پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پرهیز از کشاندن دعواهای سیاسی به مساجد گفت: مسجد توپخانه و جولانگاه احزاب نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، دکتر علی لاریجانی که در ششمین همایش هفته جهانی مساجد و در جمع ائمه جماعات سخن می‌گفت با اشاره به کارکردهای مساجد بیان داشت: دولت ها می‌آیند و می‌روند اما تفکر اسلامی پایدار است و مساجد می‌مانند و اگر کسی دعواهای سیاسی را به مساجد الحاق کند قطعا دوستدار مساجد نیست.

وی با بیان اینکه مسئولیت مساجد عمیق‌تر کردن مبانی نظری افراد است اظهار داشت: اگر کسی به مبانی نظری فکری و اسلامی مسلح‌شود در امواج راه درست را از دست نمی‌دهد و مسجد جای تربیت انسان‌های بصیر است.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه برای تربیت انسان‌های بصیر در مساجد دو شرط لازم است خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید به جذب جوانان توجه شود که در این رابطه به کارگیری جاذبه‌های اخلاقی و نوع رفتار امام جماعت اهمیت دارد و گام بعدی رسوخ فکر دینی در اذهان جوانان به شمار می‌رود و در صورت رسوخ اندیشه دینی در اذهان جوانان مجال برای حرف‌های بی مقدار و بی‌وزن فراهم نخواهد شد.

لاریجانی خطاب به ائمه جماعات حاضر در اجلاس با تاکید بر اینکه شما سربازان رهبری و مراجع تقلید هستید یادآور شد: البته باید بدانید که سرباز مجلس و دولت نیستید هر چند که دولت و مجلس باید به شما کمک کنند اما با توجه به اینکه راهبری فکری جامعه بر عهده مساجد است باید استقلال مساجد و حوزه‌های علمیه همواره حفظ شود.

میزان ارزیابی عملکرد دولتمردان به نظریه پردازی نیست بلکه به عرضه آنان در انجام امور اجرایی کشوراست و دولت باید پاسخگو باشد که چرا وضعیت برق اینگونه است و چرا تورم به این شکل است
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پاسخگویی به مسائل اجرایی کشور وظیفه مساجد نیست تاکید کرد: هر چند مسجد محل رجوع مردم است و مردم برای حل مشکلات زندگی و تورم به سراغ ائمه جماعات می‌روند اما مسجد مسئول این کار نیست و دولت باید پاسخگو باشد و این را هم باید در نظر داشته باشید که میزان ارزیابی عملکرد دولتمردان به نظریه پردازی نیست بلکه به عرضه آنان در انجام امور اجرایی کشوراست و دولت باید پاسخگو باشد که چرا وضعیت برق اینگونه است و چرا تورم به این شکل است.

رئیس مجلس افزود: اداره جهان با حرف‌های سست و حقیر و روبنایی امکانپذیر نیست و عمارتی که در طول این سالیان در غرب ایجاد شده مبتنی بر اندیشه‌های غربی است و اگر کسی می‌خواهد به نقد غرب بپردازد باید مبانی فلسفی غرب را بشناسد تا بتواند از این مبانی عبور کند و اگر کسی مدعی است که در دنیا حرف نویی دارد باید مدرنیته‌ای که از اساس فلسفه غربی است را به خوبی بشناسد.

لاریجانی طراز کار مساجد را طراز کار فکری خواند و بیان داشت: نمی‌توانید بگویید که جوانان امروز در معرض مسائل دینی نیستند بلکه باید مساجد به تربیت ذهنی و عقلانی مسلح باشند چرا که موج گسترده لیبرالیسم، سکولاریسم و مادیگرایی به شدت در حال افزایش است و مساجد مسئولیت فکری و هدایت اندیشه در جامعه را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: تفاوت تفکر اسلامی با سایر ادیان در این است که به اعتقاد ما مومن در همه جا می‌تواند ارتباط خود را با خدا برقرار کند و احتیاجی به زمان و مکان خاصی نیست و از طرفی دیگر احادیث و روایات مختلفی در باب اهمیت مساجد داریم و ما نباید این دو را منافی هم بدانیم بلکه هر دو مکمل یکدیگرند چون آیین مقدس اسلام یک آیین جمع گراست و کل آیین اسلام انفرادی نیست ضمن اینکه حضور در مساجد باعث همافزایی ارتباط با خدا می‌شود.

نماینده مردم قم در خانه ملت با اشاره به اینکه در صدر اسلام بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی در مساجد دنبال می‌شد، اظهار داشت: امروز ما در شرایط جدیدی هستیم و واقعیت این است که در شرایط جدید حکومت و دولت جایگاه خود را دارند و احزاب هم وظیفه خود را انجام می‌دهند و مساجد نیز در شرایط جدید جایگاه خاص خود را دارند و کارکرد مساجد کارکرد حزب نیست بلکه مسجد تراز رهبری فکری جامعه به شمار می‌رود.

رئیس قوه مقننه با تاکید مجدد بر اینکه مسجد جولانگاه احزاب و بوستان دولت نیست گفت: امروز در مختصات جدیدی هستیم و باید مساجد را به خوبی بشناسیم و درک جدیدی از شرایط دنیا داشته باشیم چرا که در شرایط امروز برخی تئوری‌ها از جمله تئوری یکجانبه‌گرایی ادعای مدیریت جهانی و تئوری حمله پیش دستانه در جهان مطرح هستند و کشورهای غربی برای مقابله با اسلام این فرهنگ را اشاعه می‌دهند که لزومی ندارد انسان‌ها در چارچوب یک حقیقت قرار بگیرند و به همین دلیل باید تنوع فرهنگی وجود داشته باشد.

امروز نه قدرت نظامی و نه قدرت اقتصادی و نه داشتن فناوری نمی‌تواند عامل قدرت باشد بلکه قدرت خطر پذیری برای کسانی که اهل جهاد باشند جایگزین همه تئوری‌های سابق شده است
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح اندیشه سکولاریسم یادآور شد: کشورهای غربی به شدت ترویج سکولاریسم در جهان اسلام را دنبال می‌کنند چون خطر بیداری اسلامی را احساس کرده‌اند و به همین دلیل تلاش می‌کنند عنصر اصلی اسلام که همان اندیشه‌های اسلامی است را دچار نسیان کنند.

وی با تاکید بر اینکه در چند دهه گذشته درباب اقتدار جهانی تئوری‌های مختلفی مطرح شده است بیان داشت: برخی قدرت نظامی را عامل اقتدار تعریف کرده‌اند و در برخی دیگر از این تئوری‌ها قدرت مسلط اقتصادی عامل اقتدار جهانی توصیف شده است و حتی برخی تسلط بر دانش و فکر و دانایی را موجب تسلط و اقتدار جهانی عنوان کرده‌اند.

لاریجانی ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی آمریکا تئوری یکجانبه گرایی که در حقیقت نوعی توحش مدرن است را مطرح کرد اما امروز این تئوری هم دچار مشکل شده به خصوص با آزمونهایی که آمریکا در عراق و افغانستان انجام داد نقص این تئوری به اثبات رسید.

رئیس‌مجلس خاطرنشان کرد: امروز نه قدرت نظامی و نه قدرت اقتصادی و نه داشتن فناوری نمی‌تواند عامل قدرت باشد بلکه قدرت خطر پذیری برای کسانی که اهل جهاد باشند جایگزین همه تئوری‌های سابق شده است و این تئوری می‌تواند شرایط را تغییر‌دهد و به همین دلیل کشورهای غربی در کتب و سخنان خود سعی می‌کنند روحیه شهادت طلبی را برابر با تروریسم مطرح‌کنند.

 در آغاز این مراسم حجت الاسلام حسین ابراهیمی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گزارشی از مجموعه فعالیت‌های این مرکز ارائه کرد و سپس آیت الله موحدی کرمانی به بیان سخنانی در باب اهمیت کار مساجد و ضرورت مدیریت صحیح مساجد پرداخت و در خاتمه از برگزیدگان اجلاس تقدیر شد.

کد خبر 61172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز