پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نخبه پروری عین عدالت است و با آن در تضاد نیست زیرا در تفکر اسلامی مبنای عدالت بسترسازی برای ایجاد رقابت معقول و مطلوب است.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در همایش تجلیل از نخبگان و سرآمدان مؤلف و پژوهشگر شاهد و ایثارگر افزود: این مسابقه برای رسیدن به کمال ذاتی انسان‌ها در    زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و بسترسازی برای ایجاد رقابت متوازن که استعدادهای ذاتی افراد را متبلور کند مبنای عدالت است.

رئیس مجلس اختلافاتی را که به هنگام این رقابت پیش می آید منشأ تکامل دانست و تصریح کرد: این اختلافات را نباید از بین برد زیرا اختلافاتی که در مسیر حرکت تکامل پیدا  می‌شود برای جامعه مفید است.

لاریجانی افزود: اگر درک درستی از این اختلافات و تفاوت‌ها وجود داشته باشد باعث هموار کردن مسیر تکامل می‌شود و اگر همه را یکسان ببینیم کاری ناعادلانه انجام داده‌ایم.

رئیس مجلس یادآور شد: برای ارتقای جامعه باید استعدادهای متفاوتی را که خداوند آفریده است ببینیم تا حرکت های تکاملی در جامعه به وجود آید.

وی احترام و توجه به نخبگان را به معنای بی توجهی به دیگران ندانست و گفت: توجه به نخبگان به معنای آن است که هرکس در نردبان ترقی در جای خود قرار می‌یرد و این عین عدالت است.

لاریجانی همچنین از ایثارگران و خانواده‌ای شهدا به عنوان ستون‌ایی یاد کرد که فکر انقلابی را استمرار بخشیدند و بانی استواری برای نظام اسلامی شدند.

وی گفت: کار نخبگان شاهد بسیار پراهمیت است و باید همه به آنها اهتمام ورزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نخبگان ایثارگر و خانواده‌ای شاهد را دارای احترام و کرامت مضاعف و اصالت و شرافت ذاتی دانست و با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، خطاب به نخبگان شاهد و ایثارگر گفت: اندیشه و فکر جوّالی که در شما وجود دارد ارزشی است که تراز کار شما را بیشتر می‌کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعی که امریکایی‌ها در عراق پیش آورده اند خاطرنشان کرد: چون بیشتر نظامیان امریکایی اصالت سربازی ندارند و به عنوان مزدور مشغول به کار هستند، با وجود فناوری پیشرفته نظامی و تسلیحاتی، هیچ انگیزه ای برای کار خود ندارند و این گونه است که تحمل جنگ را ندارند و آمار خودکشی‌ها در میان آنان افزایش یافته است.

رئیس مجلس افزود: وضع موجود در عراق حاکی از وجود مشکلی بنیانی در میان امریکایی هاست.

وی این وضع را ناشی از رفتارهای سیاسی بین المللی امروزی دانست و با اشاره به شکل گیری دو گروه در جهان کنونی گفت: گروهی برای رسیدن به آرمان هایش فداکاری و هزینه می‌کنند و راه رسیدن به آمال خود را مسابقه در خیرات می‌دانند و گروهی دیگر زندگی را برای آن می‌خواهند که از تنعم و تلذذ بیشتر برخوردار باشند و براساس منافعشان با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

لاریجانی در تشریح ویژگی‌های گروه دوم سست بودن مفاهیم دولت و ملت و نبود پیوند اخوت و برادری میان آنها را یادآور شد و افزود: بنیاد تمدن جدید در بیشتر کشورها، بر این اساس و بر پایه فایده گرایی شکل گرفته و گسست‌هایی که امروز در تفکراتشان وجود دارد به خاطر این مسائل است.

رئیس مجلس سازگاری در درون هر نظام، وجود آرمان‌های متعالی، فداکاری برای رسیدن به تعالی و تلاش برای رسیدن به خدا به عنوان حقیقت مطلق را چهار عامل اساسی برای پایداری و ماندگاری هر تفکر و کامل بودن هر مکتب فکری خواند و گفت: ‌این ویژگی ها تنها در تفکر اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به عقب ماندگی تاریخی کشورمان در زمان حکومت سلاطین با وجود تمدن فاخر این مرز و بوم گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، در برخی علوم جهش‌هایی در کشور ایجاد شد، اگرچه نباید در این زمینه غلو کرد اما واقعیت این است که توانستیم راه‌های ترقی را پیدا کنیم و در مرزبرخی دانش‌ ها قرار بگیریم.

لاریجانی با اشاره به سخنان یکی از مسئولان کشورهای غربی در یکی از دیدارهایش گفت: علت اصلی نگرانی این کشورها از جمهوری اسلامی ایران وجود عقبه نیروی انسانی تحصیلکرده و روحیه پرتحرک است که به اعتقاد آنها مهار نکردن این قابلیت‌ها می‌تواند توازن منطقه را به هم بزند.

وی قرار گرفتن در این مسیر جهشی را حاصل ممزوج شدن تجربیات دفاع از کیان اسلامی و تجربیات عملی در زمینه‌های علمی دانست و گفت: نخبگان شاهد و ایثارگر از این دو ویژگی به خوبی استفاده کرده اند و از آنها برخوردارند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه امروز باید بیش از هر زمان دیگری بر روی سند چشم انداز به عنوان نقطه‌ای که می‌خواهیم به آن دست یابیم، وحدت و تمرکز داشته باشیم، گفت: توانمندی بالاتر و کامل در منطقه از نظر اقتصادی و فناوری بخشی از این چشم‌انداز است؛ چرا که ما زمینه‌های لازم را داریم و اگر مدیریت علمی و دقیق نداشته باشیم نمی‌توانیم نیروهای کارآمد و متخصص را به این دالان پر تحرک بکشانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: داشتن نیروهای متخصص و افرادی که انگیزه داشته باشند و در طول حیات خود تکاملی به وجود بیاورند، سرمایه‌ بزرگی است، اما کافی نیست و احتیاج به یک نظام دقیق علمی و مدیریت کارآمد دارد که آنها را با خود همراه کند و تکامل را به وجود آورد تا بدین ترتیب کشور از نیروهای متخصص استفاده بهینه کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه کشور ویژگی های لازم برای فداکاری در راه رسیدن به آرمان هایش را دارد گفت: رسیدن به نقطه اوج چشم انداز نیازمند مجاهدت است؛ به نخبگان توصیه می شود با کنار گذاشتن مسائل جزئی، توجهشان رابه این هدف مهم جلب کنند.

وی با بیان اینکه مناقشات سیاسی در کشور کم نیست و نباید وقت خود را صرف آنها کرد افزود: پرداخت به جزئیات و فرعیات برای همه انسان ها امکان پذیراست و نباید مردان سیاست وقت خود را صرف این گونه مسائل کنند.

لاریجانی گفت: مناقشات بلاوجه فرصت‌سوز است و فرصت‌ساز نیست، اگر مبنای کار این باشد که در مسائل مهم کشور زمینه ایجاد کنیم که نخبگان بیایند و حرف‌هایشان را بزنند فرصت را برای نخبگان قائل شویم، اما مسائل جزئی اهمیت ندارد و اگر به مناقشات تبدیل شود فرصت‌سوز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل اخیر در خصوص افزایش 10 درصدی ظرفیت دانشگاه‌ها، گفت: گاهی مناقشاتی هست که با سوال غلط به وجود می‌آید و این سوال در جامعه ساری می شود و ابهامات مختلط به وجود می‌آید تا اینکه موضوع توضیح داده شود، اما این روند وقت زیادی از جامعه را می‌گیرد.

لاریجانی اعتراض برخی از نمایندگان به بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها را یادآور شد و گفت: جریانی که در کنکور اخیر به مناقشه انجامید، حاکی از آن بود که نمایندگان معترض بودند که با وضعی که در کنکور وجود دارد کمکی به نخبه‌پروری نمی‌شود؛ چرا که مثلا افرادی که در سیستان و بلوچستان رتبه‌های بالای کنکور را می‌آوردند نمی‌توانستند در دانشگاه‌های اصلی کشور مثل صنعتی شریف و تهران قبول شوند و اصرار نمایندگان بر این بود که وضع کنونی کنکور کمکی به نخبه‌پروری نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین با تاکید بر اینکه این نحوه‌ گزینش عدالت نیست، گفت: بومی‌گرایی افراطی خلاف عدالت است و این در حالی است که بومی‌گرایی چیز بدی نیست و خوب است، اما اگر سر جای خودش باشد؛ زیرا اگر در این روند چیزی به افراط کشیده شود، به ضد خود تبدیل می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: بومی‌گرایی از این جهت که در دانشگاه‌های مختلف، افراد بتوانند تا آنجا که علایقشان امکان می‌دهد، در جایی نزدیک به والدینشان زندگی کنند و درس بخوانند کار خوبی است؛ اما انصافا جاهایی را باید برای نخبگان بگذاریم و اگر آنجا را هم بومی کنیم به نخبگان ظلم کرده‌ایم.

رئیس قوه مقننه افزود: صورت مسئله خیلی واضح است و هر کس که می‌خواهد تصمیم بگیرد باید استعدادهای مختلف در کشور را درک کند و نظام نخبه‌گرایی را بفهمد و نخبگان را شکار کند، نه آنکه استعدادها را از بین ببرد.

وی گفت: اصرار نمایندگان مجلس این بود که حداقل حالا که بومی‌گرایی انجام شده است، در یک سطح، طی امسال ترمیمی صورت بگیرد.

لاریجانی افزود: ‌این موضوع این قدرها مناقشه نداشت؛ زیرا منطق حرف روشن بود و دو طرف استدلال‌ها را گفته بودند و مناقشه در این زمینه دلیلی نداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سازوکاری وجود دارد که چگونه باید موضوعی مرور شود تا ثابت شود و برای جامعه جا بیفتد و قانونمند شود.

وی با اشاره به مطالبی که این روزها دربرخی رسانه ها و از زبان برخی شنیده شد گفت: حقیقت مسئله این است که نه نزاعی هست و نه دعوایی، مسئله آن است که نگرانی برای نخبگان وجود دارد که حداقل جایی برای نخبگان گذاشته شود و هیچ بحث دیگری پیرامون این موضوع مطرح نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته نمی‌گویم فکر افزایش ظرفیت فکر کاملی است، اما فکر کامل را باید سال آینده اعمال کرد و هم اکنون می بایست اشکال موجود برطرف  می‌شد و این تصمیمی ترمیمی است.

رئیس قوه مقننه در پایان سخنانش در این همایش با اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای حمایت از نخبگان شاهد و ایثارگر گفت: معتقدیم باید برای این دسته از نخبگان جایگاهی خاص در نظام آموزشی کشور وجود داشته باشد و این مجال همواره برای آنان فراهم باشد.

لاریجانی پیش از حضور در همایش تجلیل از نخبگان و سرآمدان مؤلف و پژوهشگر شاهد و ایثارگر، از نمایشگاه دستاوردهای نخبگان که در حاشیه این همایش برپا بود دیدن کرد.

کد خبر 65340

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز