شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خود در سال جدید در خصوص شایعات پیرامون تغییر تعدادی از وزرا پاسخ داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامحسین الهام با رد هر گونه تغییر در ترکیب کابینه دولت، آن را سناریویی برای تحت الشعاع قرار دادن برنامه‌های راهبردی و موثر دولت در بخش اقتصادی و در سال جدید خواند.[احتمال آغاز دور تازه تغییرات در کابینه]

وی افزود: پس از تعطیلی طولانی مدت رسانه‌ها که به استراحت هم نیاز داشتند، دنبال سوژه‌یابی بودند که با توجه به تعطیلی روز سیزده، این سناریو را در هفدهم فروردین اجرا و منتشر کردند.

وی گفت: من از اینکه این خبر به طور گسترده و در آغاز کار دولت در سال جدید در رسانه‌ها پوشش داده شد تعجب کردم.

الهام افزود: دولت در این مدت به طور مستمر فعال بود و در جلسات دولت و همچنین در نشست با استانداران، مصوبات خوبی با افق نوآوری، خلاقیت و ابتکار داشتیم.

وی گفت: در جلسات دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی گزارش مفصلی از وضع سرمایه گذاری و جذب سرمایه از جمله هماهنگی هایی که برای سرمایه‌گذاری در استان‌ها شده است ارائه کرد.

سخنگوی دولت گفت: دولت برای تحول اقتصادی برنامه راهبردی را تقریبا نهایی کرده است که به زودی در جلسات دولت مطرح و بخش عمده برنامه‌های اقتصادی با نگاه مشترک وزارتخانه‌ها و واحدهای اقتصادی دولت و حرکت جهشی امسال اجرایی خواهد شد.

الهام اضافه کرد:‌ در شرایطی که مجموعه حرکات دولت در بخش اقتصادی دقیق برنامه ریزی و در بسته سیاست‌های پولی و مالی دولت تنظیم شده است اعلام خبر تغییرات در کابینه، سناریویی برای تحت الشعاع قرار دادن برنامه راهبردی دولت در سال جدید است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هیچ گونه تغییری در کابینه مطرح نیست.

الهام در پاسخ به سوالی درباره برنامه هسته‌ای ایران و اظهار نظر برخی رسانه‌ها درخصوص افزایش تعداد سانتریفیوژها گفت: ما اعلام کرده ایم ایران کشوری هسته‌ای است و کاملا در چارچوب مقررات بین‌المللی و پادمان حرکت می کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم از همه برنامه‌های هسته‌ای قانونمند ایران مطلع است و بنایی بر توقف نبوده است.

وی تصریح کرد: تا رسیدن به تولید سوخت هسته‌ای برای تامین نیاز نیروگاه‌ها برای تولید 20 هزار مگاوات برق، برنامه‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا می کند و امیدواریم بیستم فروردین که روز دستاورد فناوری هسته‌ای ایران است به رغم اینکه روز تهدیدات و قطع ارتباط دولت امریکا با ایران است، روز شکوفایی فناوری و اقتصادی مستمر جمهوری اسلامی ایران باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در امنیت جنوب عراق گفت: ایران دارای نظامی موثر و کارآمد در عرصه بین‌المللی است و از همه ظرفیت‌ها برای ثبات و امنیت جهانی استفاده می کند.

الهام اشغالگران را ریشه ناامنی‌ها در عراق، و ایران را عامل تامین ثبات و امنیت در آن کشور خواند و گفت:‌ امیدواریم اشغالگران پی برده باشند که راه تامین امنیت در عراق تقویت دولت قانونمند حاکم بر این کشور و واگذاری مسئولیت ها به این دولت و تخلیه عراق است.

وی افزود: ایران به درخواست و تشخیص دولت عراق برای تامین امنیت این کشور وارد عرصه و گفتگو با امریکا شد و معتقد است حق مردم عراق است که در سرنوشت خود دخالت کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع دولت جمهوری اسلامی ایران درباره ادعاهای امارات عربی متحده در مورد جزایر سه گانه که بار دیگر در نشست دمشق مطرح شده است، گفت: موضع ایران موضعی کاملا روشن و منطبق بر اسناد حقوقی است و این اسناد را در اختیار سازمان ملل متحد نیز قرار داده است.

الهام تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به علت استحکام اسناد و دیدگاه‌های خود، از پیگیری منطقی این موضوع استقبال می کند و معتقد است با وجود ادله مستحکم، جایی برای ادعاهای جدید وجود ندارد.

وی گفت: گام های خوبی برای همکاری دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عربی و منطقه برداشته شده و حضور ایران در اجلاس سران عرب و شرکت در شورای همکاری خلیج فارس نمونه‌ای از این فعالیت هاست.

سخنگوی دولت افزود: همکاری ایران با دیگر کشورها به ویژه در منطقه نشان دهنده ظرفیت بسیار خوب کشورمان برای تامین امنیت، گسترش صلح پایدار و عدالت محور و نیز رشد و توسعه علم و فناوری در منطقه است.

وی اضافه کرد: امریکا با دامن زدن به این گونه مسائل در منطقه درصدد ایجاد نگرانی و ایران و اسلام ستیزی است که از این گونه اعمال و برخوردها نتیجه‌ای نمی گیرد.

الهام گفت: بارها گفته ایم که بیگانگان از منطقه می‌روند و همسایگان می‌مانند و شرایط بسیاری برای حل مسائل خود از راه گفتگو و تبادل نظر دارند.

وی ابراز امیدواری کرد با گفتگو و تبادل نظر، هیچ گونه موضوعی میان همسایگان باقی نماند که بیگانگان به آن دل خوش کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا حضور مقتدی صدر را در ایران را تایید می کند گفت: این خبرها مورد تایید نیست و درج این گونه اخبار در جهت فرافکنی نیروهای اشغالگر است .

الهام افزود: اشغالگران ناتوانی و ناکارآمدی خود را در ایجاد امنیت در عراق به اثبات رسانده اند و نفس حضور آنان در کشوری که دارای پیشینه فرهنگی است مخل امنیت است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین بهره و سود را از وجود امنیت در عراق می برد و نخستین اثر ایجاد امنیت در این کشور برای همسایگان آن به ویژه ایران خواهد بود.

الهام با اشاره به حجم گسترده زائران ایرانی و عراقی در تعطیلات نوروز گفت: استمرار این رفت و آمد‌ها که ریشه عمیق و گسترده ای میان ملت‌ها دارد در گرو وجود دولت مرکزی باثبات و امنیت در عراق است.

سخنگوی دولت افزود: ایران بیشترین داعیه تأمین امنیت در عراق را دارد و اشغالگران همواره با فرافکنی درصدد پوشاندن ضعف خود در ایجاد امنیت در عراق هستند.

وی گفت: اشغالگران باید با واقع بینی و سپردن همه امور به دولت قانونی عراق این کشور را ترک کنند تا شاهد ایجاد امنیت بدون حضور آنان باشند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص برنامه دولت برای برخورد با کشورهایی که فیلم‌ها یا نمایش‌های ضداسلامی را ترویج می کنند گفت: موج جدیدی که امریکایی‌ها با استفاده از فضای فرهنگی برای اسلام ستیزی و اسلام هراسی به راه انداخته اند اثری معکوس دارد.

الهام افزود: این قبیل فعالیت‌ها و مخالفت با اسلام و اسلام ستیزی‌های بی‌منطق و غلط با تقویت جریانات تروریستی فکری و فرهنگی صورت می‌گیرد و مجموعه معتقدان به ادیان الهی را منسجم‌تر می کند.

وی تصریح کرد: برخی دولتمردان این کشورها به عمق اشتباهات خود واقف شده اند که از آنان انتظار داریم با این امور که حتی با آزادی اندیشه و بیان در تضاد است مقابله کنند و برای دفاع از موازین حقوق بشر مانع این گونه رفتارها شوند.

سخنگوی دولت گفت: دولت از همه ظرفیت‌های خود حتی اقتصادی برای دفاع از حقوق مسلمانان و آزادی برخورداری از حقوق دینی استفاده می کند.

الهام ابراز امیدواری کرد سردمداران دولت‌های اروپایی به فضاحت این قبیل برخوردها و نیز منافعی که بر اثر آن از نظر اقتصادی از دست می‌دهند پی‌برده باشند و از تکرار این اقدامات که ثبات و همزیستی میان ادیان را به خطر می اندازد جلوگیری کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چرا پاداش پایان خدمت بانوان پرداخت نمی شود گفت: بانوان نیز از پنج سال ارفاق برای بازنشستگی به شرط داشتن بیست سال سابقه خدمت برخوردار می‌شوند و هیچ منعی برای استفاده از این قانون برای آنان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: پاداش‌ها براساس سال‌های خدمت برای کارمندان مرد و زن و بدون تبعیض محاسبه می‌شود.

الهام همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییر نرخ بنزین در سال جدید گفت: تغییری در نرخ اعلام شده صورت نمی‌گیرد و طبق برنامه بنزین آزاد تا پایان فروردین عرضه خواهد شد و برنامه دیگری در این خصوص تدارک دیده نشده است.

سخنگوی دولت افزود: در تعطیلات نوروز با توجه به عرضه بنزین آزاد و مدیریت مصرف سوخت ازجانب مردم، آنان نیاز جدی به استفاده از بنزین آزاد احساس نکردند و عملکرد مردم نشان داد که سهمیه ارائه شده جوابگوی نیاز مردم هست.

الهام ادامه داد: امسال نفت گاز با کارت هوشمند عرضه می‌شود و استفاده از این کارت جزو برنامه‌های دولت است و هیچ تغییری در قیمت آن اعمال نخواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت چه تمهیداتی برای پرداخت مطالبات فرهنگیان اندیشیده است گفت: برخی مطالبات غیرمستمر است و معمولا این مطالبات در دستگاه های گوناگون ازجمله آموزش و پرورش وجود دارد.

الهام تصریح کرد:‌ مطالبات مستمر کارمندان و فرهنگیان با متمم‌های بودجه و با برنامه ریزی دستگاه‌های مختلف پرداخته شده است اما برخی معوقات غیرمستمر مانند حق ماموریت ها، حق التدریس‌ها و اضافه کاری‌ها وجود دارد که دستگاه‌های دولتی درصدد پرداخت آن هستند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نباید همواره پرونده مطالبات معوق را در نظام اداری باز نگه داشت گفت: با انضباط مالی و پرداخت‌های محاسبه شده، تعهدات اجرا می شود و امیدواریم با درنظر گرفتن منابع همه دستگاه‌ها حقوق و مطالبات معوقه را پرداخت کنند.

سخنگوی دولت همچنین در نخستین نشست خبری خود در سال جدید، با تشریح مصوبات اخیر هیئت وزیران اعلام کرد: از این پس 95 درصد سپرده‌های قرض الحسنه مردم نزد بانک ها باید فقط صرف پرداخت وام به مردم شود.

غلامحسین الهام گفت: دولت همه مؤسسات اعتباری دولتی و غیردولتی را موظف کرده است سپرده‌های قرض الحسنه مردم را فقط به همان مقدار به آنان به صورت وام پرداخت کنند و دادن هر گونه تسهیلات دیگر از این محل، ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: در مصوبه دولت پرداخت مشوق‌هایی به صورت جایزه قرض الحسنه حداکثر دو بار در سال به طور همزمان برای همه بانک‌ها حداکثر به میزان دو درصد مانده حساب‌ها در نظر گرفته شده است.

الهام توسعه بانکداری الکترونیک را از جمله مصوبات هیئت دولت برشمرد و گفت: دولت وزارت امور اقتصادی و دارایی را مأمور کرد با همکاری همه دستگاه های اجرایی، به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مدت شش ماه امکان پرداخت همه قبوض آب، برق، گاز، تلفن، عوارض و جرایم را از طریق اینترنت و خودپردازهای بانکی فراهم کند.

سخنگوی دولت افزود: همه اصناف باید کارت‌های اعتباری بانک‌ها را بپذیرند و تا پایان امسال وجه کالاها و خدمات را از طریق کارت‌های بانکی دریافت کنند.

وی از طراحی و اجرای کیف پول الکترونیکی در مدت شش ماه برای برداشت نقدی سریع از طریق سامانه‌های الکترونیکی خبر داد و گفت:‌ بقیه سیاست‌های پولی و مالی دولت به زودی در شورای راهبردی اقتصادی، نهایی و بر اساس آن، مجموعه سیاست‌های پولی و مالی جدید بانکی از جمله نرخ تسهیلات ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به جهش صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته و حرکت بسیار مثبت دولت در این بخش افزود:‌ دولت پرداخت سه هزار میلیارد ریال جایزه صادراتی را برای حمایت از صادرات غیرنفتی کشور تصویب کرد که از محل سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه تامین خواهد شد.

وی همچنین از تصویب آیین نامه اجرای قانون بازنشستگی خبر داد و گفت: دولت بر اجرای این قانون در سال جاری تاکید کرده است؛ مطابق این قانون، اشخاصی که دارای حداقل 25 سال سابقه خدمت قابل قبول در دستگاه‌های دولتی باشند، بدون رعایت شرایط سنی، حداکثر با پنج سال ارفاق سنواتی با احتساب سی سال بازنشسته می شوند.

الهام افزود: بانوان شاغل هم می توانند به شرط داشتن حداقل 20 سال سابقه کار قابل قبول، طبق این قانون بازنشسته شوند.

وی اضافه کرد: مستخدمان پیمانی و بر اساس قانون کار هم مطابق با آیین نامه‌های استخدامی بازنشسته خواهند شد.

سخنگوی دولت گفت: افرادی که تا پنجم شهریور 1389 درخواست بازنشستگی کنند و با آن موافقت شود، مشمول قانون جدید خواهند بود.

الهام افزود: دولت در جلسه با استانداران بر اجرای مصوبه دولت در زمینه تقاضای انتقال کارکنان از کلان شهرها به شهرهای کوچک تاکید کرد، چرا که برخی دستگاه‌های اجرایی این مصوبه را جدی نگرفته‌اند در صورتی که دولت همه را مکلف کرده است تسهیلات پیش بینی شده در قانون را ارائه کنند.

کد خبر 47744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز