گروه اجتماعی: تایید ورود آنفلوانزای خوکی به عربستان، اعزام زائران به عمره و حج تمتع را با شک و تردیدهایی رو‌به‌رو کرده‌است.

به همین دلیل برخی از کشورها محدودیت‌هایی را برای اعزام زائران به عربستان اعمال می‌کنند. این در حالی است که مسئولان سازمان حج و زیارت ایران به صراحت اعلام کرده‌اند که اعزام عمره‌گذاران به هیچ وجه متوقف نخواهد شد. در باره حج تمتع نیز در آینده با توجه به‌شرایط تصمیم‌گیری خواهند کرد.

ویروس آنفلوانزای خوکی به بسیاری از کشورها از جمله ایران و عربستان راه یافته است. مشاهده چند بیمار مبتلا به آنفلوانزای خوکی در عربستان با توجه به اینکه امکان شیوع این بیماری در اماکن شلوغ و پر ازدحام بسیار بیشتر است، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال انجام نشدن حج تمتع امسال در کشورهای مسلمان به گوش می‌رسد.

این بحث به جایی رسیده که برخی از کشورهای اسلامی سفر به مدینه و مکه را به‌علت ازدحام جمعیت و بیم از ابتلا به این بیماری لغو کرده‌اند و برخی از کشورها نیز آن را به تاخیر انداخته‌اند.

به‌دنبال تایید خبر ورود بیماران مبتلا به آنفلوانزای خوکی به عربستان، دولت این کشور محدودیت‌هایی را برای جلوگیری از شیوع این بیماری وضع کرده‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، وزیر بهداشت عربستان از افراد مسن و بیمارانی که عازم حج تمتع و عمره هستند، خواست که فریضه تشرف به مناسک حج و زیارت خانه خدا را به تعویق بیندازند.

ممنوعیت اعزام حجاج از کشورهای مالزی و مصر، از دیگر تدابیر دولت عربستان برای برقراری امنیت بهداشتی حج تمتع است.همچنین شرکت‌کنندگان در همایشی در پایتخت فنلاند که اواخر اردیبهشت‌ماه برگزار شد با ابراز نگرانی در باره شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی، خواستار اقدامات جدی عربستان برای جلوگیری از ورود حجاج مشکوک به این کشور شدند.

تونس سفر به خانه خدا را لغو کرد

به‌دنبال اشاعه ویروس آنفلوانزای خوکی در عربستان، سفر به خانه خدا در تونس لغو شد.
به گزارش مهر به نقل از نسیج، تونس لغو سفر به خانه خدا را برای جلوگیری از ابتلای زائران به آنفلوانزای‌خوکی اعمال کرد.

تعویق حج

پیش از این نیز علما و روحانیون برخی از کشورهای عربی مانند مصر و امارات از حج‌گزاران خواسته‌بودند به‌دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی تا مدتی به حج مشرف نشوند.شیخ علی جمعه، مفتی مصری، پیشنهاد کرد انجام مراسم حج به‌خاطر شیوع آنفلوانزای خوکی، به‌تعویق افتد.

همچنین شیخ‌عبدالعزیز حداد، روحانی ارشد امارات در فتوایی که در روزنامه اماراتی «امارات‌الیوم» منتشر شد نیز از حج‌گزاران خواسته ‌است تا مدتی به مکه سفر نکنند و از اقامه نماز در فضای باز بپرهیزند تا خطر آنفلوانزای خوکی برطرف شود.

امکان توقف عمره وجود ندارد

در حالی که مسئولان اغلب کشورها از بیم شیوع آنفلوانزای خوکی در باره ادامه اعزام زائران به عربستان با احتیاط سخن می‌گویند، مسئولان سازمان حج و زیارت و بهداشتی کشورما با صراحت از اعزام بدون وقفه زائران به عربستان خبر می‌دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت در یکی از شبکه‌های سیما گفت: اعزام زائران به عمره، لغو نخواهد‌شد.رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد: امکان توقف سفر عمره به‌دلیل شیوع آنفلوانزای خوکی در عربستان وجود ندارد.

محمدتقی حلی‌ساز به فارس گفت: به زائران مسن، باردار و بیمار ریوی توصیه کرده‌ایم به‌دلیل شیوع این بیماری به سفر عمره نروند، این کار فقط در حد توصیه بوده‌است.

کد خبر 84861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز