یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، از افزایش شمار مبتلایان به وبا در کشور به 94 نفر خبر داد و گفت: کمیته فنی در این خصوص در وزارت بهداشت تشکیل شد.

دکتر محمد مهدی گویا، یکشنبه (3 شهریور) در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان این که تعداد قربانیان این بیماری در کشور همچنان 4 نفر است، افزود: از 94 مورد ابتلا گزارش شده در کشور 18 نفر از اتباع خارجی (افغانستان و پاکستان) بوده است.

وی، با بیان این که هنوز بروز موارد جدید وبا در کشور پایان نیافته است، ادامه داد: اما اقدامات ما و مقایسه آن با سالیان پیش نشان از مهار تقریبی آن دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، در این باره توضیح داد: به عنوان مثال در سال 84 حدود 2 هفته پس از گزارش نخستین مورد وبا در کشور شاهد اوج بروز آن بودیم حال آن که هم اکنون پس از گذشت 2 ماه از بروز آن در کشور افزایش ناگهانی نداشتیم.

دکتر گویا، بیشترین موارد ابتلا را متعلق به شهرستان کرج و استان قم برشمرد و افزود: تصور ما بر آن است که چون امکانات لازم و کافی برای شست شو، ضدعفونی و گندزدایی سبزیجات در رستوران‌ها به حد منازل وجود ندارد از این رو عرضه سبزی سالاد و کاهو در رستورانهای کرج و قم ممنوع اعلام شده است.

از ابتدای قرن نوزدهم تا به حال، هفت پاندمی (جهانگیری بیماری) بزرگ بیماری وبا به وقوع پیوسته است. پاندمی هفتم از سال 1961 با بیوتایپ التور ایجاد شد که هم ‌اکنون بیوتایپ رایج در اکثر مناطق جهان از جمله ایران است. سالیانه حدود 100 تا 150هزار مورد ابتلا به بیماری وبا به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود که بیشترین آن از آفریقا و بعد آسیا و آمریکای جنوبی است.

بیماری وبا نیز هرساله در کشور طی ماه‌های گرم سال بروز می‌کند.

کد خبر 61449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز