چهارشنبه 6 خرداد 1394 | به روز شده: 24 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
چهارشنبه 19 مرداد 1390 - 14:04:55 | کد مطلب: 142752 چاپ

آشنایی با رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پوکی استخوان

تغذیه > رژیم - همشهری آنلاین:
پوکی استخوان یا استئوپروز حالتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می‌یابد و از گرفتاری‌های شایع در جوامع بشری است که معمولا بعد از سن 35 سالگی روند آن در انسان آغاز می‌شود.

پوکی استخوان از جمله بیماری‌هایی است که می‌توان با روش‌های بسیار ساده خطر بروز آن را کاهش داد. رژیم غذایی متعادل از جمله این روش‌هاست.

رژیم غذایی متعادل است که در آن موارد زیر رعایت شود:

-‌ شیر و فرآورده‌های آن: شیر از جمله منابع غنی کلسیم است. لبنیات مانند ماست، دوغ، پنیر و کشک نیز سرشار از کلسیم هستند.

فرآورده‌های کم چرب نیز به اندازه فرآورده‌های پرچرب دارای کلسیم هستند پس بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده شود تا از اضافه وزن نیز جلوگیری شود.

روزانه باید 2 تا 3 لیوان شیر مصرف شود. در صورت عدم تحمل شیر، ماست و پنیر و کشک جایگزین‌های خوبی هستند. یک لیوان ماست یا دو قطعه پنیر (به اندازه دو قوطی کبریت) تقریبا معادل یک لیوان شیر، کلسیم دارند.

افرادی که نمی‌توانند از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاد کنند یا غذاهای کلسیم‌دار به میزان کافی نمی‌خورند باید با تجویز پزشک قرص کلسیم دریافت کنند.

- سبزی‌ها: برخی سبزی‌ها مانند جعفری، کلم بروکلی، اسفناج، ریحان و نعناع حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند اما به طور کلی توصیه می‌شود روزانه 3 تا 5 سهم از انواع سبزی‌ها مصرف شود.( هر یک سهم سبزی شامل نصف لیوان سبزیجات پخته یا یک لیوان سبزی خام است).

- میوه‌ها: سعی کنید روزانه 2 تا 4 وعده میوه مصرف کنید. (یک عدد سیب متوسط یا یک عدد موز، یا یک بشقاب کوچک انگور را معادل یک وعده میوه محسوب کنید).

توجه کنید در صورتی که قسمت عمده روز را خارج از منزل می‌گذرانید و امکان استفاده از انواع میوه‌ها برای شما وجود ندارد، می‌توانید از برگه خشک شده میوه‌ها مانند برگه هلو و زردآلو، آلبالو و یا انجیر خشک استفاده کنید. در صورت استفاده از میوه‌جات خشک شده اعتدال را رعایت کنید؛ چرا که محتوای قند آنها به دلیل فشرده و بدون آب بودنشان بالاتر است.

- ماهی، تخم مرغ، گوشت و سویا: سعی کنید حداقل هفته‌ای دو بار ماهی مصرف کنید. در صورتی که بیماری خاصی مانند چربی خون بالا و ... ندارید سعی کنید دل، جگر، قلوه و تخم مرغ را در حد اعتدال مصرف کنید. انواع گوشت‌های کم چربی را در حد اعتدال در برنامه غذایی خود قرار دهید. سویا به دلیل داشتن ترکیباتی مشابه استروژن می‌تواند موثرتر باشد بنابراین سعی کنید سویا را در برنامه غذایی روزانه خود وارد کنید.

- حبوبات: سعی کنید انواع حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا قرمز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

- شیرینی‌ها: شیرینی‌ را به مقدار کم مصرف کنید، خیلی از آنها حاوی مقادیر بالایی چربی هستند. بنابراین سعی کنید از دسرهایی که منبع خوب کلسیم هستند و در ترکیبات آنها شیر یا ماست به کار رفته مانند انواع بستنی‌های کم چرب یا ماست‌های میوه‌ای، استفاده کنید.

- نوشیدنی‌ها: روزانه 1/5 تا 2 لیتر یعنی حدود 6 تا 8 لیوان آب و مایعات بنوشید.

البته در این باره به توصیه‌هایی زیر توجه کنید:

- بهتر است دوغ را جایگزین نوشابه کنید.

- مصرف زیاد قهوه موجب پوکی استخوان می‌شود. در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

- سعی کنید چای کمرنگ مصرف کنید چرا که برای سلامت استخوان مفیدتر است.

- از مصرف بیش از حد گوشت، نمک و الکل خودداری کنید.

- درفصل زمستان که کمتر از خانه خارج می‌شوید و کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، باید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین «د» را افزایش دهید.

- با افزایش سن از توانایی پوست برای ساختن ویتامین «د» کاسته می‌شود. بنابراین لازم است در افراد مسن از دارو برای تامین مقادیر کافی ویتامین د استفاده شود.

در همین زمینه:
انتخاب سردبیر

باید یـک دل سیر راه می‌رفتم

مرجان همایونی: سوزن را داخل پارچه نمدی می‌کند و کوکی می‌زند. دستش سست است و نمی‌تواند پارچه را به راحتی بگیرد، نگاهی به آن می‌اندازد و می‌گوید: «تو‌‌ همان دستی هستی که دست بیماران را می‌گرفتی تا رگ آنها را پیدا کنم و نجاتشان دهم، پس حالا هم می‌توانی پارچه نمدی را بگیری.»

اعلام برنامه مسابقات جهانی تیراندازی با کمان

همشهری آنلاین: وب سایت فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان برنامه مسابقات جام جهانی آنتالیای ترکیه را اعلام کرد.

نتایج روز نخست رقابت‌های قهرمانی کشور وزنه‌برداری جانبازان و معلولین

همشهری آنلاین: بیست و دومین دوره رقابت‌های قهرمانی کشور وزنه‌برداری جانبازان و معلولین با حضور ناظرین کمیته بین‌المللی پارالمپیک از صبح روز سه‌شنبه (۵ خرداد) پس از انجام مقدمات و وزن‌کشی آغاز شد.

۶ خرداد؛ تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران

همشهری‌آنلاین: تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران عبارت است از:

۶ خرداد؛ پیشخوان روزنامه‌های صبح ایران

همشهری‌آنلاین: مروری داریم بر تیتر یک روزنامه‌های صبح ایران:

اعلام قیمت‌های جدید اعزام به عتبات در‌ماه رمضان

مدیرکل امور عتبات عالیات سازمان حج از اعلام قیمت‌های جدید اعزام به عتبات عالیات در‌ماه رمضان خبر داد و گفت:‌اعزام امسال به عتبات عالیات از ابتدای‌ماه رمضان انجام می‌شود.

ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول از ۱۷خرداد

اصغر محمدی: ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان برخلاف آنچه مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌‌اند از اول خرداد شروع نشده است.

بانوان والیبالیست ایران مغلوب کره جنوبی شدند

همشهری آنلاین: تیم ملی والیبال بانوان کشورمان در روز هفتم مسابقات قهرمانی آسیا برابر تیم قدرتمند کره جنوبی قرار گرفت و با نتیجه ۳ بر ۱ شکست خورد.

لایحه مقابله با کشت محصولات آب‌بر، ارائه می‌شود

علی ابراهیمی: ایران با متوسط نزولات جوی ۲۶۰میلی متر در سال از کشورهای خشک جهان و دارای منابع آب محدود است.

۱۲۴ برج تهران نیازمند باند فرود بالگرد

شورای شهر تهران با مصوبه خود، شهرداری را ملزم کرد تا سیاست‌های لازم برای اصلاح باند‌های فرود بالگرد در ساختمان‌های بلند‌مرتبه (۶۱ طبقه به بالا) را ابلاغ و اعمال کند.

یک اتفاق تازه

جواد عزیزی : حتما تا حالا از اتفاق تازه‌ای که در روزنامه رخ داده‌، باخبر شده‌اید.

مجرمی که سلولش را جوید

شیکاگو> بسکتبــــالیست ۱۷ساله آمریکایی ۱۶ماه پس از اینکه به‌خاطر دستبرد به یک پیتزافروشی به زندان افتاد شروع به جویدن تکه‌های چرمی و فلزی سلول‌ و تجهیزات درمانگاه زندان کرد.

ازدواج به‌خاطر حمل ظرف آب

بمبئی> مردان روستای دنجانمال هند با ۲یا ۳زن ازدواج می‌کنند تا یکی از آنها در خانه مانده و باقی آنها در نبود آب لوله‌کشی از مسافتی دور ظرف‌های آب را به خانه بیاورند.

کوچک‌ترین پارک جهان

اورگون> کوچک‌ترین پارک جهان که فقط ۲متر عرض دارد در شهر پورتلند آمریکا واقع شده و رکورد آن نیز در کتاب گینس ثبت شده است.

باد‌کردن تیوب با گوش‌ها

پکن> مردی در چین انواع تیوب را با گوش‌هایش باد می‌کند.

تقدیر از ۱۰ معاون عمرانی شهرداری تهران

تمامی معاونان فنی و عمرانی شهرداری تهران در ۳۲ سال گذشته به دعوت معاون فنی و عمرانی فعلی شهرداری تهران گردهم آمدند تا از نزدیک تجارب سال‌ها فعالیت عمرانی پایتخت را به اشتراک بگذارند.

اجرای فازهدفمندی آغاز شد

پس از قطع اعطای یارانه بنزین که موجب تک نرخی شدن این فرآورده نفتی شد، افزایش ۱۵ درصدی قیمت گاز نیز مورد تأیید قرار گرفت تا گامی جدید در راه آزادسازی قیمت‌ها برداشته شده و عملا آغاز اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها کلید خورده باشد.

ادامه روند نزولی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات ۸۳ واحد کاهش یافت و به ۶۳ هزارو ۴۱۳ واحد رسید.