دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستون فقرات انسان به طور طبیعی دارای انحنا و انعطاف‌پذیر است، و به ما امکان انجام انواع حرکات را می‌دهد

اما در برخی از افراد این انحنای طبیعی ستون فقرات به طور طبیعی ایجاد نمی‌شودو ستون فقرات شکلی مانند حروف S یا C به خود می‌گیرد؛این عارضه را اسکولیوز می‌گویند.

گرچه اسکولیوز تهدیدکننده حیات نیست، اما شرایط ناراحت‌کننده‌ای در زندگی فرد ایجاد می‌کند و به خصوص در دوران نوجوانی به عزت نفس فرد آسیب بزند.

اسکولیوز معمولا در بین 10 تا 15 سالگی تشخیص داده می‌شود. داشتن سابقه خانوادگی اسکولیوز احتمال این ابتلا به را افزایش می‌دهد.

ستون فقرات طبیعی و ستون فقرات دچار اسکولیوز

در اغلب موارد علت اسکولیوز نامعلوم است. اما دوشکل با علت مشخص آن وجود دارد: اسکولیوز مادرزادی و اسکلولیوز عصبی- عضلانی.

اسکولیوز مادرزادی، عارضه‌ای است که درون رحم هنگام شکل‌گیری ستون فقرات رخ می‌دهد و باعث انحنای غیرطبیعی آن می‌شود.

در اسکولیوز عصبی-عضلانی انحنای غیرطبیعی ستنون فقرات ناشی از اشکال در کنترل عضلات یا ضعف عضلات ناشی از بیماری‌هایی مانند فلج مغزی یا تحلیل‌رفتگی‌های ارثی عضلانی (دیستروفی عضلانی) است. در این موارد عضلات نمی‌توانند ستون فقرات را در وضعیت طبیعی نگهدارند.

تشخیص معمولا بر اساس معاینه جسمی داده می‌شود، اما رادیوگرافی ستون فقرات نیز برای تایید تشخیص و ارزیابی میزان کجی ستون فقرات داده می‌شود. دانستن میزان دقیق انحراف ستون فقرات اهمیت دارد زیرا به تصمیم‌گیری درمانی کمک می‌کند.

در صورتی که انحراف ستون فقرات زیر 25 درجه باشد؛ معمولا درمان تنها به مشاهده منحصر می‌شود.

در مواردی که انحنا بین 25 تا 40 درجه باشد، درمان با بریس( brace) انجام می‌شود، البته  بریس تنها از بدتر شدن انحراف ستون فقرات جلوگیری می‌کند. گونه‌های مختلفی از بریس در دسترس هستند. باید از نوعی از بریس استفاده کرد که با زندگی اجتماعی کودک تداخل نکند، و کودک بتواند هنگام شرکت در فعالیت‌های جسمی آن را درآورد.

هنگامی که انحنا به 45 درجه برسد، باید جراحی را مورد ملاحظه قرار داد.

در این جراحی ستون فقرات صاف می‌شود و با قراردادن میله‌ای که با پیج یا قلاب در محل ثابت می‌شود، آن را در همین وضعیت نگه می‌دارند. البته بعدها استخوان در اطراف این میله‌ها به هم می‌پیوندد، و مقداری از انعطاف‌پذیری ستون فقرات می‌کاهد.

برخی از جراحان هم از گیره(staple) برای راست کردن ستون فقرات استفاده می‌کنند.مزیت این روش حفظ انعطاف‌پذیری ستون فقرات است. البته این روش جراحی به اندازه سایر روش‌ها مورد مطالعه قرار نگرفته است و تجربه کمتری در مورد آن وجود دارد.

در حال حاضر راهی برای پیشگیری از اسکولیوز شناخته نشده است. بررسی‌های متعددی در مورد استفاده از برنامه‌های ورزشی و سایر روش‌ها انجام شده است، اما هیچکدام از این شیوه‌ها موثر نبوده‌اند.

HealrhDay News

کد خبر 51660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز