گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری فرانسه در کمپ‌دیوید با جورج بوش، همتای آمریکایی خود دیدار کرد

 تا وی را به پذیرش بازسازی ساختار اقتصادی جهانی و برگزاری هرچه سریع‌تر نشستی بین‌المللی برای حل بحران مالی جهان  متقاعد کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نیکلا سارکوزی و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در دیداری 3ساعته با بوش به نمایندگی از کشورهای عضو این اتحادیه خواستار اصلاحات واقعی و اساسی در نظام مالی جهان شدند.

سارکوزی پیش از این خواستار مشارکت چین و هند و دستکم یک کشور عربی در کنار 7کشور صنعتی جهان و روسیه در نشست مالی جهان در ماه آینده میلادی شده بود. اروپایی‌ها می‌خواهند این نشست  راه را برای گفت‌وگو بر سر تغییر عمده مجموعه قوانین مالی جهان هموار کند.

اروپا و آمریکا درباره مقابله با بحران کنونی اختلافاتی دارند. اروپایی‌ها از آمریکا می‌خواهند که تجدید نظر در ساختار صندوق بین‌المللی پول را که پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شده است، بپذیرد. آمریکایی‌ها در مقابل با مداخله دولت در نظام بانکی مخالفت می‌کنند.

رهبران اروپایی، آمریکا را در به‌وجود آمدن بحران کنونی اقتصادی و مالی جهان که با بحران در بخش مسکن آمریکا آغاز شد، مقصر می‌دانند. هرچند سارکوزی، که کشورش در حال حاضر ریاست ادواری اتحادیه اروپا را در اختیار دارد، به وضوح اعلام کرده است که می‌خواهد به سمت همکاری با آمریکا برای متحول ساختن دستگاه مالی جهان حرکت کند.

اروپایی‌ها از این می‌ترسند که پس از اجرای طرح‌های نجات مالی و بهبود شرایط بازار، آمریکا بگوید که با توجه به مناسب بودن شرایط بازار نیازی به تغییر و تجدید ساختار نیست.
ماموریت سارکوزی در آمریکا از آن جهت دشوار است که وی خواهان بحث درباره اصلاح نظام سرمایه داری است،در حالی که  آمریکایی‌ها آن را موضوعی اعتقادی می‌دانند و از گفت‌وگو درباره آن خودداری می‌کنند.

از سویی دیگر اروپایی‌ها نمی‌خواهند تا زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا -در ژانویه آینده- منتظر بمانند.

این در حالی است که سارکوزی گفته است بدون قوانین جدید، آزادی از بین خواهد رفت.
او روز جمعه در سخنرانی اش در اجلاس کشورهای فرانسه زبان در کبک کانادا گفت: این بحران موقعیتی برای تغییر دادن روش‌های اشتباه ماست که رشد اقتصادی را به‌گونه‌ای دیگر نشان دهیم.

وی تصریح کرد: جهان با بدترین بحران اقتصادی و مالی خود از دهه 1930میلادی روبه‌روست. ما باید خطرها را دریابیم، بفهمیم که چطور کار به اینجا کشیده شد، چه کسی مسئول است و چه اتفاقی افتاد و ما باید از آن درس بگیریم.

سارکوزی تاکید کرد: ما قادر نیستیم اقتصاد قرن 21 را با ابزار اقتصادی قرن بیستم پیش ببریم. با این همه بحران اقتصادی، مالی و بی‌اعتمادی بین مؤسسات مالی و اعتباری جهان با وجود کمک‌های چندین میلیارد دلاری دولت‌های غربی به مؤسسات مالی ورشکسته خود و کاهش بهره بانک مرکزی این کشورها، همچنان ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید که نتیجه تصمیمات رهبران غربی چه خواهد بود.

کد خبر 66103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز