دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

علی شاکری: پایان رقابت‌های بسکتبال المپیک و مسابقات جوانان آسیا در تهران و تعطیلی موقت برنامه‌های برون‌مرزی فدراسیون بسکتبال مصادف با صدور مرخصی 3 ماهه به مربیان صرب این دو تیم شد.

خیلی‌ها مرخصی‌رفتن ایگور ترومن و نبوشا رایجوویچ را با مجوز فدراسیون، پایان همکاری این دو با فدراسیون تلقی کرده و اعتقاد دارند که آنان دوباره به ایران بازنمی گردند و مرخصی‌شان هم دائمی خواهد بود.

البته آن چه از  صحبت‌های محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال در گفت‌وگوی پراکنده با رسانه‌ها برداشت می‌شود، این است که فدراسیون بسکتبال چندان رغبتی به بازگشت نبوشا سرمربی تیم جوانان ندارد و این در حالی است که وی در یک شرایط خاص و با مشکلاتی که برای تیم چین پیش آمد توانست تیمش راهرچند پر نوسان به مقام قهرمانی آسیا برساند.تیم ایران در مسابقات جوانان آسیا در تهران در حالی موفق به تکرار قهرمانی سال 2004 خود در بنگلور هند شد که تا رسیدن به مرحله نهایی در بازی با تیم متوسط فیلیپین متوقف شد و در بازی با سوریه نیز در آخرین ثانیه‌ها جواز صعود به فینال را گرفت.

البته نبوشا چند ماه قبل از مسابقات قهرمانی آسیا در یمن توانسته بود تیم ایران را با قاطعیت قهرمان کند اما از عملکرد او در جریان مسابقات قهرمانی آسیا به نظر می‌رسد که چندان مورد توجه مدیر تیم‌های ملی و فدراسیون واقع نشده و احتمال اینکه در مسابقات قهرمانی جهان در نیوزیلند فرد دیگری از میان گزینه‌های داخلی و خارجی جای او را روی نیمکت تیم ایران بگیرد زیاد است.نبوشا پس از موفقیتی که هموطن او ترومن با تیم‌ملی بزرگسالان در قهرمانی آسیا در ژاپن و راهیابی به المپیک داشت در سفر قبل از عید نوروز سال پیش ترومن به بلگراد با نظر موافق او و فدراسیون به جمع کادر فنی تیم بسکتبال جوانان ایران پیوست و موجب تغییراتی در ترکیب کادر فنی قبلی تیم شد.

پیچیدگی داستان ترومن

اما داستان ترومن و اینکه آیا او باز هم تیم‌ملی بزرگسالان ایران را در رویدادهای آینده همراهی می‌کند، با توجه به عملکرد و کارنامه‌اش بسیار پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است. برخلاف نبوشا محمود مشحون از جذب و استخدام او هرگز پشیمان نیست و در هر محفلی رضایت خود را از ترومن  ابراز داشته است. رئیس فدراسیون بسکتبال حتی پس از بازگشت از بازی‌های المپیک پا را از رضایت ظاهری فراتر گذاشته و به همشهری گفت: «ایران رفتن به المپیک را مدیون ترومن بود و او تا آنجایی که در توان داشت برای موفقیت تیم مایه گذاشت.»بحثی که تا حدودی بر روابط خوب ترومن با فدراسیون تأثیر منفی گذاشته به شایعاتی حول و حوش حضور حامد حدادی در NBA‌ و نقش او به همراه دوستانش در این ماجرا بر می‌گردد.

نکته‌ای که با تکذیب افراد نزدیک به فدارسیون بسکتبال هم روبه‌رو نشد و حتی یکی از آنان در این زمینه گفت: «بحث لژیونرشدن حدادی از سوی ترومن به سال پیش مربوط می‌شود که سرمربی تیم‌ملی به نوعی مقدمات پیوستن سنتر بلند قامت تیم‌ملی را به پارتیزان بلگراد فراهم کرد و حتی قرار بود که حدادی همراه با همسرش چند روزی راهی صربستان شوند.»محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال با ردنکردن این موضوع می‌گوید: «این مطلب نیاز به بررسی دارد و ما هنوز به چنین جمع‌بندی نرسیدیم.»

پرونده ترومن و نبوشا روی میز

با این حال بحث به‌کارگیری مجدد ترومن و نبوشا بستگی به تصمیم هیأت‌رئیسه بسکتبال دارد که در چندین جلسه قرار است روی این موضوع با هم تبادل‌نظر کنند. البته قرارداد ترومن با بسکتبال ایران تا پایان بازی‌های المپیک بوده و نبوشا هم درست چنین قرارداد مشابه‌ای با ترومن با تیم جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا داشته است.

در این میان باید یادآور شد ترومن با وجود داشتن پیشنهاداتی از سوی چند کشور عربی و ژاپن دلش با بسکتبال ایران است و خوب می‌داند که هیچ‌کدام از کشورهای متقاضی استخدامش استعداد و توانایی بالقوه بسکتبالیست‌های ایران را برای درخشیدن در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان در سال 2010 ترکیه ندارند.

 ترومن حتی قبل از حضور در بازی‌های المپیک هم در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری از این بازی‌ها به عنوان سکوی پرتاب بسکتبال ایران به مسابقات قهرمانی جهان یاد کرد و عنوان داشت: «بازیکنان ایران با کسب تجربه بین‌المللی بهترین شرایط را به عنوان یکی از دو نماینده آسیا در مسابقات جهانی استانبول دارا خواهند بود.»

کد خبر 63378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز