دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه سیاسی: تمام حواشی 3ماهه‌ای که با وزارت علی کردان در پانزدهم مرداد سال‌جاری شکل گرفت، 14 آبان با رای اعتماد یا عدم‌اعتماد مجلس به وی فیصله می‌یابد.

کردان که پنجم آبان طرح استیضاحش از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد، باید برای دفاع از خود در صحن علنی مجلس حضور یابد. استیضاح کردان در 3‌محور صداقت نداشتن وزیر، دریافت حقوق با مدرک غیرمعتبر و عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با مدرک غیرمعتبر انجام می‌شود.

حمید رضا حاجی‌بابایی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه درصورت استفاده کامل استیضاح‌کنندگان و دفاع‌کنندگان استیضاح از وقت تعیین شده، استیضاح 5 ساعت طول می‌کشد، اظهار داشت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان استیضاح‌کننده 2 ساعت فرصت دارند تا در مورد دلایل استیضاح نطق کنند که 2 نماینده به‌مدت 15 دقیقه، نیم ساعت از این 2 ساعت را، پس از پایان دفاعیات وزیر و رئیس‌جمهوری استفاده کرده  و مطالب تکمیلی خود را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: وزیر و رئیس‌جمهوری – درصورت حضور – 3 ساعت فرصت دارند تا دفاعیات خود را مطرح کنند.

حاجی‌بابایی افزود: پس از صحبت‌های استیضاح‌کنندگان و دفاع وزیر و رئیس‌جمهوری، برای عدم‌اعتماد به وزیر رای‌گیری می‌شود و چنانچه نصف به علاوه یک نمایندگان به استیضاح رای مثبت بدهند، وزیر برکنار می‌شود.

ناطقان استیضاح

ستار هدایتخواه مخبر کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه طبق جلساتی که اعضای استیضاح کننده، با یکدیگر داشتند 9 نفر برای ایراد نطق اعلام آمادگی کردند، گفت: علاوه بر بنده، علی‌مطهری، احمدرضا دستغیب، قسیم عثمانی، علی جانی عباسپور، بیژن نوباوه، محمد دهقان و محمد کرمی راد نمایندگانی هستند که به‌عنوان موافق استیضاح در جلسه امروز سخن خواهند گفت.

واکنش به غیبت رئیس‌جمهوری

اما صحبت‌های یکشنبه شب محمود احمدی‌نژاد و تاکید وی بر اینکه استیضاح غیرقانونی است و در جلسه استیضاح شرکت نمی‌کند، واکنش‌هایی را بین نمایندگان برانگیخت. 

محمد کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با پایگاه خبری رجا، تاکید کرد: برای مجلس به‌مراتب راحت‌تر است که تنها کردان پاسخگوی استیضاح نمایندگان باشد.

سیدرضا اکرمی، نماینده مردم تهران نیز با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه استیضاح کردان به عملکرد او مربوط نمی‌شود، گفت: این بیان خلاف قانون است و تفسیر آن برعهده شورای نگهبان است.

وی اظهار داشت: مطمئنا بنده در بحث کارشناسی قانون واردتر هستم و از واژه استیضاح معنای عام می‌فهمم که هم شامل قول و هم فعل می‌شود. اینکه بگوییم معنای خاصی دارد تفسیر صحیحی نیست.

اکرمی تصریح کرد: نمایندگان خیرخواهانه تلاش کرده‌اند این موضوع به استیضاح نرسد و با استعفای کردان پرونده او بسته شود؛

حال که این زحمات به نتیجه نرسیده برای اقناع افکار عمومی مجلس باید اقدام می‌کرد تا پرونده بسته شود.

کد خبر 67415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز