم برخوردار شوید.

بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.

‎پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.

آجیل

از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب، مفید است.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.

‎اسفناج

مانند ملوان زبل غذا بخورید!

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن است.

سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج هستند.

‎ریحان

برای درمان از گیاهان کمک بگیرید

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید است. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.

‎برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب هستند.

شکلات کاکائویی

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

‎جو

از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.

جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.

به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.

برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

لبنیات

به لبنیات «نه» نگویید!

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد.
‎شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان است (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.

سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.
‎اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

‎ماهی و میگو

از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.

این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری هستند.

همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین‌های D و B12 است.

آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

بروکلی

مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.

به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E است که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.

منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

‎چای ایرانی

روز را با نوشیدن چای آغاز کنید

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن هستند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

‎کیوی

با کیوی اوج بگیرید!

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.

www.salamatnews.com

انتخاب سردبیر

ایران قهرمان جام‌جهانی پهلوانی و زورخانه‌ای شد

همشهری آنلاین: تیم ملی جمهوری اسلامی ایران قهرمان چهارمین دوره جام جهانی پهلوانی و زورخانه‌ای شد.

۹ اسفند؛ پیشخوان روزنامه‌های ورزشی صبح ایران

همشهری آنلاین: مروری داریم بر تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران:

سید ستار صید در ۱۵ کیلومتر به کار خود پایان داد

همشهری آنلاین: سید ستار صید با قرار گرفتن در جایگاه هشتادم جهان به کار خود در رقابت‌های اسکی صحرانوردی فالن سوئد پایان داد.

نتایج هفته سیزدهم لیگ برتر هندبال آقایان

همشهری آنلاین: لیگ برتر در هفته سیزدهم با انجام چهار دیدار پیگیری شد.

۹ اسفند؛ تیتر یک روزنامه‌های صبح ایران

همشهری آنلاین: تیتر یک روزنامه‌های صبح ایران عبارت است از:

دانشجویان دکتری در لشکر بیکاران

‌ انتشار ۲ اظهارنظر درباره بیکاری درس خوانده‌ها، یک‌بار دیگر زنگ‌خطر در این‌باره را به صدا در آورد.

سایت جماران رفع فیلتر شد

همشهری آنلاین: با نظر مقام قضایی سایت جماران رفع فیلتر شد.

زندگی اقتصادی

علی‌اکبر شیروانی: باور رایج این است که رکود و شکوفایی در اقتصاد کشور باعث رونق یا کمبود در اقتصاد خانواده است.

آشنایی با روش تهیه نان پنیری رنگارنگ

همشهری آنلاین: این پیش غذا با نان فرانسوی خوشمزه‌تر می‌شود.

آکادمی اسکیت انقلاب قهرمان لیگ برتر اسکیت هاکی شد

همشهری آنلاین: پرونده لیگ برتر اسکیت هاکی ایران با قهرمانی تیم آکادمی اسکیت انقلاب بسته شد.

دانشگاه آزاد سیستان و بلوچستان قهرمان نهمین دوره لیگ برتر کبدی شد

همشهری آنلاین: دور برگشت مرحله نهایی نهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر کبدی باشگاه‌های کشور، انتخابی تیم ملی، گرامیداشت دهه مبارک فجر با قهرمانی تیم دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان به پایان رسید.

نخستین مدال طلای ایران بر گردن واحدی

همشهری آنلاین: سهیل واحدی، ملی‌پوش اسنوکر ایران موفق شد نخستین مدال طلای رقابت‌های قهرمانی ورزش‌های بیلیاردی غرب آسیا را به دست آورد.

برتری دانشگاه آزاد مقابل پتروشمی بندرامام در هفته چهارم لیگ حرفه‌ای بسکتبال

همشهری آنلاین: فولاد هفت الماس قزوین در هفته چهارم اولین پیروزی خود را مقابل پالایش نفت آبادان به دست آورد و پتروشیمی بندرامام نیز در مصاف با دانشگاه آزاد متحمل اولین شکست این فصل خود شد.

چهلمین و آخرین برنامه تهرانگردی در سال ۹۳ برگزار شد

همشهری‌آنلاین: چهلمین و آخرین برنامه تهرانگردی احمد مسجد جامعی در سال ۹۳، به بازدید از منطقه ۲۱ تهران، باغات و فضای سبز و حضور در شهرک سینمایی غزالی و موزه خودروهای قدیمی و همچنین کاشت نهال به یاد تهران پژوهان درگذشته و بازدید از مرکز خدمات بهزیستی ورداورد اختصاص داشت.

تبعیض در افزایش حقوق کارکنان را نمی‌پذیریم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم هماهنگی در افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: در حال حاضر به جای اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان، در عمل نظام ناهماهنگ پرداخت عملیاتی شده است.

مرگ مرموز نوعروس بندری در مشهد

سفر زن ۲۳ ساله برای دیدن نامزدش در مشهد پایان مرگباری داشت. وقتی این زن در درگیری با نامزدش جان باخت، پسر جوان نیز دست به‌خودکشی زد.

توصیه‌هایی برای رفع نزله

همشهری آنلاین: یک متخصص طب سنتی توصیه‌هایی را برای رفع خلط‌های پشت گلو «نزله» تشریح کرد.

درگیری نظامیان صهیونیست با تظاهرکنندگان فلسطینی

همشهری آنلاین: نظامیان رژیم صهیونیستی روز جمعه با شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی به تظاهرکنندگان فلسطینی، با آنها در شهرک بلعین در رام الله درگیر شدند.