همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: مادرید پایتخت کشور اسپانیا است و یکی از 17 بخش خودمختار و همچنین یکی از 50 استان این کشور نیز است

این شهر مهم‌ترین مرکز فرهنگی، سیاسی و هنری اسپانیا بوده و دارای خیابان‌ها، میدان‌ها و ساختمان‌های زیبایی است.

در شهر مادرید کاخ‌هایی زیبا از قرن هجدهم وجود دارد و علاوه بر آن کلیسا‌ها و موزه‌های معروفی که شهرت جهانی دارند از جمله مراکز دیدنی این شهر هستند.

مادرید 581 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای تابستان‌ها و زمستان‌های نسبتا معتدلی است. به طوری که حد متوسط دما در این شهر در تابستان 24 و در زمستان 8 درجه سانتیگراد است.

سیستم حمل و نقل عمومی مادرید بسیار منظم و کارآمد فعالیت می‌کند. 10 خط مترو تمام نقاط این شهر را به هم متصل می‌کند.
قطارها و متروی مادرید به عنوان اصلی‌ترین بخش حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند و در کنار این دو اتوبوس، مونوریل و تراموا به عنوان مکمل فعالیت می‌کنند.

شهر مادرید دارای فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله فرودگاه مادرید- باراخاس - است و همچنین راه‌های جاده‌ای و ریلی بسیار مجهزی می‌باشد.

مادرید در کنار رودخانه مانزانارس در مرکز کشور، بین ایالات مستقل و خودمختار کاستیل- لئون و کاستیل لامانچا قرار دارد.

ادارات مرکزی و اصلی اکثر شهرهای مهم اسپانیا و ادارات مرکزی و دفاتر بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در این شهر مهم قرار دارند.
ایالت کوچک مادرید، منطقه‌ای در حدود 8 هزار کیلومتر مربع و کمتر از 2 درصد از کل اسپانیاست.

جمعیت مادرید، طبق سرشماری سال 2007 در حدود 6 میلیون نفر است. 85 درصد جمعیت ساکنان این شهر اسپانیایی و بقیه مهاجران لاتین، اروپا، آسیا، شمال آفریقا و آفریقای غربی هستند.

مادرید

مادرید، شهر تاریخ، موسیقی، شور و هیجان و فوتبال است. مادرید را می‌توان نمونه کوچک کشور اسپانیا دانست. از تمام سنت‌ها و جذابیت‌هایی که در این کشور وجود دارند، چیزی هم در مادرید پیدا می‌شود.

مادرید را در دنیا با میراث فرهنگی و هنری یگانه و زیبایش و با شب‌های پر زرق و برق و زنده‌اش می‌شناسند. موزه‌های بی‌پایانش، رستوران‌ها و کافه‌های همیشه بیدارش و هوای معتدل و مردم زنده و خوشحالش، مادرید را یکی از پرتوریست‌ترین شهرهای اروپا کرده است.

تقریباً چهار فصل سال، شهر شلوغ و پر از مسافر است. با این‌ حال، بهار و پاییز برای دیدن مادرید وقت مناسب‌تری است؛ هم هوا خوب است و هم فستیوال‌ها و جشن‌های زیادی در شهر برپاست.

قلب مادرید، میدان دروازه‌ خورشید یا Puerta Del Sol در قسمت جنوبی شهر است که با 2 مجسمه‌ معروف مشخص شده. مجسمه پادشاه کارلوس سوم و مجسمه‌ خرس و درخت که نماد خانواده‌ سلطنتی اسپانیا و نماد مادرید به شمار می‌رود.

پوئرتا دل سول در مرکز مادرید قرار دارد و از آنجا به راحتی به هر جای شهر می‌توان رفت. نزدیک این منطقه، میدان مشهور دیگری با نام پلازا مایور قرار دارد که از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین میدان‌های شهر است.

پلازا مایور میدانی وسیع است که ساختمان‌هایی قدیمی به سبک معماری گوتیک با رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌ها دور تا دورش را پر کرده. ساخت پلازا مایور در قرن هفده و به دستور پادشاه فیلیپ سوم آغاز شد و امروز با حضور مجسمه فیلیپ سوم در وسط میدان، این‌جا محل اصلی جشنواره‌ها و گردهمایی‌های مردم مادرید است.مادرید

علاوه بر میدان مایور، میدان سیبلس (Plaza De Cibeles) با ساختمان تالار شهر بزرگ و مشهور و نورپردازی‌ بی‌نظیرش در شب و خیابان گرن ویا از محله‌های شب‌نشین مادرید بوده و همیشه پر رفت و آمد و زنده هستند.

در میدان سیبلس موقع بازی‌های باشگاه رئال مادرید تقریباً تمام طرفداران این باشگاه در این‌جا جمع می‌شوند و اگر تیم‌شان ببرد جشن تا صبح در تمام خیابان‌های شهر برپاست.

مادرید شهر هنر و شهر موزه‌‌ها و نمایشگاه‌های هنری نیز ‌است. موزه‌ پرادو یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آثار هنری اروپا و اسپانیا را در خود جای داده است. این موزه با ساختمانی بزرگ و فضای سبز دیدنی در اطرافش زیبایی خاصی به این شهر داده.

یکی دیگر از موزه‌های مشهور اسپانیا، موزه‌ رینا سوفیا در خیابان سانتا ایزابل در نزدیکی موزه‌ پرادوست؛ دیدن کلکسیون عظیمی از آثار پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، باکون و میرو تجربه ارزشمندی‌ست از موزه‌های هنر اسپانیا.

در کنار همه این آثار نقاشی بی نظیر، کاخ سلطنتی، موزه‌ رئال مادرید، موزه‌ تیسن بورنمیسا و کتابخانه ملی اسپانیا از دیدنی‌های بی‌پایان این شهر فرهنگی زیباست. اگر تمام وقت سفرتان را به گشتن موزه‌ها و گالری‌های مادرید اختصاص بدهید، باز هم ممکن است وقت کم بیاورید.

در خیابان‌های مادرید می‌توانید مجسمه گاوهایی را ببینید که روی تن‌شان به سبک‌های مختلف نقاشی شده. این گاوها نماد میدان‌های گاوبازی و ماتادورهای اسپانیا هستند.

یکی از جذابیت‌های مادرید برای گردشگرها، فوتبال است. باشگاه فوتبال رئال مادرید، یا همان استادیوم سانتیاگو برنابئو، و باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید در طول سال چندین‌بار عاشقان فوتبال را از جاهای دیگر اسپانیا و اروپا به این شهر می‌کشاند. استادیوم سانتیاگو برنابئو در منطقه‌ چامارتین واقع شده و ایستگاه مترویی به همین نام دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶