همشهری آنلاین: لیورپول شهری بندری در شمال غربی انگلستان است.این شهر یکی از 3 شهر مهم این کشور است که نزدیک به نیم میلیون نفر جمعیت دارد

ساکنان لیورپول به لیورپولی‌ها شهرت دارند. این شهر دارای قدمت تاریخی زیادی است و در سال ۲۰۰۷ جشن هشت صدمین سال قدمت خود را برپا کرد.

همچنین شهر بندری لیورپول که در شمال انگلیس قرار دارد به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ‪ ۲۰۰۸‬ انتخاب شد.

شهر لیورپول از مدت‌ها قبل برای به دست آوردن این عنوان میلیون‌ها پوند خرج اصلاحات و نوسازی کرده است تا بتواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

شهرداری این شهر اقدام به احداث چندین مجموعه فرهنگی از جمله مراکز برگزاری گردهمایی‌ها و سالن‌های فرهنگی کرده و با این هزینه 150 میلیون پوندی امیدوار است تا بتواند از طریق توریسم به اقتصاد لیورپول کمک کند.  

این شهر بندری برای کسب عنوانش از سال ‪ ۲۰۰۳‬ با ‪ ۱۲‬شهر دیگر بریتانیا رقابت کرده و در طول یکسالی که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته می‌شود، برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله نمایش آثار باستانی، موسیقی و تئاتر را تدارک خواهد دید.

لیورپول بیش از ۲۵۰۰ بنا و ساختمان قدیمی با معماری باستانی دارد. آب نمای شهر که در لیست مکان‌های باستانی یونسکو قرار گرفته است. موزه داک مملو از اشیای باستانی می‌باشد و این مستثنای ۲۵۰ اثر تاریخی است.

مکان‌های عبادتی تاریخی‌ای همچون کلیسای سنت نیکلاس برای ارتدکس‌ها و کلیسای گوستاو آدولف برای کاتولیک‌ها در این شهر وجود دارد. لیورپول صاحب پنجمین کلیسای بزرگ دنیا می باشد.

این شهر یک مسجد نیز دارد که برای مسلمانان این شهر به‌خاطر برگزاری مراسم آیینی مسلمانان از جمله نماز جمعه ساخته شده است، اکثر جمعیت مسلمان، پاکستانی و عرب هستند حتی در این شهر معابدی برای هندوها نیز وجود دارد که دارای قدمتی ۲۰۰ ساله است.

لیورپول دارای دانشگاه‌های معتبری از جمله دانشگاه جان مورز لیورپول، دانشگاه لیورپول و سنت ادوارد و دانشگاه هوپ لیورپول است که در این شهر پذیرای دانشجویان انگلیسی و مهاجران زیادی از دیگر کشورهای دیگر می‌باشد.

مردم لیورپول به دلیل علاقه و اهمیت زیادی که به فوتبال می‌دهند در جهان شهرت یافته‌اند.

باشگاه فوتبال لیورپول در ورزشگاه آنفیلد و باشگاه فوتبال اورتون در ورزشگاه گودیسون پارک جزو مشهورترین باشگاه‌های دنیا می‌باشد که فوتبالیست‌های مشهوری در ۱۰۰ سال اخیر در این دو باشگاه قرمزپوش و آبی پوش توپ زده‌اند.

مردم لیورپول برای ورزش، ارزش خاصی قائل هستند. آنان در بسکتبال، کریکت، اسبدوانی و موتورسواری نیز مهارت زیادی دارند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۶