جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

کاظم جلالی*: ایران ضمن آنکه تکالیف خود را در چارچوب ان‌پی‌تی انجام می‌دهد بر این مهم نیز اصرار دارد که از حقوق مشروع و قانونی خود که همان دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است، برخوردار باشد.

این امید وجود دارد که سفر خاویر سولانا به تهران نقطه عطفی در آغاز گفت‌وگوهای قاعده‌مند و دارای نتیجه باشد، اما آنچه مهم به‌نظر می‌رسد این است که کشورهای اروپایی از تجربیات گذشته پند بگیرند و مسیر گفت‌وگوها را هموار کنند. 

سخن ما با دنیای غرب این است که فقط با زبان تکلیف با ایران سخن نگویند و حقوق ملی ایرانیان را مدنظر داشته باشند؛ ایران به‌دنبال زیاده خواهی نیست، اما آنچه دنبال می‌کند، صیانت از حقوق خود است.

اگر سفر سولانا و بسته پیشنهادی گروه 1+5 در نهایت به برون‌رفت از وضعیت کنونی منجر شود یک گام مهم و مؤثر در حل مسائل بین‌المللی تلقی خواهد شد؛

هر چند که جمهوری اسلامی ایران همواره راه حل موضوع هسته‌ای خود را در مذاکره و گفت‌وگو دانسته و از اینگونه سفرها و مذاکرات استقبال می‌کند، اما باید به خاطر داشت که پیشنهادهای پیشین غرب، به انسداد سیاسی مذاکرات انجامید و بسته پیشنهادی جدید در ادامه خط قبلی، نمی‌تواند به فتح بابی برای مذاکره و گفت‌وگو  بین طرفین مبدل شود.

* نماینده مجلس

کد خبر 54812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز