یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

رامتین فرزاد: امتیاز دادن برای انتخاب گرانترین شهر دنیا، اندکی شبیه انتخاب قهرمان سنگین وزن بوکس جهان است.

کلانشهر

در یک سال گذشته انتخاب میان لندن و توکیو به‌عنوان گرانترین شهر جهان مورد بحث بود. اما به گفته انجمن متخصصان اقتصادی(EIU) در سال 2007 با رشد روز افزون زندگی شهری، 4  شهر اروپا  از توکیو پیشی گرفتند و گرانترین شهرهای جهان شدند.

هر چند گروه مشاورین مرکر که یکی از معتبرترین گروه‌های اقتصادی جهان هستند، در این باره معتقد است مسکو گرانترین شهر جهان بوده که  به همراه شهر اوسلو در    لیست  10 شهر اول  جای گرفته است. ضمنا USB بانک سوئیس، لندن را در نخستین جایگاه قرار داد و پس از آن اوسلو، نیویورک و توکیو قرار گرفتند.

  گران‌ترین شهرهای آسیا - 2011more

مشکل عمده اینجاست که این3‌نظریه بر پایه دلار آمریکا نرخ اقتصادی شهرها را محاسبه می‌کنند و این نکته بدین معناست که تغییرات ناشی از نوسان پول‌های رایج کشورها و تورم ناشی از آن محاسبه نمی‌شود.

به‌عنوان مثال، براساس 3 نظر هزینه زندگی در شهرهای اروپا زیاد شده و حتی اگر ارزش دلار کم شود، هزینه‌ زندگی در آنها کاهش نمی‌یابد چرا که قیمت زمین در این شهرها غیرقابل تغییر خواهد بود.بر پایه نظر انجمن متخصصان اقتصادی(EIU) در سال 2007 شهر توکیو بعد از 14 سال رقابت از اوسلو جلو زد اما همچنان شهرهای کپنهاگ، پاریس و لندن به‌عنوان گرانترین شهرهای جهان در صدر فهرست قرار دارند.

از سویی دیگر برنامه‌های بهبود اقتصادی و چشم‌انداز‌های این برنامه‌ نشان می‌دهد که شهرهای برزیل در تلاشند تا در فهرست شهرهای گران جهان جایگاه‌ بالاتری به‌دست آورند و در عوض شهرهای آسیایی سرنوشتی جز ارزانتر شدن ندارند.

 مقایسه بررسی سالانه نشان می‌دهد که ارزش اقتصادی سبد کالا و خدمات بر اساس دلار آمریکا در 130 شهر از سراسر جهان به سمت اجرای سیاست‌های کمکی(هزینه) سوق می‌دهد. کارشناسان معتقدند که نیویورک پایه این مقایسه می‌تواند باشد.

کد خبر 36291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز