یکشنبه 3 خرداد 1394 | به روز شده: 44 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 1 آبان 1390 - 13:38:15 | کد مطلب: 149188 چاپ

آشنایی با خوردنی‌های آرامش بخش و ضداسترس

تغذیه > خواص خوراکی‌ها - همشهری آنلاین:
برخی از مواد غذایی دارای خاصیت تسکین‌دهنده و آرام‌بخش اعصاب دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید از اعصاب راحت و روانی سالم برخوردار شوید.

بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.

‎پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.

آجیل

از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب، مفید است.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.

‎اسفناج

مانند ملوان زبل غذا بخورید!

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن است.

سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج هستند.

‎ریحان

برای درمان از گیاهان کمک بگیرید

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید است. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.

‎برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب هستند.

شکلات کاکائویی

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

‎جو

از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.

جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.

به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.

برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

لبنیات

به لبنیات «نه» نگویید!

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد.
‎شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان است (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.

سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.
‎اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

‎ماهی و میگو

از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.

این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری هستند.

همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین‌های D و B12 است.

آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

بروکلی

مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.

به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E است که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.

منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

‎چای ایرانی

روز را با نوشیدن چای آغاز کنید

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن هستند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

‎کیوی

با کیوی اوج بگیرید!

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی، پرتقال و گریپ‌فروت.

www.salamatnews.com

انتخاب سردبیر

قدیمی‌ترین روزنامه‌فروش ایران، میزبان ششمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران

همشهری‌آنلاین: محمد ابراهیم رنجبر امیری، قدیمی‌ترین روزنامه‌فروش مطبوعات ایران میهمان ششمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران است که روز دوشنبه ۴ خرداد در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود.

پاسخ رئیس جشنواره کن به برخی انتقادات

همشهری آنلاین: «تیری فرمائو» رئیس جشنواره کن با حمایت از رویکرد این جشنواره در قبال کارگردانان زن گفت: اگر تنها یک جشنواره از کارگردانان زن استقبال کند، آن جشنواره‌ی کن است.

انتصاب جدید سیف؛ محمدعلی کریمی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی شد

همشهری آنلاین: محمدعلی کریمی مدیر سابق روابط عمومی صندوق توسعه ملی، طی حکمی از سوی ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مدیر روابط عمومی بانک‌ مرکزی منصوب شد.

۲۰ درصد خانواده‌های معتاد، فرزند معتاد دارند

همشهری آنلاین: یک کارشناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود ۱۴ تا ۲۰ درصد خانواده‌های دارای والدین معتاد، فرزند معتاد دارند.

کمیسیون ملی یونسکوی ایران یکی از فعال‌‌ترین کمیسیون‌‌های یونسکو در جهان است

همشهری‌آنلاین: نشستی با حضور دکتر سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر بانرجی مدیر بخش جامعه اطلاعاتی یونسکو و مدیران کمیسیون ملی یونسکو در تاریخ ۳ خرداد سال جاری به منظور آشنایی مدیر بخش جامعه اطلاعاتی یونسکو با عملکرد و دستاوردهای کمیسیون ملی یونسکو در سالن اجتماعات آن برگزار شد.

هشدار؛ کلاهبرداری از مودیان مالیاتی

همشهری آنلاین: دفتر مرکزی حراست سازمان امور مالیاتی کشور از مودیان مالیاتی خواست که در مقابل شگردهای جدید کلاهبرداران و سودجویان هوشیار باشند.

سناریوهای مطرح برای بنزین تک‌نرخی ؛ مردم بنزین ۱۰۰۰ تومانی را پذیرفته‌اند

همشهری آنلاین: بیژن حاج‌محمدرضا، رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت در خصوص سناریوهای مطرح برای بنزین تک‌نرخی توضیح داد.

از مدال فیلدز میرزاخانی تعجب نکردم

همشهری‌آنلاین: اسم مریم میرزاخانی از چندین سال پیش به عنوان برنده احتمالی این جایزه مطرح بود و سال گذشته، همه فکر می‌کردند الان دیگر وقت مناسبی برای برنده شدن یک زن است

ترکان: صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند رونق می‌گیرد

همشهری آنلاین: دبیر شورای مناطق آزاد کشور رونق صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند را از راهبردهای توسعه پایدار در این منطقه عنوان کرد.

استفاده از ابریشم طبیعی در ساخت داربست‌های مهندسی بافت

همشهری آنلاین: پژوهشگران دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، با استفاده از نوعی ابریشم طبیعی موفق به ساخت داربست‌های نانوکامپوزیتی شدند.

نمایشگاه طهران تا تهران در آسایشگاه کهریزک

همشهری‌آنلاین: موزه یادمان یاران با همکاری گروه بانوان نیکوکار، نمایشگاه طهران تا تهران را از سوم لغایت دهم خرداد برگزار می‌کند.

معرفی برندگان فیپرشی و داوران کلیسای کن

همشهری آنلاین: انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) و داوران کلیسای جهانی دیشب برندگان خود را انتخاب کردند.

سکوت منتقدان درباره فیلمی‌با موضوع خودکشی با کمک دیگران

همشهری آنلاین: نشست مطبوعاتی فیلم «مزمن» به کارگردانی مایکل فرانکو و بازی تیم راث در جشنواره کن برگزار شد و منتقدان در قبال این اثر که درباره خودکشی بیماران بدحال توسط پرستاران است، سکوت کردند.

ستاره‌ها گرد هم می‌آیند؛از مهران مدیری تا هدیه تهرانی

همشهری آنلاین: تالار وحدت در تابستان فصل جاری قرار است پذیرای نمایشی عاشقانه با حضور بازیگران چهره سینما، تئاتر و تلویزیون همچون مهران مدیری و هدیه تهرانی شود.

گلایه آنا نعمتی از حاشیه‌سازی برخی رسانه‌ها برای هنرمندان

همشهری آنلاین: آنا نعمتی، بازیگر سینمای ایران از برخورد برخی رسانه‌ها که با انتشار اخبار و طالاعات نادرست برای هنرمندان حاشیه درست می‌کنند، گلایه کرد.

پیام شهردار تهران به یک جشنواره سینمایی

همشهری آنلاین: محمدباقر قالیباف شهردار تهران در آستانه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر که قرار است از ۳ تا ۱۲خرداد برگزار شود پیام داد.