همشهری آنلاین: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حدود 108هزار زائر ایرانی، امسال در نوبت اعزام به تمتع هستند و برنامه پرواز حجاج، از 10 آبان ماه آغاز می شود.

به گزاش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مصطفی خاکسار قهرودی با بیان این که آمار اعزام به تمتع کاهش نخواهد یافت، بلکه نفرات جایگزین حذفی ها معرفی می شوند؛ گفت: فرآیند کاهش و جایگزینی اعزام حجاج به تمتع، با توجه به گسترش آنفلوآنزای خوکی، در کمیته خاص بیماری های واگیردار کشور، به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور بررسی و اجرا خواهد شد.   

 وی گفت: کمیته خاص بیماری های واگیردار، پیشتر در پی شیوع ویروس موسوم به آنفلوآنزای خوکی، در عربستان تشکیل شد و ممنوعیت اعزام سالمندان، بیماران، زنان باردار و خردسالان به عمره مفرده را تصویب و به سازمان حج و زیارت ابلاغ کرد.

قهرودی افزود: مقام های بهداشتی کشورهای مسلمان و حاشیه مدیترانه شرقی نیز در اجلاسی که وزیر بهداشت کشورمان نیز در آن حضور داشت؛ بر کاهش اعزام زائران برای حج به عربستان، به دلیل شیوع بیماری یادشده توافق کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: مصوبه اجلاس فوق، زمانی قابلیت اجرا برای ما دارد که توسط نهادها و مسئولان ذیربط، بررسی و در نهایت به سازمان حج و زیارت ابلاغ شود.

وی درعین حال از نشست کمیته خاص بیماری های واگیردار، در روز یکشنبه خبر داد که با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و نهادهای مسئول، به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور، تشکیل می شود و در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

قهرودی با بیان این که حکایت تمتع، با عمره، به دلیل واجب بودن و مسائل شرعی متمایز است؛ توضیح داد: مصوبه نشست کمیته خاص بیماری های واگیردار (مورخ 4 مردادماه) ، پس از تأیید اهل فن؛ یعنی صاحب نظران و کارشناسان دینی و مذهبی، قابلیت اجرا خواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآورشد که مباحث مرتبط با حج واجب، به دلیل پیچیدگی شرعی، به عهده صاحب نظران و اهل فن می باشد؛ تا مشکلی در اجرای برنامه؛ مثلاً در کاهش، یا اعمال ممنوعیت برای زائران به وجود نیاورد.

وی با اشاره به ممنوعیت اعزام افراد بالای 65 سال، بیماران، ‌زنان باردار و خردسالان در عمره افزود: اعمال محدودیت در اعزام، شامل گروه های پرخطر و کهنسالان خواهد بود و اولویت های بعدی، جایگزین آنان خواهد شد.

قهرودی گفت: در صورت تصویب اعمال محدودیت، احتمال این که حدود 30 هزار نفر، جایگزین افراد یادشده، در حج امسال شوند؛ وجود دارد.

کد خبر 86271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز