یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه سلامت: به عقیده کارشناسان از سال 84 به بعد علت بروز وبا در کشور کاملا عوض شده و آبیاری مزارع با فاضلاب که به‌عنوان مهم‌ترین علت شیوع وبا از آن یاد می‌شد، جای خود را به مهاجرت بیماران مبتلا از کشورهای مجاور داده است.

با گذشت نزدیک به 3 سال از اپیدمی وبا در ایران به‌دلیل آبیاری مزارع با فاضلاب‌ها و با وجود اینکه بعد از این ماجرا مسئولان وزارت بهداشت تاکید کردند روی تمام چاه‌هایی که مزارع با آنها آبیاری می‌شوند، نظارت کامل دارند، اما هنوز برخی آلودگی مزارع سبزی حومه تهران را نگران‌کننده می‌دانند.

به‌طوری که چند روز قبل، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به آلوده بودن آب‌های مصرفی برخی مزارع سبزی در حومه تهران هشدار داد.

دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به اینکه اصولا فاضلاب‌های تهران وقتی به مناطق حومه می‌رسند، به سطح می‌آیند و در نتیجه چاه‌ها را آلوده می‌کنند، گفت: اغلب مزارع سبزی و صیفی‌جات در حومه تهران با استفاده از آب چاه‌ها و بعضا فاضلاب‌ها آبیاری می‌شود و در نتیجه موجب آلودگی سبزی‌ها می‌شود.

به عقیده رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، آب چاه‌های این مناطق علاوه بر فاضلاب، نیترات نیز دارد که می‌تواند به آلوده شدن محصولات این مزارع منجر شود.

اما گروهی دیگر از متخصصان، با رد چنین اظهارنظرهایی، تاکید می‌کنند شرایط آبیاری مزارع بهبود یافته است و باید مراقب عوامل دیگری بود.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری توضیح می‌دهد: تا قبل از سال 84 آب فاضلاب‌ها وارد چاه‌هایی می‌شد که مزارع سبزی‌کاری با آن آبیاری می‌شدند، ولی بعد از اپیدمی وبا در آن سال و آلوده شدن یک‌هزار و 80 نفر به بیماری وبا که 9 نفر از آنها هم جان خود را از دست دادند، وزارت بهداشت تمام متصدیان آبیاری مزارع را ملزم کرد از آب فاضلاب استفاده نکنند. 

به گفته این متخصص عفونی، در آن سال حتی تمام کانال‌های ورودی فاضلاب‌ها به چاه‌ها هم مسدود شدند؛ «با این حال امکان اینکه مزارع در ابعاد کوچک به‌طور غیرقانونی با فاضلاب آبیاری شوند، وجود دارد ولی در سطح وسیع این کار کاملا تحت نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود.»

دکتر مردانی با بیان این عبارات می‌گوید: علاوه بر این الان قسمت عمده سبزی مصرفی مردم تهران هم از شمال کشور وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه اعلام چنین اخباری شاید به‌دلیل مشاهده چند مورد مشکوک به بیماری وبا در هفته‌های اخیر باشد، می‌افزاید:‌ شایان ذکر است که ابتلای این افراد به‌دلیل مهاجران افغانی و عراقی بوده نه آبیاری مزارع با فاضلاب و این به معنای آن است که اصلا از سال 84 به بعد علت بروز وبا در کشور ما کاملا عوض شده و جای خود را به مهاجرت بیماران از کشورهای مجاور داده است.

کد خبر 58498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز