همشهری امارات: پرنده هسته‌ای هزار و یک برگی ایران چالش بزرگی است، اما برای چه کسی؟

حجم وسیعی از انرژی دیپلماتیک ایران در سال‌های اخیر مصروف بحث پرونده هسته‌ای و دفاع از این حق بی‌چون و چرای  ایرانیان شده است، اما در ورای این‌ حجم عظیم، ایران یک وجاهت بین‌المللی و سیاسی نیز کسب کرده است.

وجاهتی که ایران را به عنوان کشوری به جهانیان معرفی می‌کند که می‌خواهد از حق خود دفاع کند و همزمان اطمینان بدهد که بر خلاف فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده، برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

اصرار ایران بر داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای همچنین کشور‌های منطقه را به تکاپو در همراهی با ایران در استفاده از این موهبت خدادادی واداشته است.

تکاپویی که با پیشنهاد ایران برای تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای در منطقه دو چندان شده است.

از سوی دیگر اصرار غیر منطقی آمریکا بر توقف این حق ایران، تنها انزوای دیپلماتیک را برای ساکنان کاخ سفید به ارمغان آورده است که نمونه‌ای از این انزوا را در بیانیه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می‌توان مشاهده کرد.

بیانیه نم

متن بیانیه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد «نم» در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمایت از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با تأیید اعضا، نهایی شد.

اعضای نم پس از جلسه توجیهی آژانس درباره گزارش تازه البرادعی، در نشستی این متن را که تهیه آن هفته گذشته تصویب شده بود، تأیید کردند.

علی‌اصغر سلطانیه سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس در حاشیه این نشست در وین اعلام کرد: در این بیانیه بار دیگر تاکید شد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است و از همکاری‌های ایران با آژانس نیز استقبال و قدردانی شد.

سلطانیه با یادآوری اینکه، این بیانیه حمایت بیش از یکصد کشور جهان از ایران را نشان می‌دهد، افزود: این بیانیه در نشست هفته آینده شورای حکام از سوی سفیر کوبا قرائت می‌شود.

چین هم ستود

در همین حال چین هم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ستود و بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌‌ای ایران در چارچوب مذاکرات دیپلماتیک تاکید کرد.

«چنگ‌جینگ‌یی‌» مدیر‌کل خلع سلاح وزارت خارجه چین  در دیدار «جواد منصوری» سفیر ایران در پکن باردیگر مواضع کشورش درباره مساله هسته‌ای ایران را تشریح کرد و گفت‌: «همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم از حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایـران حمایت می‌کنیم.»

وی طـرف‌های مسئله هسته‌ای ایران را به پرهیز از تشدید اوضاع فراخواند و گفت‌: «همه باید بکوشـند تا مسئله هسته‌ای ایران در مسیر درستی حل و از تشدید اوضاع جلوگیری شود.»

مسیر دوسویه واشنگتن

با وجود حمایت نمایندگان بیش از نیمی از کشورهای جهان از برنامه هسته‌ای ایران آمریکا هنوز سعی در غیر‌صلح‌آمیز جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایران باید توضیحات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای‌اش و گزارش اخیر آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی بدهد.

به گزارش رویتر، کاندولیزا رایس، در جمع خبرنگاران با متهم کردن ایران به عدم همکاری کافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به عقیده من توضیحات بسیاری وجود دارد که ایران باید به آژانس بدهد.

وی در ادامه گفت که واشنگتن به مسیر دوسویه خود که شامل تحریم‌ها و مشوق‌هاست ادامه خواهد داد تا ایران را در نهایت متقاعد به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کند.

انگلیس هم...

همچنین انگلیس به عنوان هم پیمان آمریکا، از ایران خواست بلافاصله پاسخگوی سوالات جامعه بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش باشد.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن اشاره به مسئله مطالعات ادعایی با متهم کردن ایران به عدم همکاری کافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران به هیچگونه پیشرفتی در زمینه اقدامات شفاف‌سازی که شورای امنیت سازمان ملل و آژانس مدت‌ها خواستار آن بوده‌اند دست نیافته است.

کد خبر 53592

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز