گروه بین‌الملل: موضوع بحران اقتصاد جهانی بیش از هر چیز دیگری اولین روز مجمع عمومی 192عضوی سازمان ملل متحد را تحت‌الشعاع قرار داد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران جهان در جریان نشست سالانه‌ مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اتخاذ اقدامات فوری برای جلوگیری از بحران مالی جهانی و اصلاح سریع سازمان‌های چندملیتی از جمله شورای امنیت شدند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در سخنرانی خود در این مجموع هشدار داد که جهان با بحران‌های بی‌شماری از مالی گرفته تا انرژی، غذا و حتی بحران رهبری مناسب گریبانگیر است. وی خواستار تشکیل رهبری جهانی برای مقابله با بحران مالی جهانی شد.

نیکولای سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه هم خواستار تشکیل اجلاس سران درباره بحران مالی جهان قبل از پایان سال شد.

جورج بوش نیز در آخرین سخنرانی خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این مجمع گفت: دولت او طرح اضطراری نجات بازار مالی را تصویب خواهد کرد.

بوش در این مجمع به رهبران جهانی اطمینان داد که دولتش و کنگره‌ طرح 700میلیارد دلاری کمک به وال‌استریت را به‌زودی تصویب خواهد کرد.

البته برخی از سخنرانان مجموع این طرح را به باد انتقاد گرفتند ازجمله لولا‌داسیلوا، رئیس‌جمهوری بزریل گفت: ما نباید اجازه دهیم بار حرص و طمع بی‌حد و حصر عده‌ای محدود بر دوش همه قرار بگیرد. 

سارکوزی و داسیلوا، علاوه بر توجه به بحران مالی جهانی بر اصلاح سریع و همه‌جانبه‌ سازمان‌های چندملیتی از جمله شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

بوش در سخنرانی خود بار دیگر شدیدا از مسکو به‌دلیل جنگ با گرجستان انتقاد کرد و افزود: حمله‌ روسیه به گرجستان نقض منشور سازمان ملل بود و ما به حمایت خود از گرجستان ادامه می‌دهیم.

همچنین میخاییل ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان و از همپیمانان آمریکا در سخنرانی خود خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد جنگ قفقاز شد و از این سازمان جهانی خواست تا تضمین کند که به قرارداد آتش‌بسی که با کمک فرانسه به دست آمده، عمل می‌شود.

در خارج از سازمان ملل نیز بسیاری از مشکلات جهانی در تظاهرات گروه‌های مختلف مشهود بود. این مشکلات که تظاهرات مردم با آنها مرتبط بود از جنگ عراق گرفته تا سرکوب‌های دولت چین در تبت را مطرح می‌کرد.

میشل سلیمان: اسرائیل را متوقف کنید

میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر اینکه ارتش، ملت و مقاومت لبنان توانستند سرزمین‌ها و اسرای لبنانی را آزاد کنند، گفت: خودکامگی و متعهد نبودن اسرائیل به مصوبات شورای امنیت، لبنان را مجبور کرد تا راه‌های غیردیپلماتیک را برگزیند.

سلیمان در سخنان خود همچنین خواستار اجبار اسرائیل برای پایبندی به قطعنامه1701 و بازگرداندن مزارع شبعا و کفرشوبا به لبنان شد.

کد خبر 64253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز