علی‌ شاکری: تیم‌ملی بسکتبال ایران با کسب مقام یازدهمی به دومین حضور المپیکی خود دربازی‌های المپیک پکن خاتمه داد.

 بسکتبال که یکبار بدون حضور در رقابت‌های انتخابی در اولین کاروان المپیکی ایران در بازی‌های المپیک 1948 لندن شرکت کرده بود، این‌بار در یک شرایط دشوار و با عبور از سد تمامی مدعیان قاره کهن به جز چین میزبان توانست با قهرمانی در آسیا راهی المپیک شود.

 در شرایطی که همگان حضور در المپیک را یک پیروزی بزرگ برای بسکتبال تلقی و رتبه آخر را برای این تیم پیش‌بینی کرده بودند ملی پوشان بسکتبال ایران در نهایت با مقام یازدهمی و یک پله صعود نسبت به پیش‌بینی‌ها بالاتر از آنچه از آنان توقع می‌رفت، ایستادند. نکته‌ای که برای محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال هم خوشایند بود. او به همشهری گفت: «من در دوران بازیگری‌ام هم پیراهن 11 را می‌پوشیدم و این عنوان را در جمع بزرگان امروز در بسکتبال جهان به فال‌نیک می‌گیرم.»

  • از عملکرد بازیکنان راضی‌تر بودید یا ترومن؟

باور کنید بازی در میدان بزرگی چون المپیک دل شیر می‌خواست و فقط ابهت سالن بازی‌ها 50درصد نیروی بازیکنان را می‌گرفت و از سوی دیگر آنها با یک‌سری آسمانخرا‌ش‌هایی روبه‌رو بودند که هرگز آنان را در میدان‌های دیگر ندیده بودند. آن هم چه تیم‌هایی که هرکدام چندین و چند مقام المپیک و جهان داشتند و اسم آنها تن آدم را می‌لرزاند.

  • ترومن چطور؟

انصافاً اگر او نبود که ما به المپیک نمی‌رسیدم. او آنچه که در توان داشت خرج تیم کرد ولی باید پذیرفت که فاصله بسکتبال ما با تیم‌های برتر جهان زیاد است.

  • بنابراین از نتایج کاملاً راضی هستید؟

بله، هنگامی که قهرمانانی که پیشاپیش مدال طلا برای آنان در کشتی، دوومیدانی و بسیاری از رشته‌ها کنار گذاشته بودند به این شکل از صحنه خارج شدند، طبیعی است که از کار بچه‌های بی‌ادعای بسکتبال رضایت داشته باشم.

تیمی که تصور می‌رفت در جای دوازدهم بایستد، در جمع غولان بسکتبال جهان در مکان یازدهم ایستاد.

  • پیوستن ملی‌پوشان بسکتبال ایران به لیگ NBA و لیگ‌های اروپایی چقدر صحت دارد؟

در طول بازی‌های المپیک نمایندگان تیم‌های NBA‌ و اروپایی علاقه‌مندی خاصی از خود برای جذب ستارگان بسکتبال ایران نشان دادند که ماهم در جواب، همه چیز را به بعد از پایان بازی‌های المپیک موکول کردیم.

  • شما با رفتن ستارگان ایران به NBA ‌و لیگ‌های اروپایی موافقید؟

این یک امتیاز بزرگ برای بسکتبال ایران خواهد بود. یکی از نقاط قوت حریفان ما در بازی‌های المپیک در خدمت داشتن چند بازیکن از لیگ معتبر NBA‌ بود، مطمئناً با رفتن بازیکنان ایرانی به چنین لیگ‌هایی هم‌کلاس تیم‌ملی بسکتبال ایران در جهان بالاتر خواهد رفت و هم بازیکنان جوان و شاغل در لیگ ایران انگیزه بیشتری برای درخشش خواهند داشت.

  • فکر نمی‌کنید با رفتن بازیکنانی مانند حدادی، صمد نیکخواه و کامرانی لیگ‌برتر بسکتبال ایران دچار افت خواهد شد؟

نه، اتفاقاً می‌کنم همانند شاگرد اول‌هایی که به دانشگاه راه پیدا می‌کنند، شاگردهای بعدی هم تلاش خود را برای اول شدن بیشتر خواهند کرد.

  • با توجه به پایان قرارداد ترومن با فدراسیون بسکتبال ایران، او همچنان با تیم‌ملی خواهد بود؟

منتظر یم تا او گزارش کار خود را بدهد. در ارتباط با ادامه همکاری با او هیأت‌رئیسه فدراسیون بسکتبال تصمیم‌گیری خواهد کرد.

  • برنامه بعدی تیم‌ملی بسکتبال چیست؟

حضور در جام استانکوویچ که دلمان می‌خواهد تیم‌ملی ب را در آن شرکت دهیم اگر برگزارکنندگان با این موضوع موافقت نکنند به اجبار با تیم‌ملی اصلی باید به این تورنمنت برویم.

  • با این برنامه‌ها آیا لیگ‌برتر درزمان مقرر آغاز خواهد شد؟

لیگ‌برتر طبق همان برنامه‌ریزی قبلی سرموعد مقرر انجام می‌شود. با توجه به موقعیت فعلی بسکتبال ایران در آسیا و جهان فکر می‌کنم بازیکنان خارجی مطرح‌تری نسبت به گذشته برای پیوستن به تیم‌های باشگاهی ایران از خود تمایل نشان بدهند.

کد خبر 61628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز