سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: غلامحسین الهام به روال معمول در جلسه با خبرنگاران به سوالات آنان در خصوص مسائل مختلف داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی دولت با اشاره به فرمان رئیس جمهور به معاون اول خود مبنی بر اجرایی کردن نظر شورای نگهبان درباره تعیین وضعیت شوراهای عالی تاکید کرد: ادغام شوراها در دولت برای تحقق کامل قانون اساسی است.

غلامحسین الهام افزود: بر اساس نامه رئیس جمهور و برنامه ریزی‌هایی که دولت انجام داد وظایف این شوراها به کمیسیون های کارشناسی دولت واگذار شده است، این تصمیمات کار قوه مجریه را شفاف خواهد کرد و هم پاسخگو را مشخص می کند و در جهت تحقق کامل قانون اساسی از جمله اصل سوم که داشتن تشکیلات روان در نظام اداری است را محقق می سازد.

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: طبق قانون دستگاه های اجرایی متشکل از رئیس جمهور، وزرا و هیئت وزیران است، حال تصمیماتی که در دستگاه های اجرایی گرفته می شود با مسئولیت این مجموعه صورت می گیرد. پس دولت با مسئولیتی که دارد با همه ظرفیت کار از کارشناسی استفاده می کند و از همه کارگروه ها و شوراها در تصمیم گیری ها و وزرا و شخص رئیس جمهور حضور خواهند داشت استفاده می شود.

الهام افزود: به نظر بنده اینگونه تصمیم گیری ها در دولت موجب می شود که مجلس بر نظارت کارهای دولت با ظرفیت بیشتری وارد عمل شود.

دیپلماسی  یک طرفه نیست

خبرنگاری درباره رابطه با مصر از سخنگوی دولت پرسید که وی نیز اظهار داشت: دیپلماسی یک طرفه نیست البته روابط، در چارچوب مصالح ملی و منطقه‌ای است و در همه جا از موضع عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است و امروز هم دیپلماسی ایران در همه جا از جمله مصر فعال و عزتمندانه است. وی خاطر نشان کرد: بحثی برای سفر به مصر هم مطرح نیست. 

به عنوان عیدی، سکه نمی‌دهیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت سکه به کارکنان دولت به عنوان عیدی، گفت: تصمیمی در این زمینه در دولت اتخاذ نشده است.

 برداشت از حساب ذخیره برای سرمایه‌گذاری

الهام همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش برداشت از حساب ذخیره ارزی از سوی دولت، با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند بدون اجازه مجلس از این حساب برداشت کند، گفت: هر برداشتی از حساب ذخیره ارزی با مصوبه مجلس صورت می‌گیرد و برداشت‌ها قابل محاسبه است.

وی افزود: بخشی از این حساب (‪ ۵۰درصد) قابل واگذاری به صورت تسهیلات به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و تولید است. اگر افزایش برداشت از حساب ذخیره ارزی در این عرصه باشد به معنای سرمایه‌گذاری است.

سخنگوی دولت گفت: اگر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، این نشان از یک رشد مثبت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در تولید است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت خاطرنشان کرد: دولت در تمام سفرهای استانی زمینه استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای بخش خصوصی را پیش بینی می‌کند. اگر این تسهیلات توسط بخش خصوصی جذب شده باشد خوب است. صرف این برداشت را نباید منفی دید. باید توجه داشت که دولت در حساب جاری از آن استفاده نکرده است و استفاده بخش خصوصی از تسهیلات حساب ذخیره ارزی بسیار مثبت است.

حمایت دولت از قانون

دکتر الهام درباره فرآینده تائید صلاحیت گفت: این فرآیند تایید صلاحیت توسط قانون تعریف می‌شود.

سخنگوی دولت تأکید کرد: در 2 مرحله اعتراضات مورد بررسی قرار می‌گیرد و دولت در فرآیند این موضوعات قرار ندارد و موضوع حمایت از قانون و اقدامات قانونمند در بررسی صلاحیت ها و رسیدگی به اعتراضات است.

وی با اشاره به اینکه ضوابط و شرایط مدرک تحصیلی و برخی از شرایط توسط مجلس تغییر کرده است گفت: برخی به خاطر همین تغییر ضوابط ممکن است دچار عدم تطبیق با شرایط تائید صلاحیت شده باشند اما دولت فقط قانونمندی دقیق را در همه مراحل انتخابات تاکید کرده و آنرا اجرا می‌کند.

 مسئول نگرانی دیگران نیستیم

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در کشور و اظهار نگرانی برخی کشورها از این پیشرفت‌ها گفت: ما مسوول ارتقای معنوی و مادی میهن خود هستیم و جمهوری اسلامی ایران رسالت دارد که بستر رشد و شکوفایی را در حد تراز این ملت در همه عرصه‌ها فراهم کند و از ظرفیت‌های علمی و فناوری برای تحقق اهداف استفاده کند و ما مسوول نگرانی دیگران نیستیم.

وی افزود: هرکس به صلح، عدالت، احترام به حقوق ملت‌ها در بستر همزیستی مسالمت آمیز که از اصول سیاست خارجی ما است پایبند باشد جایی برای نگرانی ندارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما ثابت کرده‌ایم که علوم و فناوری را در بستر اخلاق و حقوق قانونی خود توسعه می‌دهیم ، ورود ایران به عرصه فضا نیز برای تحقیق، پژوهش و کاوش بوده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: کسانی نگرانی دارند که خود از منظر تهدید و فشار به ملت‌ها نگاه می‌کنند و بخل علمی دارند و توسعه و پیشرفت را در انحصار خود می‌بینند. این نگرانی پذیرفته نیست و همه جوامع بشری و ملت‌ها از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خرسند هستند.

کد خبر 43531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز