همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق عدالت در جامعه بدون قانون پذیری امکان پذیر نیست

 و اگر افراد جامعه در قالب قانون حرکت نکنند نمی‌توان گفت عدالت محقق شده است هر چند از سر خیرخواهی و یا نقص قانون باشد. به گزارش واحد مرکزی خبر، لاریجانی امروز در مراسم گرامیداشت روز پزشک، حرفه پزشکی را برخوردار از نوعی قداست دانست و تاکید کرد: حرمت پزشکان باید از طرف خود پزشکان و نیز از طرف ساختار کشور حفظ شود.

لاریجانی یکی از احتیاجات جامعه را عدالت ذکر کرد و گفت: عدالت سه مولفه اساسی دارد که یکی از آنها قانون گرایی است.

وی رقابت را مولفه دیگر عدالت دانست و گفت: مردم باید کارها را در جامعه برعهده بگیرند و اگر درجامعه‌ای برای انجام کارها مسابقه و رقابت نباشد در آن جامعه عدالت نیست.
وی مولفه دیگر عدالت را سمت گیری به سوی محرومان دانست وگفت: در جامعه‌ای که فقر وجود دارد نمی‌توان گفت عدالت درآن حاکم است.

لاریجانی افزود: جایی که رونق اقتصادی وجود دارد و مردم اختیار امور را خودشان برعهده دارند می‌توان عدالت را اجرا کرد.
وی گفت: ما در این زمینه ضعف داریم و باید این ضعفها را جبران کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیاز به آرامش روحی و اضطراب از مرگ را دو نمونه ذکر کرد که در آنها می‌توان با تاسی به مکتب اسلام در زمینه پزشکی و درمان جسم انسانها نیز موفق بود.

وی گفت: شاید اگر فضلا، فیلسوفان و دین شناسان به این مبانی توجه کنند بتوانند منشوری را تدوین کنند که موسسات جهانی از ا‌ن به عنوان نظام نامه جهانی اقتباس کنند.

لاریجانی یکی از هدف‌های تعیین شده در قانون وسند چشم انداز 20 ساله کشور را تامین سلامت عامه مردم دانست و گفت: در خصوص شیوه تحقق این امر تجربه همه ملت‌ها در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد هر چه کارها بیشتر در اختیار مردم باشد و رقابت واقعی بیشتر باشد کارها با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر انجام می‌شود.

وی گفت: درنگاه اسلامی نیز حرکت در جهت کمال بر اساس اختیار انسان ها شکل می گیرد و اگر دولتی همه کارها را در اختیار خودش قرار دهد و مردم را در مسیرهای تعیین شده وادار به حرکت کند نمی توان گفت.. زمینه رشد فراهم شده است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 گفت:. گاهی دیده می شود برخی تصور می کنند مقصود از این سیاستها این است که یک سری صنایع و امکانات را به بخش خصوصی بدهیم که اگر همین هم انجام شود کار بزرگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 70 درصد صنایع و بسیاری از بیمارستان‌ها در اختیار دولت است گفت: سیاست های اصل 44 این جهت گیری را نشان میدهد که باید به مردم اتکا کرد و به این باور باید برسیم که کارها به دست مردم باید صورت گیرد و نقش دولت باید حداقل باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب در زمینه تربیت پزشکان متخصص گفت: با این وجود برخی کاستی‌ها هنوز وجود دارد و حجم امکانات پزشکی در دست دولت زیاد است که این موضوع مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه خدمات وزارت بهداشت و وزیر فرهیخته آن را کتمان نمی کنم گفت: با این وجود در زمینه بحث سلامت نیاز به بازنگری داریم و برای تحقق واگذاری امور به مردم سازمانهای مدنی پزشکی میتوانند کمک کنند.

لاریجانی درباره میزان دخالت دولت در امور گفت این دخالت زمانی توجیه می‌شود که یا خللی در حرکت تعالی بخش جامعه باشد یا به حقوق دیگران تجاوز شده‌باشد.

وی با بیان اینکه در دیدگاه اسلامی نیز نگاه صلبی برای نحوه دخالت در امور مردم وجود ندارد گفت: این دخالت‌ها باید توجیه عقلانی داشته باشد و هر اقدامی از سوی دولت بایدهمراه با یک پیوست عقلانی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون برخی تفاوت رای ها بین دولت و بخش خصوصی در حوزه سلامت وجود دارد گفت: نباید در این خصوص جدال کرد بلکه این موضوع باید با درک صحیح بررسی شود.

وی از کمیسیون درمان و بهداشت مجلس خواست که در این موضوع دخالت کند و اختلاف رای ها یا تفاوت برداشت‌ها را بین دولت و پزشکان برطرف کند.

وی تنوع خدمات پزشکی را برای ایجاد رقابت ضروری دانست و با اشاره به چند بعدی بودن موضوع سلامت و ضرورت توسعه اقتصادی و آموزش‌های تخصصی در حوزه سلامت تاکیدکرد.
وی افزود: شاید نیاز باشد دولت و مجلس قانون کاملی برای سلامت تنظیم کنند که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این موضوع بپردازد.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم که با حضور 4000 تن از پزشکان در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد از ده نفر از پیشکسوتان پزشکی کشور با اهداء لوح سپاس تقدیر شد.

محمد حسین جوادی پزشک، سید محسن ابطحی داروساز،‌ کاظم یزدی داروساز، سید داود کاظمی متخصص قلب و عروق، علاء الدین عزب دفتری پزشک، گالوس گالوستیان نفرولوژی، سید مرتضی فردوس داروساز، کریم هوشمند متخصص بهداشت،‌ کاظم املی پزشک و هما نیک فر فوق تخصص نازایی در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 61156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز