شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: غلامحسین الهام سخنگوی دولت روز شنبه چهارم اسفند در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر سخنگوی دولت درباره گزارش اخیر محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و برخی ادعاها درباره فعالیت های هسته ای ایران از جمله آینده پروتکل الحاقی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی از این مسائل عبور کرده است.

الهام در نشست خبری تصریح کرد: از این پس هیچ سوال جدیدی وجود ندارد، هیچ پرسشی برای آژانس نیست، همه مراحل پاسخ داده و گزارش نهایی آژانس نیز اعلام شده است.

وی افزود: بر اساس این گزارش و تصمیم و همکاری‌های متقابل ما و آژانس موضوع هسته‌ای کاملا عادی است و به آژانس برمی‌گردد و همکاری ما با آژانس در چارچوب معاهده، پادمان و مقررات ادامه دارد و برای کشوری که عضو آژانس است این همکاری‌ها طبیعی و عادی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: موضوع گذشته‌ای وجود ندارد و خارج از چارچوب آژانس هم بحث‌هایی مطرح نبود.

الهام گفت: موضوعات الحاقی بحث‌های دیگری است و ارتباطی با این موضوع ندارد و تصمیم کشور براساس مصالح و آزادی عمل و تفکیک مسائل صورت می‌گیرد و نه توقف و نه تحمیل و نه تکلیف به انجام قضیه و اضافه بر مقررات نه در گزارش و نه در سیاست‌های ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما دیگر هیچ موردی را مبهم نمی‌بینیم و از اول هم مبهم نبود، آژانس هم همه مسائل را برای افکار عمومی جهان روشن کرد.

سخنگوی دولت در ادامه با تبریک موفقیت ملت بزرگ ایران در تثبیت حق مسلمشان و پیروزی در یک چالش سیاسی بین‌المللی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه مردم گفت: گزارش جدید محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تثبیت اعتماد نهادهای حقوقی در برابر فشارهای سیاسی کشورهای زورگو بود.

غلامحسین الهام افزود: ملت ایران با خصلت‌های ایمان، انسجام و استقامت، اعتماد به نفس،‌ ایستادگی بر حق و تلاش برای تعالی و عدالت، صلح، امنیت، عزت، کرامت و شرافت انسانی پیش رفته است که به طور ویژه باید این گزارش را دستاورد این خصلت‌ها دانست.

وی اضافه کرد: خوشحالیم که رئیس جمهور و دولت خدمتگزار، عصاره این خصایل برجسته و نماینده آن‌ها در این تکریم بوده و خواهد بود.

الهام گفت: امیدواریم نظام جهانی هم در این چرخه خود از اعتماد عمومی برای نظارت‌های قانونی‌اش حمایت کند و خواست‌های سیاسی بر مناسبات حقوقی حاکم نشود که آسیب آن متوجه همگان خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: جمهوری اسلامی ایران خرسند است که در این پایداری، اعتماد نهادهای حقوقی را در برابر فشارهای سیاسی تثبیت کرد که این کار خود خدمتی است به جامعه جهانی.

ملت ایران خواستار جبران خسارت از شورای امنیت 

سخنگوی دولت گفت: ملت ایران درباره پرونده هسته‌ای، از شورای امنیت سازمان ملل متحد مدعی خسارت‌هایی است که در این عرصه دیده است و باید جبران شود.   
 
غلامحسین الهام در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه آفرینش مبنی بر این‌که چرا با وجود این‌که پرونده هسته ای ایران هنوز در شورای امنیت است، دولت آن را تمام شده تلقی می‌کند، افزود: بقای پرونده در شورای امنیت غیرقانونی و فاقد توجیه است و باید متوقف شود و سریعاً همه مسائل به آژانس برگردد که این عین توافق طرح اقدام (مدالیته) بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر همه، ملاک‌های حقوقی موضوع هسته‌ای ایران تمام شده است، گفت: استمرار آن، اقدامی خلاف است که موجب بی‌اعتبار شدن شورای امنیت خواهد شد؛ بنابراین از این پس، اقدامات شورای امنیت چون فاقد اعتبار حقوقی است بی‌اثر خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: کار بی‌حاصل ممکن است انجام شود اما فایده‌ای ندارد و مضراتش هم متوجه نهادهای بین المللی خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که افکار جهانی هم بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صحه گذاشته است، افزود: شورای امنیت باید خسارت‌هایی را که تا این لحظه متوجه ملت ایران شده است، جبران کند.

الهام در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه کیهان مبنی بر اینکه برخی خبرگزاری‌ها، پیروزی هسته‌ای اخیر را مرهون تلاش برخی افراد می‌دانند، گفت: این موفقیت مرهون استقامت ملت ماست بنابراین پیروزی آن نیز از آن ملت است.

الهام با اشاره به اینکه دولت مفتخر است که نماینده چنین اراده‌ای باشد، افزود: اصل این پیروزی از آن ملت است و در تاریخ آینده این کشور ثبت خواهد شد.

وی اضافه کرد: ملت ایران در سایه رهبری حرکت می‌کند و توفیقات ملت هم بر این است که با اراده و منسجم، تحت هدایت رهبری آگاه و فقیه و پایدار در جهت اعتلا و استقلال کشور حرکت می‌کند؛ بنابراین هیچ شخص یا اشخاصی در موضوع هسته‌ای نباید به این عنوان تبلیغ کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به گزارش مثبت البرادعی آیا نیازی هست که مذاکره با کشورهای پنج به علاوه یک ادامه یابد، گفت: ما دلیلی برای بحث هسته‌ای نداریم و موضوع را تمام شده می‌بینیم.

وی افزود: از ابتدا نیز همکاری ما طبیعی و عادی همچون بقیه کشورها بود که ما عامل به تکالیف بودیم و در قبال حقوقمان نیز با پایداری و استقامت پیش می‌رفتیم.

الهام گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا نیز قصد نداشت که انحصاراً در خصوص موضوع هسته‌ای گفتگو کند و این موضوع از علایق این کشورها برای گفتگو بوده است و الآن با توجه به این موفقیت، دیگر گفتگو را لازم نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه البته همکاری‌ها و تعامل‌ها با دیگر کشورها همچنان ادامه خواهد داشت، افزود: جمهوری اسلامی ایران، جز با رژیم صهیونیستی، حوزه تعاملش باز است و همه این‌ها بر اساس حفظ منافع کشور و پیگیری مطالبات انسان دوستانه در جهان است.

خبرنگار خبرگزاری قدس پرسید: وزیر امور خارجه امریکا گفته است "واشنگتن کاری به گزارش البرادعی ندارد" آیا این اظهارات نوعی دلداری به رژیم صهیونیستی نیست؟

سخنگوی دولت در پاسخ گفت: همان طور که خانم رایس و برخی همپیمانان امریکا نیز بیان کرده اند، قطعنامه کاملاً سیاسی است اما این اعتراف، اعتراف خوبی است تا معلوم شود بحث شورای امنیت تاکنون سیاسی بوده و پایه حقوقی نداشته است.

الهام افزود: با اعتراف اخیر وزیر امور خارجه امریکا، واضح است که هیچ مشکل امنیتی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مرکز رسمی رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی است، تصریح کرد: حمایت از رژیم صهیونیستی یا پیگیری مطالبات نامشروع، همه و همه برای دستیابی به برخی مسائل است که از ابتدا شیوه امریکایی‌ها بوده است. وی افزود: این اظهارات نه تنها حفظ آبرو نمی‌کند بلکه بیشتر آبروی آن‌ها را خواهد برد.

الهام تصریح کرد: ملت ایران با منطق قوی و روشن خود که مجامع بین المللی نیز آن را پذیرفته‌اند، ادامه مسیر خواهد داد و امیدواریم که شورای امنیت ابزار این گونه غرض‌های سیاسی نشود.

تحریمها از اول غیر قانونی بود 

سخنگوی دولت گفت: دلیلی برای ادامه تحریم ها که از ابتدا هم غیرقانونی و غیرمنطقی بوده و اکنون واضح‌تر شده است وجود ندارد.   

غلامحسین الهام در ادامه نشست خبری این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم دیگری اعمال کند دولت ایران چه تدبیری پیش بینی کرده است ، بیان کرد و افزود: کسانی که به عرصه این تحریم‌ها و تهدیدها وارد می‌شوند قطعا آسیب اول متوجه خود آن‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: این موضوع برای ما تازه نیست چرا که تحریم و تهدید در 29 سال گذشته وجود داشته است و ما تا به حال از آن با سرافرازی عبور کرده‌ایم و امروز نیز هم توان و هم ظرفیت‌های قوی در اختیار داریم و به امکانات علمی بالایی دست یافته‌ایم و ارتباطات و روابط بین‌المللی وسیع تری داریم.

الهام افزود: امروز جهانیان اراده خود را تسلیم چند کشور معدود و زیاده خواه نمی‌کنند و ما هم توصیه می کنیم در مسیر قانونمند و معقول و معمول و عادلانه حرکت کنند چرا که آزموده را مکرر بیازمایند به اعتبار خودشان لطمه می‌زنند.

احمدی نژاد به عراق می رود 
 
سخنگوی دولت در ادامه نشست خبریروز شنبه خود، از قطعی بودن سفر آقای احمدی نژاد به عراق خبر داد.
   
 
خبرنگار روزنامه کیهان پرسید: منطقه الخضراء در عراق، منطقه تروریستی اعلام شده است، آیا سفر آقای احمدی نژاد لغو خواهد شد؟ در غیر این صورت، جزئیات این سفر کی اعلام می‌شود؟

غلامحسین الهام در پاسخ گفت: جرئیات سفر آقای احمدی نژاد به عراق، در آستانه سفر، دقیق‌تر اعلام خواهد شد اما سفر رئیس جمهور قطعی است.

وی افزود: فعلاً ضرورتی برای اعلام جزئیات نمی‌بینیم و جزئیات این سفر را در موقع ضروری اعلام خواهیم کرد.

معاهده الجزایر مبنای تعیین خط مرزی ایران و عراق است 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر دانشجو در زمینه تعیین خط مرزی ایران و عراق گفت: کارگروه‌هایی برای تعیین خط مرزی، لایروبی و کشتیرانی در اروندرود بر اساس معاهده 1975 تشکیل شده است و این امور در دست اجراست و مبنای معاهده 1975 اساس تصمیم گیری در این بخش است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در زمینه موضع دولت ایران در قبال حمله نیروهای نظامی ترکیه به شمال عراق گفت: حفظ تمامیت ارضی کشورها مورد احترام است و ما مایلیم که مسائل هر کشوری با گفتگو و تعامل حل شود و در این گونه مسائل و تهدیدهای تروریستی که منطقه را تهدید می‌کند دو کشور همسایه با تعامل و گفتگو مسائل را حل کنند.

وی افزود: امنیت همه جانبه و پایدار نیاز همه کشورها و برای همه محترم است و من فکر می‌کنم همسایه‌ها این ظرفیت را دارند که مشکلات را از طریق همکاری‌های سازنده و گفتگو حل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری رویترز درباره تاریخ و محتوای مذاکرات ایران و امریکا درخصوص عراق گفت: مذاکرات ما در چارچوب حل مسائل عراق صورت خواهد گرفت و برنامه‌ریزی شده است ولی زمانش به تعویق افتاد و انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: مذاکرات در سطح کارشناسی و با هدف حمایت از مردم عراق و دولت قانونی حاکم بر این کشور و تثبیت امنیت و آرامش و رفاه در کشور همسایه دنبال خواهد شد و تاثیر آن در کشور ما محسوس است و این سیاست وجود داشته و برنامه ریزی شده است و زمان آن اعلام خواهد شد.

برنامه دولت

الهام در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درباره برنامه‌های بلندمدتی که رئیس جمهور وعده آن را داده است گفت: دولت در عرصه اقتصادی و ساختن کشور با سرعت به سمت تحقق چشم انداز حرکت می‌کند و حداکثر شتاب را در این زمینه خواهد گرفت و اکنون نیز در زمینه‌های گوناگون شاهد این شتاب هستیم.

وی افزود: تامین نیازهای کشور با حرکت همه جانبه همه بخش‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و استانی امکان پذیر است و طبق قانون اساسی، دولت‌ها مکلف بوده‌اند استعدادها و توانمندی‌های استان‌ها را شناسایی و امکانات را عادلانه بین همه استان‌ها توزیع کنند اما این اصل مغفول مانده بود که در سفرهای استانی این دولت اجرایی و محقق می‌شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در برنامه های کوتاه مدت و میان مدت هم دولت برنامه ریزی‌هایی دارد تا الگوی مناسبی از ارتقا و پیشرفت استان‌ها از جمله طرح آمایش ملی استان‌ها را تهیه کند تا به نقطه مطلوب برسیم.

الهام گفت: بخشی از مشکلات جاری و روزمره استان‌ها برطرف شده است و تلاش می‌کنیم استان‌های کشور به مسائل جزئی و پیش پا افتاده مبتلا نباشند تا دولت به سمت طراحی‌های بلندمدت برود و گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شود.

انتخابات

خبرنگار شبکه خبری الجزیره از سخنگوی دولت پرسید: دولت چقدر برای برگزاری انتخابات آمادگی دارد و چه ضمانتی می‌دهد که در این انتخابات بی‌طرف باشد.

الهام در پاسخ گفت: دولت صد در صد آماده و صد در صد بی‌طرف است و همه تلاش‌هایش برای برگزاری انتخاباتی قانونمند و پرشور است؛ نتیجه انتخابات هر چه باشد به عنوان رای و گزینش ملت برای دولت محترم است و دولت هیچ انگیزه‌ای برای مداخله در انتخابات نداشته و ندارد و اگر فردا هم انتخابات برگزار شود دولت آماده است.

وی افزود: همه ظرفیت‌ها برای حسن برگزاری انتخابات مهیاست و این دولت نه حزبی تشکیل داده و نه وارد فضای رقابت‌های حزبی شده، ولی برای ما فرایند انتخابات مهم است؛ دولت در چارچوب قانون یعنی فراهم کردن رقابت‌های مناسب و مشروع حرکت می‌کند و به انتخاب مردم ایمان و آن را باور دارد و به تصمیم ملت احترام می گذارد و مطیع خواهد بود.

فروش بنزین آزاد فقط برای نوروز 
 
غلامحسین الهام در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه آفرینش مبنی بر اینکه چرا دولت در خصوص بنزین آزاد در سال گذشته تصمیم نگرفت و نیز آیا این تصمیم برای غیر ایام نوروز هم هست گفت: فروش بنزین به نرخ آزاد برای تسهیل سفرهای نوروزی است؛ سال گذشته در ایام نوروز سهمیه بندی‌ای وجود نداشت به همین علت به طور طبیعی فروش بنزین به نرخ آزاد انجام نشد.

وی با اشاره به ایام نوروز و فصل بهار گفت: نوروز فصل خوبی برای گردش و سفر و استفاده از شرایط آب و هوایی دیگر استان های کشور و آشنایی با فرهنگ عمومی این استان‌ها و نیز صله رحم است.

الهام افزود: دولت همیشه برای این گونه سفرها، اعتبار و ارزش قائل بوده است و نمی‌خواهد مردم به مشکل برخورد کنند و در جاده‌ها بمانند.

وی در خصوص فروش بنزین به نرخ آزاد بعد از ایام نوروز گفت: هر گونه تصمیم جدید بعد از بررسی‌های کارشناسانه به اطلاع مردم خواهد رسید و فعلاً این تصمیم برای ایام نوروز است.

کد خبر 45009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز