نگهداری از سگ‌ها در محیط شهری با مخاطرات زیادی همراه است. در شهرهایی که نگهداری از حیوانات خانگی رایج است و بخشی از فرهنگ به شمار میاید نیز زندگی سگ‌ها در ابعاد فشرده شهری دشوار است.

سگ روتوایلر

همشهری - محمد سرابی: برخی حوادث باعث شده است تا مدیران شهرها به تناسب شرایط اجتماعی و فیزیکی شهرها، محدودیت‌هایی برای نگهداری از سگ‌ها وضع کنند که ممنوع کردن نژادهای مهاجم سگ بخشی از این محدودیت‌ها است. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مشکلات مرتبط با سگ‌ در شهرهای مختلف دنیا.

نزدیک بود کشته شود

یک ماه قبل فیلمی از حمله سگ ولگرد به دختربچه‌ای در چین در فضای مجازی منتشر شد. فیلم توسط دوربین امنیتی یک مجتمع مسکونی در چونگژو، شهری در استان سیچوان در جنوب غربی چین ضبط شده بود و در آن دیده می‌شد سگی از نژاد «روتوایلر» به یک مادر و دختر حمله می‌کند. چند لحظه بعد یک رفتگر و شخص دیگر سگ را با ضربات چوب دور می‌کنند اما دختر بچه ۲ ساله به شدت آسیب می‌بیند. این کودک ۲۰ زخم برداشت بود که بزرگترین آن‌ها ۸ سانتیمتر طول داشت. کلیه او پاره شده و دنده‌اش هم شکسته بود. شرکت کنندگان در یک پویش مردمی، برای درمان این کودک پول جمع کردند.

خوشبختانه او به سرعت به بیمارستان رسید و زنده ماند. صاحب سگ نیز که حیوان خود را رها کرده بود، بعد از یک روز شناسایی شد. روتوایلر در پکن و شانگهای به دلیل جثه بزرگ و قدرت بدنی ممنوع است اما در چونگژو این ممنوعیت وجود ندارد اگرچه نژادهای دیگری از سگ در این شهر ممنوع است. بعد از این اتفاق شهرداری شهر دیگر در استان سیچوان در یک هفته ۷۱ سگ ولگرد را از شهر جمع آوری کرد. همچنین تصمیم گرفته شد که یک سامانه ثبت مشخصات سگ‌ها در استان سیچوان راه‌اندازی شود و سگ‌هایی که در سامانه ثبت نشده باشند جمع آوری شوند. خبرهایی از کشتن سگ‌های ولگرد به دست مردم نیز منتشر شد.

به گزارش سایت چایناپراجکت، تا سال قبل نزدیک ۵۱ میلیون سگ خانگی در چین وجود داشت که تقریبا دو برابر سگ‌های خانگی در سال ۲۰۱۲ است. این نشان می‌دهد که در مدت یک دهه تعداد سگ‌های خانگی دو برابر شده است. حالا با افزایش تعداد سگ‌ها در محیط‌های شهری تصاویر زیادی از حمله این حیوانات به شهروندان منتشر شده و بحث‌هایی درباره محدودیت‌های قانونی نگهداری از سگ در محیط مسکونی ایجاد کرده است. گروهی معتقد هستند که حوادث ناشی از حمله سگ‌ها در شهر به دلیل مسئولیت ناپذیری صاحبان آن‌ها اتفاق می‌افتد و اصلاح رفتار باید بر انسان‌ها متمرکز باشد.

بنا به داده‌های سازمان بهداشت جهانی چین حدود ۴۰ میلیون سگ ولگرد دارد که نزدیک ۲۰ درصد کل سگ‌های ولگرد جهان است.

دنیا درگیر معضل سگ های ولگرد و خانگی | این کشور بیشترین سگ‌های ولگرد را دارد | ایجاد نقشه سگ یاب در تگزاس

فرودگاه بدون سگ

یک ماه پیش ورود سگ‌ها به ۲۶ محدوده عمومی از شهر گیزبورن نیوزلند ممنوع شد. بخش از این مکان‌ها شامل سواحل و پارک‌ هستند و صاحبان سگ‌ها حتی اگر آن‌ها را با طناب بسته باشند هم نباید وارد این محدوده شوند. فرودگاه شهر وسیع‌ترین زمینی است که ورود سگ‌ها به آن ممنوع شد. یک قسمت چند کیلومتری جداگانه از ساحل هم برای سگ گردانی در نظر گرفته شده است که می‌توان حیوانات را آزادانه در آن رها کرد. فهرست تمام مناطقی که برای سگ‌ها ممنوع است به همراه قوانین جدید در سایت شورای شهر گیزبورن قرار داده شده است. شهرداری گیزبورن قصد دارد مناطق عاری از سگ در شهر ایجاد کند و دلیل آن آسایش خانواده‌ها اعلام شده است.

نقشه سگ‌یاب

در شهر سنت‌آنتونیو ایالت تگزاس، نقشه‌ای برای مشخص کردن خیابان‌ها خطرناک ساخته شده است. یک ماه قبل و زمانی که حمله سگ‌ها به عابران افزایش پیدا کرده بود شهرداری نقاطی که امکان حمله سگ‌های خانگی به رهگذران وجود دارد را در نقشه شهر مشخص کرد. این حیوانات از حصار خانه‌ها عبور می‌کردند و به عابران آسیب می‌زدند. شانون سیمز مدیر خدمات مراقبت از حیوانات (واحد جمع آوری سگ‌های ولگرد) شهرداری سنت آنتونیو اعلام کرده است که این نقشه برای آگاهی بیشتر کارکنان بخش مراقبت از حیوانات طراحی شده است اما می‌تواند هشداری برای شهروندان هم باشد.

بچه‌ها نمی‌توانند فرار کنند

قوانین کنترل حیوانات در شهر بنگلور هند؛ غذا دادن به سگ‌های ولگرد را در خیابان‌هایی که محل تردد کودکان و سالمندان باشد، ممنوع کرده است زیرا کودکان و سالمندان نمی‌توانند از حمله این سگ‌ها فرار کنند. البته این قوانین در عمل موفقیتی نداشته است. تعداد سگ گزیدگی‌ها در این شهر زیاد است و بخشی از آن مربوط به سگ‌هایی است که نمی‌توان فهمید ولگرد هستند یا صاحب دارند. این حیوانات در اطراف خانه‌ای که از آن غذا دریافت می‌کنند پرسه می‌زنند و زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد صاحب‌خانه می‌تواند از قبول مسئولیت آن خودداری کند. سال گذشته ۲۲ هزار مورد گازگرفتگی در بنگلور گزارش شده بود که امسال هم تا ۹ ماه ابتدای سال میلادی به ۱۵ هزار عدد رسیده بود

دنیا درگیر معضل سگ های ولگرد و خانگی | این کشور بیشترین سگ‌های ولگرد را دارد | ایجاد نقشه سگ یاب در تگزاس

کد خبر 818615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha