همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران پس از تشریح اهم مصوبات دولت در هفته‌های اخیر به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های گوناگون پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام صبح شنبه (اول دی) در ابتدا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که گفته می‌شود وزیر کشاورزی در پی تصمیم مجلس برای استیضاح، قصد دارد استعفا کند، گفت: آقای اسکندری محکم پای کار ایستاده و هیچ استعفایی در کار نیست. آقای اسکندری از جمله وزرای پرکار، مردمی و مخلص و مسلط بر کار است و کارش مورد رضایت دولت نیز هست، دولت نیز از این همکار پرکار خود حمایت می‌کند. استعفایی در کار نیست و امیدواریم استیضاحی نیز در کار نباشد.

الهام در ادامه در پاسخ به پرسش همین خبرنگار که از وی پرسید، دولت اعلام کرده بود تا آخر آذر ماه لایحه‌ بودجه‌ 87 را تقدیم مجلس می‌کند ولی اکنون در دی ماه قرار داریم و این اقدام انجام نشده است، گفت: ما تازه اول دی ماه هستیم و جمعه نیز تعطیل بود که در حکم فرصت آذر ماه است.

وی گفت: دولت لایحه را در این ماه تقدیم مجلس کند، دولت قبلا نیز اعلام قطعی نکرده بود، بلکه یک پیش‌بینی بود تا مجلس با آمادگی خوب و فرصت مناسب لایحه را بررسی کند ولی الزام قطعی وجود نداشت. الهام اظهار امیدواری کرد در بهترین زمان ممکن لایحه‌ بودجه تقدیم مجلس شود.

سخنگوی دولت، هم‌چنین در پاسخ به پرسشی که نظر دولت را در پی عدم توافق گروه 1 + 5 و اظهار تمایل رایس برای سفر به ایران پرسید، گفت: همتای وی آقای متکی است، او(متکی ) می‌تواند اظهارنظر کند و باید دید او چه نظری دارد.

الهام در پاسخ به پرسش دیگری در مورد برگزاری عید قربان در عربستان دو روز زودتر از ایران گفت: این یک سوال فنی است و دولت در این ارتباط نقشی ندارد. این مساله مربوط به نجوم است.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که باید از این مناسبت‌ها برای تحکیم مناسبات اسلامی استفاده شود، افزود: این یک مساله‌ علمی و شرعی است و دولت در این ارتباط نقشی ندارد.

سخنگوی دولت در بخش دیگر سخنانش درباره وضعیت دیپلمات‌های ایرانی در عراق گفت: پی‌گیری وضعیت آنها هم‌چنان در دستور وزارت خارجه و نهادهای مرتبط به امور بین‌الملل است.

الهام با بیان این که بازداشت دیپلمات‌های ایرانی خلاف قوانین بین‌المللی است و ما به نیروهای بیگانه توصیه می‌کنیم به امور خلاف قانون پایان دهند، گفت: این امر به نفع آنهاست.

وی تاکید کرد: بقیه‌ دیپلمات‌های ایرانی باید زودتر آزاد شوند و وزارت خارجه در این ارتباط پی‌گیر است.

سخنگوی دولت، همچنین در مورد صدور قطعنامه‌ سوم در مورد ایران، گفت: صدور قطعنامه‌ سوم در مورد ایران هیچ توجیه منطقی و حقوقی ندارد و کاری است که از اول نادرست بوده است. مبنای آن درست و مشروع نبوده و اکنون به اعتراف تمام دستگاه‌های بین‌المللی از جمله آژانس اثبات شده فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز و کاملا قانونی است، هم‌چنین پی‌گیری فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران از طریق شورای امنیت از اول اشتباه بوده و تصمیمات نادرستی نیز در پی آن گرفته شده است. باید این تصمیمات نادرست لغو و اصلاح شود. اصرار بر این خواسته‌ نامشروع نادرست است و در واقع به حیثیت نهادهای بین‌المللی آسیب وارد می‌کند.

الهام ادامه داد: ما معتقدیم این مسائل باید در چارچوب قانونی و حقوقی پیش برود و خلاف آن، کاری صورت نگیرد.

سخنگوی دولت در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که در حالی که یک شرکت روسی گفته است زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر سال 2008 است، این نیروگاه چه موقع راه‌اندازی می‌شود؟ گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان انرژی اتمی و برنامه‌ریزی‌ها، سال آینده باید برق وارد مدار شود و ما امیدواریم با روندی که در مورد نیروگاه آغاز شده، کار به خوبی پیش برود.

الهام در پاسخ به پرسش دیگر همین خبرنگار که با اشاره به مصاحبه‌ اخیر رییس‌جمهور درباره گرانی‌ها و ایرادات وی به برنامه‌ی چهارم توسعه پرسید، منتقدان می‌گویند چرا دولت با توجه به این انتقادات، لایحه‌ای برای اصلاح این برنامه به مجلس نمی‌دهد؟ گفت: اگر شما به برخی از لوایحی که دولت داده، دقت کنید می‌بینید که در جهت اصلاح جدول برنامه بوده است؛ یعنی دولت با این لوایح درصدد است اقداماتی برای اصلاح جداول برنامه‌ چهارم انجام دهد و حتی برخی طرح‌های مجلس نیز در این ارتباط بوده است.

الهام ادامه داد: این اصلاحیه‌ها نشان می‌دهد برخی پیش‌بینی‌های برنامه‌ چهارم، درست و واقعی نیستند و هم‌چنین فاقد منبع لازم و کافی برای تحقق هستند. اصلاح جداول بخشی از اصلاح برنامه بوده که دولت آن را پی‌گیری کرده؛ ولی باید در نظر داشته باشید که دولت موظف به اجرای قانون است؛ البته این امر مانع انتقادات بنیادین و مبنایی دولت نسبت به برنامه نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: روند تبیین برنامه به نحویست که وقتی دولتی کارش در حال اتمام است، برای دولت بعد برنامه‌ای را می‌نویسد که ممکن است دولت جدید با دولت قبلی در این مورد دارای اختلافات دیدگاه باشد.

سخنگوی دولت، در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آن چه دادن پاداش‌های کلان در هیئت مدیره‌ دو شرکت تولید خودرو و اعلام اعطای آن‌ها بر اساس قانون تجارت خوانده شد، هم‌چنین این که آیا آنها فقط موقع پاداش گرفتن و مسائل مربوط به آن خصوصی هستند و در مواقع دیگر دولتی؟ گفت: دولت از همان ابتدا پرداخت پاداش‌های کلان، غیرمتعارف و غیرعادلانه را ممنوع کرد و در شرکت‌های خصوصی نیز بر اساس اولویت‌هایی که دارند پاداش‌های بدون توجیه نمی‌پردازند، آنها مسائل بنیادین شرکت خود را در نظر می‌گیرند.

وی گفت: سیاست دولت در این ارتباط اعلام شده است. از نظر دولت دادن پاداش غیرمتعارف و ناعادلانه ممنوع است و هر جا با این مساله روبرو بوده و کشف کرده برخورد و پی‌گیری کرده است، دستگاه‌ها نیز هر جا به این امر برخورد کرده‌اند و گزارش‌هایی ارایه داده‌اند، دولت پی‌گیر آن بوده است.

الهام گفت: نتیجه ریخت و پاش‌هایی که صورت می‌گیرد بر مصرف‌کننده تحمیل می‌شود، یکی از راهکارها برای این که به مصرف‌کننده فشار زیادی وارد نشود، این است که از هزینه‌های زیادی جلوگیری شود تا محصول کار با قیمت مناسب در دستش قرار بگیرد و شرکت‌های تولیدی نیز کار خود را به پیش ببرند.

سخنگوی دولت با بیان این که این گونه هزینه‌ها مخل تولید است و پرداخت‌ها باید تابع قانون باشد، افزود: شرکت‌های دولتی نیز باید بر اساس قوانین و سیاست‌هایی که وجود دارد حرکت کنند.

الهام همچنین در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار مبنی بر این که، رییس‌جمهور دستور تشکیل کارگروه دوم را برای بانک‌ها داده است، کار کارگروه اول که برای این امر تشکیل شده بود به کجا رسید؟ اظهار داشت: تشکیل بانک قرض‌الحسنه از جمله گام‌های مهم و کلیدی بود که در این ارتباط و در جهت حمایت از مردم برداشته شد. کارگروه‌هایی که تشکیل شده‌اند به کار خود ادامه می‌دهند، ولی هنوز فعالیت آنها کامل نشده و ادامه دارد.

وی با بیان این که دولت معتقد است در فعالیت‌ها نباید انحصار ایجاد شود، گفت: اصلاح سیستم بانکی در دستور کار دولت است و هم‌چنان پی‌گیری می‌شود، بخش‌هایی از آن نیز به پیش رفته‌ و ما در حال حرکت به سمت جلو هستیم.

سخنگوی دولت، در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که اقدامات دولت برای جلوگیری از واردات بی‌رویه چیست؟ گفت: آقای رییس‌جمهور در گزارش تفصیلی که به مردم دادند مطالب لازم را بیان کردند. واردات و صادرات در چارچوب قانون برنامه طراحی شده است و قانون این اجازه را به دولت نداده که جلو واردات را بگیرد، برنامه‌ واردات آزاد است، فقط می‌تواند در این ارتباط کنترل تعرفه‌ای کند و با این کار جلو برخی مشکلات را از جمله رانتی را که ممکن است ایجاد شود، بگیرد.

الهام با بیان این که سیاست دولت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و این حمایت به شکل‌های مختلف از جمله تشویق‌های صادراتی و کمک به بنیه‌ مالی تولیدکنندگان صورت می‌گیرد، گفت: تلاش دولت در واقع تقویت بخش تولید است و این آمادگی را دارد که هر گونه حمایتی که لازم باشد از تولید انجام دهد.

وی ادامه داد: سیاست دولت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و با همه‌ پشتوانه‌اش این کار را انجام می‌دهد و در مورد واردات نیز چاره‌ای جز کنترل تعرفه وجود ندارد.

سخنگوی دولت هم‌چنین درباره مذاکرات ایران با آمریکا، گفت: درباره مذاکره با آمریکا با موضوع عراق آمریکایی‌ها خود تاریخ‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند که ما مشغول بررسی و ارزیابی آن هستیم. هیئتی نیز به عراق رفته و مذاکراتی با دوستان عراقی داشته، ولی هنوز تاریخ مشخصی برای انجام مذاکرات مشخص و قطعی نشده است.

الهام گفت: گفت‌وگوها با طرف عراقی در حال انجام است که مشخص شود چه زمانی برگزاری این مذاکرات سودمند است؛ به نحو که این مذاکرات رو به جلو و نتیجه‌ آن برای مردم و دولت عراق و منطقه مفید باشد.

وی هم‌چنین درباره سفر همسر یکی از ماموران سابق FBI که ادعا می‌شود در ایران ناپدید شده است گفت: اطلاعاتی که تاییدکننده‌ی این اتفاق در ایران باشد نداریم، ولی اعلام کرده‌ایم اگر آنها اطلاعاتی دارند می‌توانند در اختیار ما قرار دهند تا مساله را پی‌گیری ‌کنیم. 

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سفر رئیس‌جمهور به حج، گفت: این سفر، سفر کاری و عبادی بود.

وی با بیان این که حج کنگره‌ عظیم مسلمانان و تجلی وحدت و یکپارچگی آنهاست، افزود: حج فرصتی بزرگ و در واقع نماد وحدت جهان اسلام است. رئیس‌جمهور در طول سفری که داشتند علاوه بر عبادت و انجام فرایض، ملاقات‌هایی نیز با مردم و سران کشورهای مختلف اسلامی داشتند، این سفر فرصت خوبی برای تبادل نظر و بیان دیدگاه‌ها و در حقیقت یک سفر کاری و عبادی بود که در حداقل وقت ممکن صورت گرفت.

الهام هم‌چنین درباره انتشار کتاب آیات شیطانی از سوی یکی از انتشارات رومانی در این کشور، گفت: کسانی که اقدام به این کار می‌کنند در واقع خود را در برابر جهان اسلام و نه فقط جهان اسلام بلکه تمام انسان‌های آزاده قرار می‌دهند. سخنگوی دولت گفت: ما به این افراد توصیه می‌کنیم خود را در معرض انزجار جهان اسلام قرار ندهند و در دام این فتنه نیندازند. وی ادامه داد: این اقدامات در تاریخ ثبت می‌شود و از یاد مسلمانان نمی‌رود.

در ادامه خبرنگاری پرسید، دیروز سخنانی در مورد تورم در دولت نهم از سوی برخی از افراد که پیشینه‌یتورم در زمان آنها مشخص است مطرح شد، نظر شما چیست؟ هم‌چنین عده‌ای اقدام روسیه برای ارسال سوخت برای نیروگاه بوشهر دوپهلو می‌دانند، نظر دولت در این ارتباط چیست؟.

الهام در پاسخ به پرسش اول گفت: در مورد تورم نمی‌دانم مقصود چیست. رئیس‌جمهور گزارش مبسوطی درباره تورم و عوامل آن به مردم دادند.

سخنگوی دولت، با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل تورم گفت: دولت در راستای حمایت از تولیدات داخلی نیز اقدامات خوبی انجام داده است. همین طرح توزیع تسهیلات بانکی در جهت حمایت از تولید داخلی بوده است یا تاسیس بنگاه‌های زودبازده اقتصادی.

وی با بیان این که دولت معتقد است در عرصه‌ تولید باید رقابت فراگیر شود و انحصار وجود نداشته باشد، گفت: ما معتقدیم تسهیلات بانکی نباید در اختیار یک گروه خاص باشد.

الهام ادامه داد: رئیس‌جمهور با تورم بیش از ‌15 درصد دولت را تحویل گرفت. دولت تلاش کرد نرخ تورم را در سال گذشته به ‌6 / ‌13 برساند و این مسیر را هم‌چنان دنبال می‌کند، ولی خب ما امسال شاهد افزایش تورم بودیم و عمده‌ هزینه‌ها باری بود که به خاطر حوزه‌ مسکن ایجاد شد؛ البته دولت در ارتباط با مساله‌ مسکن برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده که گامی اساسی برای تحول در این حوزه است که آثار آن به تدریج ظاهر می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر کسانی فکر می‌کنند ما برای تورم باید از الگویی استفاده کنیم که باعث شد شاهد تورم ‌50 درصدی در کشور شویم و متوسط تورم با توجه به آن الگو ‌25 درصد شود، بدانند مردم این را نمی‌پسندند و به این سیاست‌ها رای مخالف و منفی داده‌اند و اگر در این شرایط از آن روش استفاده می‌کردیم شاهد تورم بالای ‌100 درصد بودیم؛ یعنی تورم ‌100 درصد را به مردم تحمیل می‌کردیم که این کار خلاف عدالت و خواسته‌ی مردم است. وی گفت: ملت ایران نباید از یک سوراخ چند بار گزیده شود.

الهام همچنین در پاسخ به پرسش دوم نیز، گفت: همه چیز را نباید با عینک منفی دید. پروژه‌ بوشهر برای مردم داستانی شده بود و نماد سمبلیکی برای نشدن کار، که با تلاش‌های فنی دیپلماتیک بخش اول سوخت وارد و گام‌های بلندی به جلو برداشته شد، ساز مخالف زدن به این معناست که گویی عده‌ای دوست ندارند گامی به جلو برداشته شود؛ چه در مبحث مسائل سیاسی و چه اقتصادی و تورم، گویی از حل مشکلات خرسند نیستند؛ در صورتی که نباید این گونه باشد.

کد خبر 39814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز