یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح استیضاح وزیر کشور گفت: استعفای کردان به استیضاح او اولویت دارد.

به گزارش خبرنگار  همشهری، محمدرضا میرتاج‌الدینی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران تاکید کرد: درباره کردان 2راهکار وجود دارد؛ یکی این است که از طریق دولت و با استعفای کردان مسئله حل شود و مورد دیگر اینکه موضوع استیضاح مطرح شود.

نماینده مردم تبریز در خانه ملت ادامه داد: طرفداران هر کدام از این دو  دیدگاه معتقدند که برکناری کردان باید به شکلی انجام شود که به مصالح ملی خللی وارد نشود؛

اولویت بر این است که برکناری او از سوی دولت انجام شود و استیضاح‌کنندگان هم منتظر واکنش دولت هستند.

جواب منفی

از سوی دیگر، یک نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای کردان می‌خواست با من صحبت کند، اما من گفتم که این موضوع قابل مصالحه نیست که ما با هم کنار بیاییم و از استیضاح چشم‌پوشی کنیم و به شوخی گفتم که اول استعفا بدهید و بعد با هم دیدار کنیم.

علی مطهری در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح استیضاح وزیر کشور در مجلس و اینکه چرا این طرح هنوز به هیأت‌ رئیسه مجلس تقدیم نشده است، افزود: چون هفته آینده مجلس تعطیل است اگر دیروز این طرح به هیأت‌ رئیسه مجلس تحویل داده می‌شد، باید همین دیروز یا جلسه آینده که چهارشنبه این هفته است اعلام وصول می‌شد و پس از آن باید ظرف 10روز وزیر در جلسه علنی مجلس حاضر می‌شد و به استیضاح‌کنندگان پاسخ می‌داد؛

بنابراین چون به تعطیلات مجلس می‌خورد مشکل پیش می‌آمد و نمایندگان باید از حوزه‌های انتخابیه خود به تهران می‌آمدند.

وی اضافه کرد: براساس مشورت با طراحان استیضاح تصمیم گرفته شد تا این طرح روز چهارشنبه تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود.

مبارزه سیاسی

عضو فراکسیون اکثریت مجلس در پاسخ به سؤالی درباره تعیین مهلت برای استعفای کردان و نحوه اعلام این مهلت به دولت عنوان کرد: از طریق رسانه‌ها این موضوع اعلام شد، همچنین به وسیله برخی از دوستان در این زمینه پیغام شفاهی دادیم.

مطهری افزود: این فاصله زمانی ایجاد شده تا هنگام تحویل طرح استیضاح به هیأت‌ رئیسه مجلس فرصتی برای دولت است که حتی‌المقدور کار را به وسیله استعفا پایان دهد، در آن صورت مسئله کردان به‌صورت کم هزینه‌تر حل و فصل می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری تمایل ندارد تا کردان را کنار بگذارد و می‌خواهد وی را در کابینه حفظ کند، اظهار داشت: این یک مبارزه سیاسی است باید تلاش کنیم مجلس را با مذاکرات گوناگون آماده کنیم؛ البته فضای مجلس هرچه پیش آمدیم آماده‌تر شده است.

محورهای استیضاح

دریافت حقوق بدون داشتن مدرک تحصیلی مورد ادعا، عضویت در هیأت علمی دانشگاه بدون داشتن مدرک تحصیلی و اظهارات خلاف واقع در باره مدرک تحصیلی در روز بررسی رای اعتماد از محورهای طرح استیضاح علی کردان به شمار می‌رود.

این در حالی است که دیروز به شکل غیررسمی بار دیگر در راهروهای مجلس شنیده شد که کردان استعفای خود را به رئیس‌جمهوری تحویل داده است؛گرچه این موضوع رسما از سوی هیچ مقام یا منبع دولتی تایید نشده است.

یک نماینده مجلس که خواست نامش فاش نشود در این باره به مهر گفت: از مسئولان دولتی شنیده‌ام که کردان استعفا داده اما رئیس‌جمهوری هنوز با آن موافقت نکرده است.

نامه نمایندگان به احمدی‌نژاد در مورد کردان

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نگارش و امضای نامه‌ای درباره وزیر کشور خواستار تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری در این باره شده‌اند.

در این نامه که هم‌اکنون در مرحله امضا قرار دارد و به‌احتمال زیاد تا فردا برای رئیس‌جمهوری ارسال خواهد شد، نمایندگان 3 وضعیت پیشنهادی را در رابطه با کردان بیان کرده‌اند.

نمایندگان در نامه خود به رئیس‌جمهوری در مرحله اول خواستار عزل وزیر کشور توسط احمدی‌نژاد هستند و در مرحله دوم به استعفای شخص کردان از سمت وزارت کشور تاکید دارند و در مرحله آخر اعلام کرده‌اند که درصورت عدم‌تحقق این 2  وضعیت گام بعدی یعنی اقدام نمایندگان به طرح استیضاح کردان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گلایه از بی‌تفاوتی

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آنچه بی‌تفاوتی نمایندگان به ماجرای مدرک جعلی وزیر کشور خوانده، گلایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری این تشکل، در این نامه آمده است: آیا وکلای محترم می‌دانند که این روزها مدرک نداشته آقای کردان نقل هر محفلی گشته است؟ آیا می‌دانند که این مسئله سوژه‌ای برای حمله به گفتمان انقلاب اسلامی شده است؟

آیا می‌دانند که وضعیت مدرک تحصیلی وی و سکوت مجامع قضائی، دولتی و نمایندگان محترم و حاشیه امن کردان مردم را نسبت به دولت و مجلس اصولگرا بدبین کرده است؟

آیا می‌دانند جامعه دانشگاهی خصوصاً استادان بزرگوار خون دل می‌خورند که چرا نمایندگان به شخصی اعتماد کرده‌اند که چندین سال است با مدرک جعلی در فضای دانشگاهی به تدریس پرداخته است؟

آیا می‌دانند اگر یک فرد عادی چنین اقدامی کرده بود و استدلالش تنها این بود که دیگران جعل کرده‌اند، محاکم قضائی با او چه می‌کردند؟ شما سرنوشت انتخابات آینده را به چه کسی می‌سپارید؟

آزمون اصولگرایی

جنبش عدالتخواه دانشجویی دیروز در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری خواستار برخورد قاطع احمدی‌نژاد با کردان شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: شبهه‌های مطرح شده در مورد مدرک وزیر کشور که با اعتراف وی صحت آن تایید شد، مصداق عینی ‌عمل نکردن  به قانون و اخلاق و  نداشتن شایسته‌سالاری و مهم‌تر از آن نبود شفافیت در عملکرد و  ‌صداقت نداشتن با مردم و در تضاد عینی با شعارهای عدالتخواهانه‌ای است که موجب اقبال به حضرت عالی بوده است.

مسئله اصل این مدرک نیست، بلکه صداقت نداشتن  با مردم و شفافیت عملکردها ست.

در بخش دیگری از نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید شده است که این جنبش به‌عنوان سرباز ولایت فقیه و انقلاب اسلامی مقابل تخطی از قانون خواهد ایستاد و به این مسئله که آزمون اصولگرایی و قانونگرایی دولت نهم تبدیل شده است، به‌عنوان ملاکی برای تصمیم‌گیری برای آینده نگاه خواهد کرد.

واکنش به توصیه لاریجانی

علی کردان، به سخنان اخیر علی لاریجانی، که گفته بود: وزیر کشور ملاقاتی با من داشت که بنده در آن دیدار خطاب به ایشان تاکید کردم که لازم است شما تصمیمی در این خصوص بگیرید و اگر این موضوعی است که اشتباهی در آن پیش آمده، شما باید حقیقت را بیابید، واکنش نشان داد.

به گزارش همشهری، کردان پس از پایان مراسم معارفه مرتضی تمدن به‌عنوان استاندار جدید تهران، در حلقه محافظانی که اجازه نمی‌دادند خبرنگاران به وی نزدیک شوند در پاسخ کوتاهی به پرسش یکی از خبرنگاران درباره توصیه‌ لاریجانی به وی گفت: آقای لاریجانی دیدگاه و موضع خود را دارد و من نیز دیدگاه و موضع خود را دارم.

وی خطاب به خبرنگاران افزود: شما همیشه سعی می‌کنید که مسائل و موضوعات فرعی را جایگزین مسائل اصلی کشور کنید.

کد خبر 65604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز