با وجود افزایش فشار ایران در یکی دوسال اخیر، به نظر می‌رسد، آذربایجان از احداث کریدور زنگه‌زور صرف‌نظر کرده است. علاوه براین، عملیات اخیر ایران در پاسخ به اسرائیل در این انصراف نیز بی‌تاثیر نبوده است.

آذربایجان و ارمنستان

به گزارش همشهری آنلاین، فرهیختگان نوشت: «آذربایجان با فشار ایران از احداث کریدور زنگه‌زور، صرف نظر کرد.» این جمله‌ای بود که آنا گریگوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان ارمنستان در گفت‌وگوی اخیر خود به آن اشاره کرد، گریگوریان در ادامه گفت‌وگوی خود به این موضوع اشاره کرد که «علی‌اف بعد از اینکه چند ماهی گذشت کریدور زنگه‌زور را وارد کرد و خودش هم اعتراف کرد که این در توافقنامه ۹ نوامبر نبود.»

او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که با وجود افزایش فشار ایران در یکی دوسال اخیر، به نظر می‌رسد، آذربایجان از احداث کریدور زنگه‌زور صرف‌نظر کرده است. علاوه براین، عملیات اخیر ایران در پاسخ به اسرائیل در این انصراف نیز بی‌تاثیر نبوده است. برای بررسی ابعاد بیشتر این تصمیم و نگاه ارمنستان به قره‌باغ، با احسان موحدیان کارشناس قفقاز گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما آذربایجان به طور دائمی از احداث کریدور صرف‌نظر کرده است؟ فشارهای ایران به آذربایجان چه بوده است؟
آذربایجان از احداث کریدور زنگه‌زور، صرف‌نظر نکرده‌ است. فعلا و به‌خاطر فشار ایران تصمیم گرفته که تمرکز خود را روی منطقه «تاووش» بگذارد. بعد از جنگ ۲۰۲۰ آذربایجان پیشروی‌هایی در خاک ارمنستان داشته و می‌خواسته به پیشروی‌های خود اضافه کند. دو سال پیش پیشروی‌ها افزایش داشت و ایران هشدار و پیغام دیپلماتیک داد که پیشروی‌ها را متوقف کنید. دادن پیام‌های دیپلماتیک از سمت ایران، بخشی از کاری است که ایران در قبال آذربایجان انجام داده است. یک مدل هم پیام‌هایی است که از رفتار ایران برمی‌آید؛ وقتی وزیر دفاع ارمنستان به ایران می‌آید، مذاکره می‌کند و همکاری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

تا یک مدت ایران، می‌گفت تمامیت ارضی ارمنستان برای ما محترم است و این راه چندهزار ساله است و می‌خواهیم حفظ شود. اما از یک مقطعی ایران صراحتا از کریدور زنگه‌زور، اسم می‌برد و می‌گوید ما اجازه شکل‌گیری این کریدور را نمی‌دهیم، صحبت‌ها دقیق‌تر و شفاف‌تر می‌شود و مقامات مختلف ایران، مکرر این را تکرار می‌کنند. لذا این منجر به تغییر فضا می‌شود. همچنین اینکه ایران به اسرائیل حمله موشکی انجام می‌دهد و از گروه‌های مقاومت صریحا حمایت می‌کند، این را به آذربایجان فهماند که اگر ایران بخواهد از منافعش دفاع کند، می‌تواند و این کار را می‌کند، چنانچه در قبال اسرائیل این را انجام داده و آذربایجان هم از نظر توان اقتصادی، نظامی و سیاسی، در قیاس با اسرائیل در سطح پایین‌تری قرار دارد، لذا اگر ایران بخواهد کاری انجام دهد، به طریق اولی خواهد توانست.

نقش روسیه در انصراف آذربایجان از احداث کریدور چقدر پررنگ است؟
روسیه در اینجا اقدامی برای کنترل آذربایجان انجام نداده است. واقعیت این است که در این ماجرا ایران ذی‌نفع و بازیگر اصلی است و اگر این کریدور شکل بگیرد، بازنده اصلی ایران است. لذا ایران نقش اصلی را بازی می‌کند و روسیه تا همین اواخر نیز چندان مخالفت علنی، با کریدور زنگه‌زور نداشته است. چون فکر می‌کند از طریق این کریدور می‌تواند تحریم را دور بزند و فکر می‌کند، قفقاز در مشتش است و می‌تواند هرکاری می‌خواهد انجام دهد. تصورش این است که می‌تواند ترکیه و ناتو را عقب براند. روس‌ها یک غروری دارند و فکر می‌کنند، آن منطقه حوزه استحفاظی آنها و تحت نفوذشان است و اگر در این منطقه باختی هم داشته باشند، می‌توانند جبران کنند.

اگر روسیه با ایران هماهنگ شود و مواضع دوطرف با همراهی بیشتری صورت بگیرد و آنچه در سوریه اتفاق افتاد، تکرار شود، به نفع دوکشور خواهد بود. به نظر می‌آید روسیه دارد متوجه می‌شود که به تنهایی نمی‌تواند کریدور را کنترل و در قفقاز به شکل موفق بازیگری کند. چنانچه در بالکان عقب مانده، در اوکراین هم مهار و حل مساله را به تاخیر انداخت و مجبور شد گرهی که می‌شد با دست باز کرد را با دندان باز کند و بعد از اوکراین هم شاهد این هستیم که در قفقاز هم ترکیه به نمایندگی از ناتو جلو می‌آید. ابتدا روس‌ها از قره‌باغ بیرون رفتند. در ارمنستان هم به‌خاطر بازیگری بدی که کردند، هم اپوزیسیون ارمنستان و هم دولت ارمنستان با روس‌ها روابط خیلی خوبی ندارند. الان روس‌ها هستند که به آنها نیاز دارند. ما باید از این فرصت استفاده کنیم، خودمان را به آنها تحمیل کنیم، نه اینکه منتظر باشیم که آنها به ما در باغ سبز نشان دهند. چنانچه ترکیه منتظر نماند روسیه به او چراغ سبز نشان دهد. دنبال منافع خودش رفت. ما هم باید این کار را بکنیم. ارمنستان تنها فرصت باقی‌مانده ما در قفقاز جنوبی است و آنجا هم شرایط خوبی نداریم. آنها پله‌پله جلو آمدند.

ایران برای افزایش نفوذ خود در ارمنستان و آذربایجان می‌تواند از چه ظرفیت‌هایی استفاده کند؟
الان بحث این است که چهار روستا به باکو داده شود و اگر سابقه و روال آن را ببینید، متوجه می‌شوید که توقفی نداشته است. اول در قرارداد ۲۰۲۰ مبنا براین بود که گذرگاه لاچین وجود داشته باشد تا ارامنه به قره‌باغ دسترسی داشته باشند. از آن طرف هم رفت‌وآمد و دسترسی آذری‌ها از نخجوان به خاک اصلی باکو برقرار باشد که این یک معامله دو طرفه بود. باکو این را به هم زد و لاچین را بست. از آن طرف قره‌باغ را گرفت و چیزی هم دست ارامنه را نگرفت. روس‌ها هم مقاومتی نکردند و واکنشی نشان ندادند تا خودشان تضعیف شدند.

قرار بود همانجا متوقف بشوند که این اتفاق نیفتاد و الان دارند به سمت چهار روستا می‌روند. از آن طرف هم به کل ارمنستان می‌گویند آذربایجان غربی و اصلا قبول ندارند که آن منطقه یک کشور مستقل باشد و به کل خاک ارمنستان طمع دارند. ادعاهایی هم راجع به روستایی که در جاده ترانزیت ایران به ارمنستان قرار دارد، مطرح شد. لذا باکو توقفی ندارد و اگر محکم با آن برخورد نشود و هیچ حدیقفی برای تندروی‌ها و جاه‌طلبی‌های آن دیده نشود، منافع ما در خطر است. چون اسرائیل، انگلیس و ناتو پشت باکو هستند و روس‌ها هم با دولت غربگرای پاشینیان دچار مشکل شده و از ظرفیت‌های باکو برای صادرات انرژی و دور زدن تحریم استفاده می‌کنند. لذا شرایط یک‌مقدار برای ایران حساس است. منتها ایران قبلا هم نشان داده که می‌تواند مشکلات خود را به تنهایی حل کند و در غرب آسیا هم این‌طور عمل کرده است. ایران اگر در این منطقه هم مقداری هوشمندانه عمل کند، غیر از تکیه به دولت ارمنستان، می‌تواند از نیروهای فعال ایران‌گرایی که آنجا هستند، به‌خصوص از ظرفیت رهبری کلیسای ارمنی که به ایران علاقه دارد و ضدصهیونیستی است و اختلافات عمیق تاریخی با اسرائیلی‌ها دارد، استفاده کند.

نکته این است که از نظر مبانی اعتقادی، این کلیسای ارمنی نزدیک‌ترین کلیسای مسیحیت به شیعه است و می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد. همچنین می‌شود در جمهوری آذربایجان از ظرفیت حسینیون استفاده کرد که اینها می‌توانند دو بال ایران برای غلبه بر چالش‌هایی که در قفقاز دارد، باشند. در آذربایجان حسینیون و دینداران حضور دارند و ایران می‌تواند از ظرفیت این نیروهای طرفدار استفاده کند. در ارمنستان هم می‌شود با کلیسای ارمنی همکاری کرد. همچنین دیاسپورای ارمنی وجود دارد که می‌شود با آنها همکاری کرد که در سوریه، ایران و لبنان حضور دارند. هم‌افزایی و همدلی و همراهی با این دیاسپورا می‌تواند به ما کمک کند. در کنارش ما می‌توانیم پیوندهایمان را با دولت ارمنستان حفظ کنیم و همراهی آنها را جلب کنیم و درهم‌تنیدگی اقتصادی با ارمنستان را برای رفع نیازشان در حوزه‌های انرژی و حوزه‌های دیگر انجام دهیم که منافع‌شان تامین شود وگرنه با این روالی که ادامه می‌دهیم، خیلی خوشبین نیستم منافع ایران در قفقاز به شکل بهینه تامین شود.


احداث این کریدور کدام‌یک از منافع ارمنستان را تامین می‌کند؟
احداث کریدور زنگه‌زور به نفع ارمنستان نیست و آنها نابود می‌شوند. اگر این کریدور به اسم یک کریدور تجاری شکل بگیرد، اول به اسم تبادل کالا و انتقال کار ترانزیتی این را انجام می‌دهند اما واقعیت این است که اینها به دنبال تغییر بافت جمعیتی و قومیتی جنوب ارمنستان در درازمدت، نفوذ و تغییر جمعیت و ترک کردن این منطقه هستند و می‌خواهند آنجا را تبدیل به یک کانون ضدایرانی تجزیه‌طلب جدید در نزدیکی مرزهای ایران کنند و اسرائیلی‌ها و ناتو را آنجا نفوذ دهند.

از همه اینها که بگذریم، باکو می‌گوید، می‌خواهد عبور و مرور از این منطقه بدون نظارت باشد و نیروهای ارمنی کنترل مرزی نکنند و هرچه خواستیم بیاوریم و هرچه خواستیم، ببریم. کسی هم ما را بازرسی نکند. اگر ماشین‌های ما تصادف کردند، به ارمنستان ربطی ندارد، خودمان رسیدگی می‌کنیم. اگر جرم و جنایتی هم کردند، به کسی ربطی ندارند و عملا می‌خواهند حاکمیت یک کشور مستقل را زیر سوال ببرند و جنوب آن کشور را به‌تدریج کنترل و جدا کنند. لذا حتی اگر ارمنستان بخواهد یک جاده در خاک خودش از نخجوان به باکو بدهد، در درازمدت زمینه تجزیه جنوب ارمنستان فراهم می‌شود. این را نیروهای مستقل و ملی آنجا خوب می‌دانند، از این جهت است که آنها بر تقویت کریدور شمال-جنوب تاکید می‌کنند تا دسترسی آنها به آب‌های آزاد و مسیرهای تجاری، از خلیج‌فارس و چابهار و دریای عمان و از طریق ایران و از طریق جاده مرزی نوردوز که در حال تعمیر است، باشد. در دوره‌ای در ۱۵ سال پیش، بحثی بود که چینی‌ها یک اعتبار مالی تامین کنند تا راه‌آهنی از ایران به ارمنستان و از آنجا به گرجستان کشیده شود که متاسفانه خیلی پیگیری نشد. اما اگر این انجام می‌شد، مسیرهای کریدوری شمال جنوب متغیر می‌شد.

یکی از آنها از اینچه‌برون می‌گذشت و یکی هم از دریای کاسپین مستقیما به روسیه می‌رسید. یکی هم از طریق کشتی‌های فله‌بر و نفتکش انجام می‌شد و دیگری هم از طریق راه‌آهن رشت-آستارا به آذربایجان می‌رسید و یکی هم از طریق ایران به ارمنستان و گرجستان می‌رسید. اگر این مسیرهای کریدوری تقویت و متنوع شود، ما محاصره نمی‌شویم و اتفاق خوبی که می‌افتد این است که آذربایجان نمی‌تواند به ما فشار بیاورد یا بخواهد از ما باج‌ بگیرد. به هرصورت اینها اقداماتی است که باید انجام می‌شده و نشده و ما الان با این مشکلات مواجه هستیم.

کد خبر 848235
منبع: فرهیختگان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 183
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 232
  • مجتبی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    باکو کوچکتر و ضعیفتر از ان است که خلاف نظر ایران ابراز وجود کند دلخوش به اسراییل و ترکیه بودند که عملا هر دو زیر غزه و کردستان زاییدن
    • احمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      تا الان که کلا خلاف نظر ایران عمل کرده ...
    • مجید IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      56 64
      دیپلماسی ایران وزارت خارجه. بخصوص سفیر ایران در باکو. کلا. در خواب هستند وفکر می‌کنند بیست وسی سال قبله که با کشورها به زبان دیپلماسی ونرم حرف زد.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      63 88
      به نظر شما برخلاف ایران عمل کرده مثلا چه غلطی انجام داده خودتحقیری اندازه ای دارد .به استثنای مسایل اقتصادی وغیره هرکسی باید به کشورش عشق بورزد.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      الهام خودش بهتر میدونه عددی نیست روی ترکیه و اسراییل حساب کرده بود که جواب نداد
    • ستارخان IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      73 34
      حرف زدن بلد نیستی حداقل ساکت شو
    • آراز IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      86 32
      از تعداد دیس لایکهایی که خوردی درس عبرت بگیر
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      11 13
      باکو بایدادب شود چون داره ادعایی سرزمین مادری میکنه باکو درمقابل ما نوزادی بیش نیست
  • وطنم ایران IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    کشوری که نه پایه داشته باشد. نه تاریخ باید به صاحبش ملحق شود ایران وطنم جمهوری جعلی باکو خاک ایران هست و ما سربازان امام زمان خاک اجدادی خودمان رو پس خواهیم گرفت زنده باد ایران
    • علی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      جااااان
    • محمد سهند IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      اگر اونا ملحق بشن یارانه ات قطع میشه به اونا رحم نمی کنه به خودت رحم کن ، احتمال افت ارزش ملی پول ، کمبود نان و .... خیلی زیاد ، تازه میزان تولید پراید هم بایستی افزایش پیدا کنه و ....
    • Hamed IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      54 12
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      85 68
      سایبری های جمهوری بادکوبه خیلی فعالن .
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    مشکل اصلی ایران لابی ها و نفوذی های پانترک هستند که باید خیلی آرام شناسایی و حذف شوند
    • تام جری IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      خب سرباز امام زمان برو پس بگیر
    • احمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      عزیزم ما پان ترک نداریم مگر اینکه منظورت «معترضین به تبعیض و بی‌عدالتی در حق قومیت‌ها » باشه ! در ضمن بهتر نبود که از پانفارس های ایرانشهری نظیر خودتون یاد میکردین. !!؟؟
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      مشکل اصلی ایران، افراد تمامیت خواهی مانند شما هستند که فکر می کنند ایران فقط مال آنها است ، متوجه نیستند ایران برای همه اقوام داخل خاک ایران هست.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      59 10
      یکی بگه پانترک چیه، اصطلاح ایرانی هست یا غربی؟
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      پانترکها عددی نیستند یه عده ژست بگیر با تاریخ جعلی هستن که اربابشون اسرائیل جنایتکار کودک کش توسط ویکی پیدیای صهیونیست براشون درست کرده
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    73 42
    خوب بنویس چی بزور از تون گرفته تا اینها را داده
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      26 7
      خدا شفات بده 🤏🧠
    • ارش IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      52 82
      شما که معنی پانترک را نمیدونی بهتره نظر ندی،پانترک به ترک های گفته میشه که میخوان از ایران جدا بشن،پس نگو ایران واسه همه قوم ها است،اونها خودشونو ایرانی نمیدونن
  • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    سلام ایران با حمایت کورکورانه از ارمنستان، موقعیت تاریخی خود در قفقاز را به آمریکا و ناتو باخته. ارمنستان به دنبال رابطه با ترکیه و نجات از بن بست، هست. ارمنستان و آذربایجان مقدمات عضویت در ناتو را فراهم می کنند. کارشناسان بی سواد ما هنوز در کف قره باغ و .... مانده آند. در دوره جدید، روسیه با ترکیه به منافع خود نزدیکتر است تا با ایران. ایران هنوز در کف برادر ارمنستان و رو سیه است. آقایون چرا نمی فهمید که، در قفقاز جدید ایران جایگاهی ندارد. آمریکا ، روسیه، ترکیه ، اسراییل و اروپا نقشه خود را دارند اجرا می‌کنند تحلیلگران ما هنوز در کف چرند و پرند قره باغ مانده اند. واقعا که!؟:؛!؟()+-&_:»!!؟؟!
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      22 43
      اسگل
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    میشه بگید با کدوم کشور در روی کره خاکی جنگ ندارید و دوست هستید وانها هم با شما رفیق ودوست هستتد؟ شما که با همه دنیا سر جنگ دارید وقدرتنمایی می کنید، این منطق اسلام نیست.
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      55 82
      اتفاقا حرف درستی زدی تا الان ما فقط با باکو الی یف با نگاه رحمانی و اسلامی برخورد کردیم اون حرمت پدر رو نگه نداشته و خب بچه ای که صلاح خودشو نمیدونه و حرمت شکنی میکنه باید تنبیه شه این به نفعشه شما هم برو خوب منطق اسلام رو بخون تا همینجوری نظر ندی پسر جون
    • امیر IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      55 14
      رفیق منظورت از شما چیه شما ایرانی نیستی یا بقیه رو جزو ایران حساب نمیکنی ؟ هر سیاستی که از طرف ایران اعمال میشه پای خمه ی ایرانی ها هست من و شما هم نداره
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      71 57
      ایران باهیچ کشوری جنگ نداشته تا حال در برابر تجاوز صدام ورژیم صهیونیستی که با تحربک اربابت به کشور وکنسولگری ایران حمله کردند از خود دفاع کرده است. چقدر بدبختی تو بکشورت اتهام می بندی
    • محمد IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      30 15
      منطق اسلام میگه بشینید خونتون تا بیان از خونتون ببرونتون کنن؟؟؟
    • محمد نصیری IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      34 60
      پروفسور قره باغ اگر مهم نبود صهیونیست کودک کش با الهام باکو لاس نمیزدن ... افتاد 🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      68 50
      با چین و روسیه و هند دشمنی نداریم که تقریبا نصف وسعت و جمعیت دنیا رو دارن . بعلاوه تعداد زیادی از کشورهای کوچک. پس با اکثریت جهان دشمنی نداریم. اما چون شما غربزده ها تمام دنیاتون آمریکا و اروپا هست چرند می بافید و میگید ما با همه دنیا دشمنی داریم ! شیر فهم شدی ببوجون ؟!
    • Ym US ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      14 6
      احسن
    • نریمان وطنخواه IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      33 74
      عمو اینقدر چرت وپرت ننویس..تو نه سر پیازی ونه ته پیاز ... شما هنوز جمهوری اسلامی ایران را نمیشناسی ..به موقع و در زمان مناسب ...کل قفقاز تحت سیطره محور مقاومت قرار خواهد گرفت...فعلا مسیر نفوذ ایران بعد از تنگه بابالمندب..به سمت صحرای حبشه و سودان است تا دروازه ورود به آفریقا را تحت کنترل خودش بگیره ...بعد از آن میاد سراغ قفقاز ...ایران همیشه در آخر ورود می‌کند و همه چیز را به نفع خود تمام خواهد کرد ..اگر باور نداری..تقسیر خودت نیست چون هرگز ایران و سیاست‌های ایران را نمیشناسی
    • رضا IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      29 40
      باید بجنگی تا خونه ات رو حفظ کنی تا خفه ات نکنند
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      39 41
      با تمام دنیا جنگ نداریم با صهیونیست و نوکرهاش که طمع به ایران دارند و هر روز شیطنت میکنند جنگ داریم
    • US ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      30 42
      آذربایجان یکی از ضعیف ترین نیروی نظامی دارد خخخخخخ۰
  • هموطن IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    سلام.الهام وگروهش باید برن،جاشوبدن مردم آذربایجان که هم قدرکمکهای ایران به خودشون رومیدونن واینکه صهیون ستیزن، اکثر مردم آذربایجان هم فرهنگ با کشو خودمونن،از این گروهها باید حمایت کردوانتقال قدرت انجام بشه،
    • میرشجاع IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      61 66
      عزیز ما جنگ نداریم ولی دورمان را دشمن احاطه کرده و درحال پیشروی است اگر مراقب نبلشیم کلاهمان پس معرکه است
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    تحلیل بسیار جامع و خوبی بود مسئولان باید بیشتر به فکر باشند تا موضوع آذربایجان تبدیل به گره کور نشود
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      30 20
      دشمن ؟؟؟ما خودمون دشمن ها رو برای خودمون درست کردیم و حالا داریم چوبش رو میخوریم
  • Alidalaki IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    به نظر من ایران با تحت فشار گذاشتن آذربایجان خودش را کوچک و حقیر جلوه داد پیش آذربایجان و ترکیه. به هر حال اونا مسلمانان هستند.
    • BE ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      مسلمان نیستند پانترک بازیچه عثمانی و دشمن ایران هستند
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      مردم آذربایجان مسلمانند ولی حکومت بی دین و صهونیست دارد. باید مردم آذربایجان را ازظلم آزاد کنیمو
  • داریوش IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    خوب برای خودتان تحلیل‌های آبگی و دروغ درست می کنید . کی آذربایجان گفته که دست از زنگه زور بر داشته است. اتفاقا همیشه بر آن تاکید کرده . همین چند روز پیش الهام علیف در یک گفتگوی خبری تاکید کرد گر چه در بند ۹ توافقنامه آذربایجان و ارمنستان حرفی از کلمه کریدور نیست ولی در این بند تاکید بر عبور ومرور بدونه مانع انسان و کالا از ارمنستان به دو طرف آذربایجان با گذر از ارمنستان شده که وظیفه حفاظت از این مسیر بر عهده روسیه است. از این گذشته ارمنستان موقعی از بن بست خارج می شود که اجازه عبور و مرور بدونه مانع دو قسمت آذربایجان را محیا کند. در واقع به نفع خود ارمنستان است که هر چه زود تر کریدور زنگه زور را راه اندازی کند.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      منصرف شدن حاجی، خون خودت و کثیف نکن
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      8 29
      این حرف رییس جمهور بادکوبه خیلی مسخره هست.قرار بود راه ارمنستان به خاک منطقه خودمختار قره باغ باز باشد و بادکوبه مانع رفت و آمد نشود.آن وقت چی شد؟اگر مرگ خوب هست باید برای هر دو طرف باشه
  • رضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    آذربایجان دشمن ما نیست تبدیل به دشمنش نکنید.
    • Aadam IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      57 85
      دشمن هیچ کس نیست ولی منافق و دورویی در ذات داره و از بخت بدش ایران روبروش ایستاده
    • رضا IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      18 13
      چرا باید یه کشور به کشور دیگه ای چنین اجازه ای رو بده حالت خوبه ؟
  • احمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    آنقدر موقعیت ایران در منطقه تضعیف شده که چنین چیزهای کوچک و بی‌اهمیتی دلخوش کردیم ! در ضمن آذربایجان بیش از پیش در پی این مسئله هست و اصلا عقب نشینی نکرده است . خودمونو با این خیالات گول نزنیم !
    • عباس IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      15 27
      ایکاش یخورده معلوماتمونرو گسترش بدیم بعد حرف بزنیم.ایران هیچوقت تالین اندازه قدرت نداشته
    • soltan IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      7 21
      با آذری های ایران دشمن نیست..
  • محمود IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    83 42
    کدام قدرت آخه
    • مهدی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      13 19
      برخورد دولتمردان باید طوری باشه که نه علیف ونه هیچ قدرتی نتونه واسه ایران قمپز در کنه.متاسفانه برخی سیاسیون میخوان با پول وامتیاز دادن های یکطرفه بی جهت واسه خودشون هم پیمان پیدا کنن.درصورتی که در این موارد مردم پشت دولت هستند
  • زا IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    90 33
    باز این همشهری شروع کرد
  • مهدی سهیلی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    اتحاد ایران با ارمنستان برای هر دو کشور حیاتیه... ولی متاسفانه دولت ایران در این زمینه ضعیف عمل کرده..
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    به خواست خدا موفق نمیشوند، ما هم بسیار باید تلاش کنیم، بابت عملیات وعده صادق هم یک دنیا ممنون
    • حسین IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      37 9
      ارمنستان مگه کشورها؟ اندازه استان اردبیل جمعیت داره
  • حسین IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    اسرائیل به جهنم،ولی ایران از ارمنی ها مقابل شیعیان دفاع میکنه برای ما آذری ها قابل هضم نیست
    • زنده باد ایران IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      واقعا دلیلش نمیفهمی؟!دلیلش آینه که اولا علی اف شیعه نیست و به اسم شیعه ومسلمان بودن حتی عزاداری برا امام حسين را ممنوع کرده این از شیعه بودن و مسلمان بودنش دوم قصد تجزیه ایران رو داره به کوری چشم تجزیه طلبان وطن فروش.بازم اگه دلیل خواستی بگو تا بهت بگم که قابل هضم بشه برات
    • PL ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      8 17
      ... نزن بابا
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    به نظر بنده کشورهای اسلامی از ترکیه گرفته عربستان آذربایجان کشورهای آسیایی وعربی همه فهمیدن که‌ و مخصوصا مردمشان که ایران تبدیل به یک امپراتوری شده و خودشون به سمت ما می‌کشند مثل آهنربا تا ونزوئلا رفته کار کرد با گذر زمان مشخص میکنه آمریکا یک راهزن هست حوادث هیروشیما تا آخر شیمیایی ایران وغیره و کار ایران حمایت از ستمدیدگان زمین
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      زیادفیلم هندی می بینی
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    ایران باید با روسیه در قسمتی از معایده ننگین گلستان حداقل برسر الحاق سرزمین آذربایجان شمالی به توافق برسد و خیالشون راحت شود. و این معضل منطقه تمام کنند. با این کار دست ناتو و امریکا و اسرائیل و ترکیه در این منطقه برای همیشه قطع کنند...
    • محمد IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      23 11
      شماهم زیاد سریالهای ترکی می بینی
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      65 26
      اول افغانستان هم نژادیهاتو بگیر بعد به فکر گرفتن آذربایجان باش
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      29 2
      روسیه هیچ دوستی با ما نداره
  • امین IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    علی اف هم گاهی میخواد اظهار وجود کند .و اربابش که شکست بخوره علی اف حساب کار میاد دستش .این هم یک آدم نپخته ای است .وبا دم شیر بازی می‌کند اگر آدم شد که هیچ والا آدمش میکنیم !!!
    • ایران بزرگ IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      17 6
      این حرف شما سال 1991 موقع فروپاشی شوروی امکان پذیر بود چون ارمنستان ، آذربایجان و گرجستان سرگردان مانده بودند . ولی الان جمهوری باکو در سازمان ملل به عنوان کشور شناخته شده و این معاهده ها هم تقریباً به تاریخ پیوسته و تمام شده . مگر اصلاح سرزمینی زیر نظر سازمان ملل انجام بشه که اونم حتماً از طرف یکی وتو میشه و در کل کار اصلاً راحتی نیست .
  • محمد IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    به نظرم ایران باید تا دیر نشده با آذربایجان که مسلمان و همزبان ما هستند دوست و متحد شود
    • بهرام IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      18 18
      ایران خیلی دوست داره با آذربایجان دوست بشه ولی دولت آذربایجان ترجیح میده با صهیونیست ها رابطه داشته باشه. بر خلاف نظر مردم آذربایجان. مشکل اساسی از اینجا شروع میشه.
  • جواد IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    لطفاً و بخاطر خدا و ملت هم که شده همسایگان را تحریک نکنید . هر کشوری نسبت به خودش هم قدرت دارد و دوستانی ....
  • اراز IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    اره بابت پهباد هایی که در عراق به سیم برق ها برخورد کردن وموشک هایی که در شیراز مردم و کشتن و هرگز به اسرائیل نرسیدن حتما نرسیده
    • جعفر IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      37 71
      معلومه خیلی بهتر فشار اومده ،🤣🤣
    • مهندس IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      36 62
      بابا صنعتی و سنتی رو با هم نزن!!
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      13 25
      بگیر بخواب گوگولی تو دردنیای توهم بسر می بری تورا چه به سیاست وموشک . ما را ببین با چه نفله های ۸۵ میلیون شدیم
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      6 32
      خودتو دلداری بده استان اران رو برمیگردونیم به کوری چشم پانترک ها
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      4 21
      اقای اراز شماوقتیحرف میزنی فکرت بسته س مثل خروس وقتی قوقولی میکنه چشاشومیبنده نفس عمیق بکش یه قوقولی ول کن ازخودت ارام بشی چقدرقابل ترحم هستین
  • وحید IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    آذربایجان عقب نشینی نکرده، فقط برای جلوگیری از تنش دست نگه داشته. مطمئن باشید آذربایجان کریدور زنگزور را راه اندازی خواهد کردو ارمنستان با احداث آن موافقت خواهد نمود.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      29 47
      فکر کنم خبر نگار عنتر نشنالی!!!
  • ابی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    آذربایجان در خاک ارمنستان پیش روی نکرده بلکه به کوری چشم شما اراضی اشغال شده مسلمانان را از وجود ارامنه کثیف پاک کرده است .همان اراضی که اجداد شما با تنها گذاشتن عباس میرزا تقدیم پدربزرگ‌ها پدر کبیر کردید
  • حسین ایرانی شیعه و تورک آدربایجان و عاشق ایران IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    مرگ برانگلیس و عوامل وطن فروش داخلی که بانام ایران همیشه در جهت نفرت پراکنی برعلیه تورک های اذربایجان و ایجات اختلاف بین اقوام بزرگ ایران و در نتیجه تضعیف ایران را دارند مرگ برامریکا و فرانسه و اسراییل صهیونیست و ارمنی سهیونیک که فرزندان نامشروع غرب و اروپا و امریکا در دل ممالک اسلامی هستند.
  • اصغر IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    54 86
    ایران نباید بذاره کولیدور زنگزور راه بیفته باید وفقط باید از ارمنستان حمایت کنه کلا ناتو و اروپا برای منافع خودشون و برای اینکه به روسیه و ایران و کلا قفقاز مسلط شن روی این منطقه دارن کار میکن ایران نباید بذاره اآذربایجان موفق شه باید ترمزشو بکشه
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      55 22
      اینقدر بابد باید کردی نفهمیدی ایران اگه توانشو داشت می‌کرد
    • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      8 29
      آذربایجان ترک نداره اونها آذری هستند ابروی ترک ها نبر
  • کمال IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    30 18
    انها به فکر استانهای اذربایجان ایران جهت الحاق هستند
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    30 38
    باکو ترسید که داره املاک ایران در باکو رو مصادره می‌کنه
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    26 83
    اذربایجان باید برگرده ب خاک ایران هر کسی طالب جدایی هست ب هر جهنمی دوست داره بره نفوذیهای مدافع پانترک در پوشش مذهب و دیگر اشتراکات باید شناسایی محاکمه و حذف شوند تا مثل قاجار بیشرف هوس تکه پاره کردن وطن را نکنن
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    28 31
    قدرت ایران نبود، با حاکمیت کامل آذربایجان به قره‌باغ و از میان رفتن دالان لاچین، کریدور زنگه‌زور نیز فعلا از دستور کار دولت آذربایجان خارج شده است
  • حسن روزدار IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    30 79
    آخه الهام کیلویی چنده؟؟؟وقتی قدرتهای برترجهان درقبال اراده ایران سرتعظیم فرودمیاورندالهام علی آف کی باشه که نخوادازرهبروسروروسالارایران حاکمیت آذربایجان راهم دربرداردتبعیت نکند. ایران به هرچیزی که اراده بکندمحقق شدنی است. «ختم کلام نامه تمام»
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    25 39
    در نظر گرفتن منافع ملی و نیروی بازدارندگی جواب میده خسته نباشی به تمام نیروهای ارتش و سپاه
    • امیرعلی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      19 8
      دقیقا شما درست میگید دلار چنده و تورم چند در صده و نرخ مهاجرت چقدره
  • حسین IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    28 44
    نظرات شما دوستان همه قابل تامل وتوجه است. متاسفانه ایران به هرکسی دربزنگاهها کمک کرده ونجاتش داده طرف بعدا دشمن شماره ایران ومتحد دسمنان ایران شده. اردوغان رو ایران از دست کودتاگران نجات داد وباعث شد براریکه قدرت بماند.مرحوم هاشمی چقدر به پدر الهام علیف کمک کرد از بدبختی ودریوزگی نجاتشون داد چقدر سرمایه های ایران بابت شکل گیری آدربایجان هزینه شد. متاسفانه بعد که جای پایشون سفت شد شروع به لگد انداختن کردن. مسوولین ما درمقابل تحرکات الهام علیف به موقع واکنش درخورتوجه نشان ندادن وترکیه واسراییل هم سواستفاده کردن. همین آذربایجان واس ایران شاخ شده به پشتوآنه ناتو وترکیه واسراییل کثیف
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    72 26
    تنها همسایه ای هم دین و هم مذهب ماست، همین آذربایجانه. اما به درستی روشن نیست که چرا عده ای ناقص العق مدام بر طبل اختلافات می کوبن؟!! قدرت نطامی آذربایجانو تو جنگهای اخیرش با ارمنستان دیدین!! اگه شما در برابر برای طالبانتون هم از قدرت کشورمون حرفی می زدین، اون وقت ماهم سعی می کردیم به خودمون بقبولانیم که شما عرق نلی دارین!!! اما قضایا طور دیگری خودنمایی می کنن!!! اختلاف و تفرقه کار شیطونه و ایادی شیطون!!! امت محمدی و شیعیان علی دشمن هم نیستن!!!
    • علی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      6 14
      احسنت دقیقا همینه، ایران همیشه حامی و ناجی مظلومانه، اما متاسفانه در بعضی جاها بعد از اینکه اونا رو از شر ستمگران نجات داده بعدش هوشمندانه عمل نکرده تا اونجا رو یار و حامی خودش کنه در واقع یعنی دستمزد نگرفته و اونجا ترک کرده و افتاده دست یه نااهلی که اونجا رو تبدیل به دشمن ایران کرده! دلیل دشمن شدن منطقه وکشوری که ایران نجاتش داده هم یکیش هوشمندی دشمنان ایران مثل اسرائیل و آمریکاست
  • AM ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    27 49
    الهام صهیونیست و پانترکهای فاسد و پوتین 🦝را سپاه و رهبر خوب شناسای کرده اند ،۴۰۰هزار اسراییلی در باکو مقیمن،،یک نفر در ارمنستنان ⛔️مقیم نمیباشد جواب حاصل شد پانترکهااا
    • DE ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      21 4
      واینگونه شد که درجنگ اول قره داغ همراه ارمنستان شد.
  • دنیای گذرا IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    27 35
    ترکیه قصد داره اول خطر کردها رو علیه پایگاه هاش در شمال عراق و سوریه از بین ببره. اونوقت که خیالش از این بابت راحت بشه بدون هیچگونه ترسی تمام توانش رو در جهت اهداف توسعه طلبانه می ذاره. متاسفانه تمام همسایه هم از روی ناآگاهی دارن آب به آسیابش میریزن. اما اگر کشور ما کمی سیاست درست به خرج بده تمام اهداف توسعه طلبانه اونها از هم پاشیده میشه
  • ایرانی بدبخت IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    49 10
    متاسفانه سیاست مداران ایران نمی دانند منافع ملی یعنی چه.و فقط در فکر منافع شخصی و منافع گروهی و خانوادگی خود هستند .ومنافع ملی کشور را فدای منافع شخصی خود می کنند.
  • کرد جان فدای ایران IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    34 53
    به نظر میاد پانها به صورت ساماندهی شده به مطالب خبری هجوم میارن و لایک می کنن. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
  • رام IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    24 14
    بفضیا جای کارشناسی فکنم چابلوسی بلدن آخه قضیه زنگزور ببین مال چه وقته وچه زمان ازش گذشته . موشک ایران اسراییل ببین چند روزه. خوشایندی حرف نزن کارچاقکن کارشنلس
  • محمود🇮🇷👏 IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    16 40
    ترکیه هرگزخودش راباایران نمی‌اندازد دلش برای نابودی کشورش هیچوقت برنمیاید
  • میهن دوست NO ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    28 10
    اقدامات ارمنستان در زمینه مسائل منطقه‌ای نیاز به بازنگری دارد. درگیری‌ها تنها منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع برای کشورهای منطقه از جمله ایران، ترکیه و آذربایجان می‌شود. پیشنهاد من ایجاد یک مسیر ارتباطی چهارراه یا بزرگراه دو طبقه است که ایران، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه را به هم متصل کند. همچنین، مالیات از وسایل نقلیه‌ای که از مسیر ارمنستان یا ایران عبور می‌کنند به نفع آن کشورها جمع‌آوری می‌شود. این کار می‌تواند به نفع هر چهار کشور باشد و از درگیری‌های احتمالی جلوگیری کند. کشورهای اروپایی مرزهای خود را برای یکدیگر باز کرده‌اند. به جای رقابت و تخریب مناطق خود، بهتر است کشورهای منطقه به سازندگی با یکدیگر بپردازند تا به جای دشمنی، همکاری ایجاد شود. مرسی و ممنون
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      10 12
      ایران یعنی آذربایجان ایران یعنی تمام اقوام ایرانی زند باد ایران ایرانی نابود باد دشمن ایران
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    6 20
    این نتااتیابو منتظر فرصت خواهد بود و بایدهواس مسئولین ایران عزیز جمع باشد و از علیف غافل نباشند
  • حسین IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 6
    باسلام و احترام درود به سردار بزرگ سلامی و همچنین سپاه محمد که کمر دشمن رو شکست کاش سردار هم یک کلمه در مورد ایثارگران و جانبازان ۸ سال دفاع مقدس صحبت می‌کرد بنده یکی از همین یادگاران جنگ تحمیلی هستم که در بدترین شرایط فعلی زندگی از نظر معیشت و اقتصادی دارم
  • احمد US ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 27
    ۱۷شهر قفقاز مال ایرانه باید برگردطبق یک تو افق ننگین از ایران گرفته شده.۲اتم بزنیم کرملین و مال خودمان را پس بگیریم
  • باشه IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 24
    آذربایجان که دیگه قدرت نمیخاد بنده خدا مثل مورچه میمونه در مقابل فیل ای دیگه قدرت میخاد
  • علی یار IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 1
    فقط قدرت خودمون حساب کنید و به بقیه نشان دادین خیلی خوب بود حتی جلو حملات اسراییل در سوریه به منافع ایران گرفته شد ، روسیه و بقیه شریک استراتژیک ما نیستن ، دنبال صدور گاز به اروپا باشید
  • ایرانی غیرتمند IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    12 17
    اینهایی که مطلب بر ضد ایران میگذارند مهاجر هستند ..ایرانی نیستنداحتنالا اجدادشون از جایی دیگه کوچانده شده به سرزمین ایران اخه مثل اینه که تاجیکستان به ایران حمله کنه وماازش حمایت کنیم و...
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 13
    متاسفانه ایران راهبردبلندمدت نداره درزمینه سرزمینهای ازدست رفته درسته که ازهمه طرف محاصره اقتصادی هستیم ولی برگ برنده مافرهنک وسابقه درتمام حواشی ایرانه ازجنوب تاشرق وغرب وشمال
  • نعمت الله مردانیان IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    8 21
    دولت قرار داد های ترکمنستان و گلستان را مجدد بررسی کنند انطور که من شنیدم قرار بود بعد از ۱۲۰ سال این سرزمینها به ایران برگردند ، مگر این نبود ؟
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    6 15
    چون اینها فقط زبان زور را می فهمند
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 18
    اخه اینحرفا چیه رسانه میکنید اذربایجان اگرم ترسیده شما رسانه ای نکنید به غیرتش برمیخوره. عقلش زسیده کریدور تساخته یا ترسیده یابهتر دیده باایران شاخ بشاخ نشه.. وقتی یک موش زورش به گربه نرسه راچاره یانجات نداشته باشه. همون موش هم حمله میکنه. اینقدکشورهاروضعیف نگیرید. مخصوصا کشوراییکه باایران دشمنی دارند
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 43
    اردوغان و الهام دو ...زاده با مغزهای کوچک زنگ زده
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 43
    تنهاراه ایران تصرف نخجوان است
  • جواد PL ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    8 34
    باکو چشم طمع به ایران دارد چون ایران مشغول مبارزه با دنیا است
  • ایران من IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 19
    مرا از شر دشمنانم حفظ کنید از دشمنان باکی ندارم....علیoff وعنتر نشنالو.نتانیاهو عددی نیستن
  • ابوالفضل IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 10
    باسلام پیشگویی ها دارد به واقعیت می‌رسد عرب ها سیطره ایران را بدون جنگ قبول خواهند کردو دوباره تاریخ تکرار می‌شود نبردها به غرب خواهد رسید
  • جواد PL ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    8 18
    طرفداران باکو پان ترکیسم وتجزیه طلبند مگر نشنیدند اسرائیل را برادر خودشان می‌دانند امیدوارم روزی برسه سرزمین های جدا شده به ایران عزیز برگرده مردم بدون پاسپورت برن گردش کنند
  • مهدی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    10 1
    سلام هموطن جالب ترین نقطه این مقاله در مورد آخرین سطر های این کارشناس است که میگوید: به هر صورت اینا اقداماتی هست که بای می‌شده ونشده و ما (ایران) با این مشکلات مواجه هستم یعنی اینکه روسیه پشت سر جمهوری آذربایجان هست و ایران نمی تواند این مسئله رو حل کند و باید از طریق گفتگو با هر دو طرف و با میانجی‌گری ایران این دو کشور را آشتی بدهد واگر نه جمهوری آذربایجان با استفاده از کشور فدرال روسیه این دهلیز و یا همان کریدور باز خواهد شد تشکر
  • ترک ایرانی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    16 61
    به امید خدا خاکی که یک روز آذربایجان شمالی بود را پس خواهیم گرفت وهرچند هزاران بارکشته وزنده وبازکشته شویم تیکه تیکه میشوم برایت وطن
  • سهند پیرمغان IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    33 6
    یاشاسین آذربایجان
  • CA ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    13 16
    اذربایجان دشمن نیست و نخواهد بود ولی علیوف و باندش حتما هستند. واقعیت اینست که جدیت و قدرت ایران باعث شد ارودغان و نوچه ها حتی با سلاحهای اسراعیلی و سکوت روسیه و امریکا فعلاعقب نشینی کننند.این چیزکمی نیست. ولی ایران باید مراقب باشد ترکیه هدفش بستن فرصتهای اطراف ایران است و حمایت بی سر صدای امریک را هم دارد.
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    1 10
    اگر ، اگر ، اگر . تا کِی این مملکت باید با اما و اگر اداره شود
  • سعید IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    8 10
    بعضی ها جوری نطرمیدن انگار از طرف نتانیاهوهستن
  • ابرار IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    8 23
    زنده باد ارمنستان نابود باد باکو
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    10 18
    در حال حاضر ایران در نظم نوین جهانی بعنوان کشوری تاثیر گذار خود را به جهان اثبات نموده است این محصول رشادتهای انسانهایی چون شهید قاسم سلیمانی و سایر رزمندگان است..
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    10 23
    اقایان ترک ایران شماوبقیه قومیتهای ایران همیشه ایرانی بودین وهستید.این شماهاهستیدکه بایدمدافع ایران باشیدنه اینکه به اسم زبان به علیف باکو و اسرائیل کمک کنید.گول دولت باکورونخورید. در اسرائیل یهودیان طبقه بندی شدند.یک قوم یهودبردیگر قومهای یهودبرتری داره .شماترکهای ایرانی بایدمراقب سیاست بازی دولت باکووترکیه واسرائیل باشید.جنگ چالدران رو بخونید تامتوجه بشید.لطفاقومیتی فکر نکنید فکرمرزهای ایران باشید.
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    28 7
    زیاد زور نزنین خیلی زود کریدور زنگه زور بازخواهد شد و ارمنستان با آذربایجان و ترکیه روابطش عادی سازی خواهد شد چاره ای نداره جنگ هم از قفقاز کلا جمع میشه 😂
  • پارسا IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    10 14
    تمام این نقشه های شوم کار ترکیه است و روسیه کثیف هم نقش پر رنگی دارد
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    1 12
    باید دراینجا به آقای روحانی و ظریف مراجعه کنیم بلاخره آنها همه چیز را رو براه کردند الان همه چیز حل نمیدانم این روحانی وظریف وهمراهانش چیزی از دنیای سیاست می فهمیدند یا اینکه همینطور با صداقت با آمریکا و اروپا داشتند پیش می رفتند شاید الان هم تغییر نکرده باشند همچنان آمریکا واروپا دوست وبرادر هستند .
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 3
    از طالبان هم بگید
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 9
    تویی ک میگی شما با همه سر جنگ دارید!! اگه بزرگتر داری و سواد تاریخ رو بلد باشن ازشون برس ک ما هرگز سرجنگ نداریم و نداشتیم ثابت کن ی بار ایران ب کشوری حمله کرده باشه بی دلیل
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    13 5
    اول.پایه های اقتصادی کشور را درست کنید بعد از قدرت حرف بزنید
  • وحید IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    13 3
    بازی سیاست دقیقاً مثل بازی شطرنجه، بعضی وقتا حرکت رو به عقب لازمه برای بردن بازی، باکو دقیقا داره همین کارو می کنه، داره به ارمنستان فرصت میده تا امتیاز لازم رو به آذربایجان بده و از ایران فاصله بگیره.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 18
    ایران قبل از دولت ضداسلامی باکو، باید به حساب پانترکیست‌های داخل مرز برسه. با سلب تابعیت تجزیه طلبان به آسانی می‌شود از شر آنها خلاص شد اون موقع دولتهای مغولستانی در قفقاز و آناتولی خطری برای ایران نمی‌توانند ایجاد کنند.
  • احمد IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    17 7
    ولی دوست عزیز این ارمنستان است که با ناتو وآمریکا وفرانسه مانور اجراد کرد وناتو را کشنده به ارمنستان. خوب چرا شما ازیک اشغالگر دفاع می کنی آزربایجان هر چه هم باشه مسلمان است نه ارمنی بی رحم اشغالگر. بس یاشاسین آزربایجان لطفا با این حرفها مردم را قول نزن
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 21
    باید مسئولین دیپلماسی و نظامی ایران با صراحت به باکو و علیف بگویند نقشه انسداد مرز ایران و ارمنستان هرگز شدنی نیست.اینکه دوپهلو صحبت کرد و مواضع مبهم اتخاذ نمود دشمن را جری می کند.شاید هم مواضع نه چندان قاطع بخاطر مواضع نامشخص روس هاست؟!
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    25 6
    پان فارس دشمنیشو با ترکها آشکار کرده
  • قاسم IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 6
    کارهای که ایران امروز انجام بده میندازد به فردا که دیه دیر هسته .چرا ایران بین آذربایجان ارمنستان نمیگیرد که دو طرف داشته باشد .در صورتی مردم آذربایجان مسلمان شیعه هستند .چرا برن .توی دامن اسراییل .کشوری هم مرز ما هم دین ما هم زبان ما .چرا ازما دور باشن .علی اوف یک نفر تمام کشور آذربایجان نیست
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    14 2
    برایمان مهم نیست....فقط معیشت مردم خوب بشه.
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    1 4
    بسمه تعالی باسلام بنظر می‌رسد ماباید‌ کاری که بنحوملت ومملکت میباشد سزیع‌‌ پیگیری کنیم و بنتیجه برسانیم که برنده باشیم ودیگران جای مارا نگیرند ونقشه تخریب رانکشند
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 14
    ایران قبل اینکه پان‌ترک داشته باشه اسلام دارد مااگر تاحالاهم با باکو برخورد جدی نکردیم بخاطر مردمش است که ایران را کشورشان میدانند
  • مهدی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 31
    زنده باد وطن با شرفم ایران زنده باد کشور دوست همسایه ارمنستان 💪💪💪💪تا ایران هست ما هم هستیم کسی بخواد چپ به ایران نگاه کنه یا به متحدان ایران تجاوز کنه یه مشت بر دماغش مهمان میکنیم
  • هرمز ایرانی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 18
    الهام علیف باعث نابودی کل کشور آذربایجان خواهد شد . البته ایران همیشه مراعات مردم آذربایجان رو کرده چون اونها رو ایرانی و مهمتر شیعه می‌داند ولی زیاده خواهی الهام علیف و نقشه شوم صهیونیستها باعث نابودی این کشور توسط بازیگران دیگر خواهد شد
  • GB ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    6 5
    یک عده دانسته یا ندانسته بر طبل جنگ میکوبند و مشخصه منعت آنها از این راه هست و من فکر میکنم نه تعهد اسلامی دارند و نه عشق به ملمکتشان سعی میکنند با تحریک و وسوسه شیطانی آتش بپا کنند مسئولین متعد و انقلابی و دلسوز با مواظب چنین انسانهای شیطان صفت باشند
  • علی US ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 1
    الکی خوش ها.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 5
    اون کریدور احداث خواهد شد اون کریدور رو ناتو میخواد و در آینده چندان دور ارمنستان و گرجستان و آذربایجان عضو ناتو میشن ، طرح غرب و آمریکا اینه که ناتو گسترش پیدا کنه تا ایغور های چین ، تا روسیه و چین متحد نشن
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 26
    آمریکا ، ترکیه و آذربایجان رو چزوند
  • آذری IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    8 42
    پانترکهای مجازی همون نفوذی های باکو و موساد و مجاهدین خلق هستن. حکومت اگر دنبال جاسوس و نفوذی میگرده از همین صفحات مجازی شروع کنه بهشون میرسه. اگر میخواد...
  • حضرتی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    19 7
    هیچ کس نمی تواند بدون علت به آذربایجان با چشم چپ نگاه کند با ما همزبان و همنژاد هستن
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    17 20
    کوریدور زنگه زور به نفع کلیه کشورهای منطقه است و ایران هم می تواند از مزایای آن استفاده بکند
  • احمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    6 13
    ما ایرانی ها پولها رو جای دیگه خرج می کنیم بعد بدون زیر ساخت وایسادیم باکو هزینه کریدور مارو بده ولی ما بهش هشدار بدیم اونا حق دارن ما رو دور بزنن
  • فرهادعبدلی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 17
    باکو خودش یکی از شهرهای استان اردبیل هست
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    14 13
    مگر ایران قدرت هم دارد کسی بترسد
  • احمد قربانی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    24 9
    یجوری در مورد کشور آذربایجان حرف میزنید که فراموش کردید نصف ایران هم آذربایجان هست ،اکر تعرضی از فارسها شود مطمئن باشید در نطفه خاموش خواهید ،از رگ گردن به شما نزدیکتریم چون ما خود آذربایجان هستیم ان طرف مرز هم آذربایجان هست
  • Mg IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    4 20
    من اهل آذربایجان ایران هستم نصف قوم و قبیله وفامیل مابه خاطر بعضی وطن فروشان ایرانی در باکو نخجوان گیر کرده‌اند الان هم به جای کمک به هم وطنانمان دست در دست ارمنیها داده ایم! علی یوف خوب میداند ملت بزرگ آذربایجان دوباره زیر پرچم الله نشان ایران جمع خواهند شدبرای همین دست به دامان اسرائیل شده؟ملت ایران باید بدانند که ما ایرانیان وطن فروش نیستیم وپاره تن ایران رابه هیچ آشغالی نمیفروشیم
  • ... IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    15 4
    قدرت ایران 😂🤣😂🤣😂🤣 مثلا از کجا عقب نشینی کرده ؟
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 15
    ماباید خط مرزی خود رابه ارمنستان حفظ کنیم قدرت نظامی خود استفاده کنیم
  • شاپور IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    1 26
    تازنده ایم رزمنده ایم کسانی که باجمهوری اسلامی مخالفنداینهابی غیرتندوخودفروخته امریکاهستندماشهیددادیم وجان رافائل رهبرمیکنیم
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    4 17
    علیف عددی نیستش به اسرائیل و ترکیه دل بسته بود که با موشک باران صهیونیستها نشست سر جاش
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    23 2
    باشه،شما خیلی قوی هستید،چ اقتداری،مثل اقتدار در برابر طالبان
  • سعید IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    4 22
    نمی‌دونم چرا دست ایران نمک نداره،با وجود کمک های ایران به علیف پدر و حتی شهید دادن ایرانیان در کمک به آذربایجان...البته تاریخ که میخونم باکو در طول تاریخ،مثلا در زمان آقا محمد خان قاجار و خیلی شاهان دیگه به کشور خیانت کرده
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    10 5
    قدرت شیعه باعث عقب نشینی ارمنی میشود نه شیعه.!!!!
  • ایرانی قدرتمند IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    6 24
    بنظرم باید آذربایجان به ایران برگردد دنیا فقط حرف زور‌حالیشه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    5 16
    جالب بود چند سال قبل که آذربایجان به قره باغ حمله کرد همه مسوولین از این عمل آذربایجان در نماز جمعه‌های شهر ها حمایت کردن اما دیدند که اشتباه بزرگی انجام دادند معذرت خواهی هم نکردند ببینید به کجا رسیدیم که علی اف هم برای ما شاخ و شونه می‌کشه
  • آیدین تورک اوغلو BE ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    20 4
    جدی میفرمایید 😄
  • اکبر IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 28
    از خیانتکاران بی وطن داخلی غافل نشویم. همه چیز پول نمیشود؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    20 5
    مشکل ما این است که آدم‌های کم سوادی مثل آقای موحدکه سیاست‌های کلی کشور روتحت تاثیر افکاروایدئولوژی نژادپرستانه ولی دورازواقعیت های منطقه وجهان قرارداده اندمتاسفانه چنین افرادی با تفکرات و پیش بینی های احساسی نژادپرستانه دوستان واقعی ووطن پرستان واقعی کشوررا که می توانند با تحليلها وپیش بینی‌های واقعیتروکارآمدترباعث وضعیت بهترایران شوندراباعنوان پانترک وتجزیه طلب به حاشیه رانده انددرصورتیکه خودشان با افکارنژادپرستانه وانحصارگرای خود کشوررا درمعرض خطرتجزیه قرارداده اند
  • مسعود محمدآبادی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    4 18
    درود بر ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران..... قدرت منطقه و اگر روز اختلافات داخلی تو ایران یعنی ملت با دولت و حکومت ایران یکی بشه.... قطعا یک کشور ابرقدرت خواهد شد... فقط اقتصاد ملت درست بشه... عالی میشه
  • مجید IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 30
    مردم باکو باید تکلیف خودشان را با علی اف وعوامل وابسته و ضد مهینی روشن کنند ،اسرائیل وآمریکا چه مزیتی دارند که به مام مهین ایران همواره جسارت میکنند،
  • امین US ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    25 5
    فردا که ارمنستان اروپا و آمریکا را وارد منطقه کرد حالتون را باید پرسید.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 3
    مهاجرت و زاد و ولد می کنند
  • مهام IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    4 16
    مردم جمهوری باکو یادشان نرود، وقتی که نیروهای شوروی از مسکو برای سرکوب شان به آذربایجان وارد شدند، خبرنگاری از تورگوت اوزال فقید پرسید برای کمک به ترکها برنامه تان چه می باشد؟؟ ایشان جواب دادند که اینها ترکهای ایرانی هستند و ما در قبال شان احساس مسئولیتی نداریم...و البته که ایران برای آنان سوخت و مواد غذایی فرستاد و حتی از کمکهای نظامی هم بصورت پنهانی دریغ نکرد. در جنگ اول قره باغ که ارمنی ها تا نزدیک باکو پیش رفتند بازهم ایران بود که بصورت منجی وارد شد و ارامنه را عقب راند
  • حسین IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    18 4
    آذربایجان دومین قدرت منطقه هس اول ترکیه دوم آذربایجان سوم ایران. این سه کشور که کشور برادر محسوب میشن باید میونه خوبی باهم داشته باشن
  • بایرام خدائی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    2 1
    اگر همین جاده ترانزیت و راه آهن برقرار شود خیلی عالی میشود
  • زارت IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    2 2
    ترک ایران یا آذربایجان نداریم همه برادریم چه بخوای چه نخوای
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    1 0
    آره اینجوریه
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    1 0
    چیزی ندیدیم ما تا الان
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    1 0
    مگر دریای خزر نبود چرا جنوب دریای فارس هست اما شما خزر نیست دیگه
  • مجتبی IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
    0 5
    اذربایجان دقیقا کجای افریقا میشه؟؟؟
  • ناشناس GB ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 1
    وقتی راه آهن رست آستارا تکمیل شد و خواستین کریدور شمال جنوب رو احداث کنید اونموقع آذربایجان اجازه نخواهد داد و مجبور می شوید کریدور زنگزور رو برسمیت بشناسید و دلیلش هم همون کارهایی که گفتی باید می کردید رو نکردید