چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه مصلحت نظام این بود که علی کردان وزیر نشود، گفت: استیضاح کردان حتما رای خواهد آورد.

احمد توکلی که یکی از مخالفان وزارت کردان در جلسه رای اعتماد بود دیروز به جمع خبرنگاران آمد و ابراز امیدواری کرد که کردان استعفا دهد تا زحمت مجلس کم شود.

وی درپاسخ به این سؤال که آیا رئیس‌جمهوری از شرایط ویژه کشور برای گرفتن رای اعتماد مجدد وزیر کشور در جلسه استیضاح هزینه خواهد کرد، افزود: هر چه وضعیت کشور را خاص‌تر بدانیم وجود وزرای معتمدتر ضروری‌تر می‌شود؛

حتی اگر شرایط کشور خاص الخاص باشد، وزیر باید امین‌تر باشد و وزیری که می‌خواهد انتخابات برگزار کند، نمی‌تواند وزیری باشد که درصدد اغوای مجلس برآمده، رای گرفته و دروغ گفته است.

توکلی درباره این موضوع که مطالب دیگری جز مدرک تحصیلی کردان در زمان رای اعتماد مطرح بود، پاسخ داد هم‌اکنون مهم این است که صداقت نداشتن وزیری به نمایندگان ثابت شده و تلاش اغواگرایانه داشته است.

جلسه استیضاح کنندگان

از سوی دیگر احمد رضا دستغیب نماینده مردم شیراز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به جلسه صبح دیروز استیضاح‌کنندگان کردان، گفت: هیچ‌یک از امضا‌کنندگان طرح، امضای خود را پس نگرفتند و فضای مجلس موافق استیضاح است.

اگر چه در روزهای اخیر اخبار ضد‌و نقیضی از مخالفت گروه اقلیت مجلس با استیضاح کردان شنیده می‌شد، دیروز اما مصطفی کواکبیان، نماینده مردم شیراز و عضو فراکسیون پیروان خط امام در نطق پیش از دستور خود با انتقاد از انتشار این اخبار تاکید کرد: با صراحت اعلام می‌کنم که اعضای فراکسیون ما نه تنها مخالف استیضاح نیستند، بلکه اساسا معتقدند، حال که رئیس‌جمهوری خود به جعلی‌بودن مدرک کردان واقف شده است، روحیه عدالت‌خواهانه اقتضا دارد که نگذارد کار به مجلس کشیده شود.

در بحبوحه استیضاح وزیر کشور، شنیده می‌شد استانداران مامور به رایزنی با نمایندگان حوزه‌های تحت پوشش خود برای انصراف از طرح استیضاح شده‌اند.

دیروز پایگاه اطلاع رسانی جهان خبر داد اخیراً ابلاغیه‌ای توسط وزیر کشور خطاب به استانداران صادر شده و از آنان خواسته شده است تا برای انتخاب فرمانداران از میان 3 گزینه پیشنهادی نمایندگان مجلس، یک نفر را به‌عنوان فرماندار انتخاب کنند.

بدین ترتیب انتخاب فرمانداران که پیش از این توسط استاندار صورت می‌گرفت، به‌صورت غیرمستقیم به نمایندگان مجلس محول شده است.

این در حالی است که به نوشته این پایگاه خبری برخی استانداران عنوان کرده‌اند درصورت ابقای کردان از مقام خود استعفا خواهند داد.

دیروز احمد توکلی نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود استانداران را مامور کردند تا با نمایندگان صحبت کنند و نظر موافق آنها را درخصوص کردان بگیرند، گفت: این خبر درست است.

کردان احتمالا استعفا می‌دهد

یکی از طراحان استیضاح علی کردان گفت: جلسه سه‌شنبه شب برخی از نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهوری درباره علی کردان متفاوت با جلسات قبلی بود.

ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با همشهری، درخصوص نشست مشترک برخی از نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهوری برسر موضوع علی کردان اظهار داشت: جلسه سه‌شنبه شب در ادامه جلسه‌های پیشین و درباره همان موضوع گذشته یعنی برکناری کردان از وزارت کشور بود.

وی با بیان اینکه این جلسه نیز مانند جلسات گذشته بود، ادامه داد: البته نتایج این جلسه نسبت به جلسات گذشته تا حدودی نرم‌تر بود و امکان دارد کردان خود استعفا دهد.اسماعیلی این استعفا را احتمالی عنوان کرد.

نماینده گرمی گفت: با توجه به صحبت‌های اخیر نمایندگان درخصوص استیضاح کردان، مطالبی را که اخیرا توسط عده‌ای درخصوص استیضاح کردان مبنی بر اینکه این یک اختلاف درون گروهی اصولگرایان و تسویه حساب درون‌گروهی است، بیان می‌شود،  در حد حرف و حدیث خواند.

درگیری در مجلس

نحوه تلاش برای انصراف نمایندگان از استیضاح کردان، منجر به درگیری میان مدیرکل دفتر دولت و یکی از نمایندگان تهران  -که گفته می‌شود علی‌اصغر زارعی، عضو رایحه خوش‌خدمت  بوده است-  شد.

یکی از نمایندگان که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با همشهری درباره اقدام نماینده دولت گفت: وی در قبال ارائه کمک 5‌‌میلیون تومانی که با نیت کمک به مساجد صورت می‌گرفت از نمایندگان استیضاح‌کننده درخواست امضای 2‌رسید را می‌کرد که متن رسید دوم زیر رسید اولی استتار شده بود.

با درخواست یکی از نمایندگان مبنی بر رویت رسید دوم، مشخص می‌شود که محتوای این رسید اعلام انصراف از استیضاح کردان بوده است.

عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا هم در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه خواهان تذکر کتبی یا شفاهی در مورد اقدام مدیرکل دفتر دولت در مجلس بودم، گفت: حمید رسایی، نماینده مردم تهران با استدلال اینکه این تذکر به صلاح مجلس نیست و به ضرر دولت است از بنده خواست که از تذکر دادن منصرف شوم.

وی ادامه داد: رسایی یک کپی از نامه مورد اشاره را از بنده برای ارائه به رئیس‌جمهوری دریافت کرد.

کد خبر 67036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز