بدن انسان می‌تواند بیشتر انواع چربی‌های مورد نیاز خود را از دیگر چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها بسازد. اما این موضوع در مورد اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ صدق نمی‌کند. در واقع اینها چربی‌های ضروری هستند که بدن نمی‌تواند از ابتدا آن‌ها را بسازد. بنابراین باید آن‌ها را از طریق غذا یا مکمل‌ها دریافت کند.

اسیدهای چرب امگا 3 چطور از سلامت شما حمایت می‌کنند

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های سالمی هستند که می‌توانند از سلامت شما به ویژه سلامت قلب شما حمایت کنند. یکی از مزایای مهم استفاده از آن کمک به کاهش‌تری گلیسیرید است. بعضی غذاهایی که می‌توانند به شما در افزودن امگا ۳ کمک کنند عبارتند از ماهی‌های چرب (ماهی سالمون و ماهی خال‌مخالی)، غذاهای دریایی، دانه کتان و دانه چیا، بعضی روغن‌های گیاهی، آجیل (به خصوص گردو)، دانه‌های کتان و سبزیجات برگدار.

اسید چرب چیست؟

دو نوع اصلی اسیدهای چرب چربی اشباع و چربی غیر اشباع هستند. چربی غیراشباع بیشتر به چربی‌های چند غیر اشباع و چربی تک غیراشباع تجزیه می‌شود. این‌ها اصطلاحاتی هستند که معمولاً روی برچسب‌های مواد غذایی می‌بینیم.

اسیدهای چرب مولکول‌های شیمیایی زنجیره مانندی هستند که از اتم‌های کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده‌اند. اتم‌های کربن ستون فقرات زنجیره را تشکیل می‌دهند و اتم‌های اکسیژن و هیدروژن به شکاف‌های موجود متصل می‌شوند.

اسیدهای چرب امگا ۳ چیست ؟ | استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ برای این افراد ضروری است | خطرات احتمالی مصرف خود سرانه مکمل‌ها را بدانید

عملکرد اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ به تمام سلول‌های بدن کمک می‌کنند تا آن‌طور که باید عمل کنند. آن‌ها بخش مهمی از غشای سلولی شما هستند و به ایجاد ساختار و پشتیبانی از تعاملات بین سلول‌ها کمک می‌کنند. در واقع این نوع چربی برای سلامت همه سلول‌های بدن مهم هستند، اما در سطوح بالایی در سلول‌های چشم و مغز متمرکز هستند.

علاوه بر این، امگا ۳ به بدن انرژی (کالری) می‌دهد و از سلامت بسیاری از سیستم‌های آن مانند سیستم قلبی عروقی و سیستم غدد درون ریز بدن حمایت می‌کند.

انواع اسیدهای چرب امگا ۳

EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید). EPA یک امگا ۳ دریایی است و در واقع در ماهی یافت می‌شود.

DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید). DHA همچنین یک امگا ۳ دریایی است که در ماهی یافت می‌شود.

ALA (آلفا لینولنیک اسید). ALA شکل امگا ۳ است که در گیاهان یافت می‌شود.

هنگامی که ALA را از غذا دریافت می‌کنید، بدن شما می‌تواند مقداری از ALA را به EPA و متعاقباً به DHA تبدیل کند. با این حال، این فرایند فقط مقدار کمی از EPA و DHA را فراهم می‌کند. بنابراین دریافت مواد غذایی از منابع غذایی EPA و DHA (مانند ماهی) ضروری هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳ چیست ؟ | استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ برای این افراد ضروری است | خطرات احتمالی مصرف خود سرانه مکمل‌ها را بدانید

فواید اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ فواید بالقوه زیادی برای سلامت قلب و عروق دارند. یکی از مزایای مهمش نیز آن است که به کاهش سطح‌تری گلیسیرید کمک می‌کنند.

تری گلیسیرید زیاد در خون خطر ابتلا به تصلب شرایین را افزایش می‌دهد و از این طریق می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته را نیز افزایش دهد. بنابراین، کنترل سطح‌تری گلیسیرید بسیار مهم است.

علاوه بر این امگا ۳ می‌تواند با افزایش کلسترول HDL (خوب) باعث کاهش فشار خون هم بشود.

مطالعات نشان می‌دهد که امگا ۳ ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را کاهش دهد: بیماری قلبی عروقی (CVD). مرگ ناگهانی ناشی از ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) و لخته شدن خون.

همچنین می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بعضی انواع سرطان از جمله سرطان سینه، بیماری آلزایمر و زوال عقل و دژنراسیون ماکولا (بیماری لکه زرد در چشم) شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ چیست ؟ | استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ برای این افراد ضروری است | خطرات احتمالی مصرف خود سرانه مکمل‌ها را بدانید

استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ برای چه کسانی ضرورت دارد؟

اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی شما را در صورت مصرف آن‌ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاهش دهند. اما به طور کلی بهتر است به جای قرص، منابع غذایی (مانند ماهی) را انتخاب کنید.

مکمل‌های غذایی امگا ۳ (قرص‌های روغن ماهی) ممکن است فوایدی برای افراد خاص داشته باشد. اما بهتر است با احتیاط و حتماً تحت نظر پزشک مصرف شود.

خودسرانه دارو مصرف نکنید

با وجود فواید زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ و قرص‌های روغن ماهی، آن‌ها را خود سرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. چون بعضی مکمل‌ها با توجه به دوز مصرفی ممکن است:

با بعضی داروهای مصرفی شما تداخل ایجاد کند.

عوارض جانبی ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

ممکن است خطر ضربان قلب نامنظم و غیرطبیعی را افزایش دهد.

اگر از داروهای ضد پلاکت یا ضد انعقاد استفاده می‌کنید، ممکن است خطر خونریزی خود را افزایش دهید.

منبع: clevelandclinic

کد خبر 804688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha