شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت به سوالات خبرنگاران در خصوص گزارش البرادعی،وضعیت مسکن، ادغام بانک‌ها، شایعه استعفای مظاهری، مجلس هشتم و دیگر موضوعات داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش ایرنا،سخنگوی دولت شنبه (11خرداد) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی اش از گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: گزارش البرادعی گویای این است که ایران همکاری خوبی با آژانس داشته و کارها با نظارت کامل آژانس پیش رفته است. 

غلامحسین الهام، با توجه به این مطلب که آژانس تحت فشار آمریکایی‌ها گزارش خود را ارایه کرده است، تاکید کرد: موضوع هسته‌ای مسیر عادی خود را طی می‌کند و موضوع از نظر دولت ایران تمام شده است و تحت فشار بودن آژانس نیز تازگی ندارد.

الهام افزود: ما به دنبال این هستیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان جایگاه حقوقی و بین‌المللی و حوزه نظارتی برای فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، کار خود را مستقل انجام دهد و تحت تاثیر قدرت ها قرار نگیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد که ادعاهای بی‌اساس آمریکایی‌ها درمورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز قابل رسیدگی نیست و براساس مقررات آژانس، موضوع کاملا روشن است و ظرفیتی برای کش دادن موضوع وجود ندارد. الهام تصریح کرد: همیشه از ایران همکاری فراتر از ان.پی.تی را مطالبه می‌کنند و این چیز جدیدی نیست.

خبرنگاری از سخنگوی دولت درخصوص مطرح شدن دوباره بحث تعلیق و یا پیشنهاد ادامه غنی سازی ایران در کشور ثالث سوال کرد، الهام در پاسخ گفت: تعلیق دیگر قابل طرح و بحث نیست و جمهوری اسلامی از این موضوع عبور کرده است.

الهام خاطرنشان کرد: در مورد پیشنهادها نیز آنچه حق کشور و ملت است، قابل معامله و عدول نیست و محرومیت از حق نمی‌تواند موضوع پیشنهادی باشد، اما اگر پیشنهادی به سمت محروم سازی حرکت نکند، قابل بررسی خواهد بود.

تصمیمات جدید دولت برای ساماندهی مسکن
در ادامه ابن نشست خبری خبرنگاری با اشاره به سخنان سخنگوی دولت درخصوص تصمیمات جدید دولت برای ساماندهی وضعیت خرید و فروش مسکن سوال کرد و گفت: دولت چه تدابیری اندیشیده که با اجرای این طرح نرخ های واقعی و کاذب از سوی بنگاهداران اعمال نشود؟

الهام در پاسخ گفت : سازوکارهای لازم پیش بینی شده است و با توجه به اینکه همه اطلاعات در بانک اطلاعاتی جمع آوری می‌شود و قولنامه‌های بنگاه‌های خرید و فروش مسکن اوراق بهادار خواهد بود و ثبت می‌شود، به نفع افراد نخواهد بود که قیمت‌های صوری ثبت کنند و اگر اقدام به چنین کاری بکنند، خودشان متضرر خواهند شد.

دولت مصوبه‌ای درخصوص ادغام بانک‌ها نداشته است
تصمیم دولت به ادغام بانک‌های دولتی دیگر سوالی بود که از سخنگوی دولت پرسیده شد، الهام در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه دولت چنین تصمیمی نگرفته است و چنین مصوبه‌ای ندارد، گفت: مطرح کردن یک ایده و گذاشتن نام مصوبه دولت بر روی آن غیر اصولی است و این اقدام یک جعل است.

الهام اظهار داشت: در دولت ممکن است ده‌ها و صدها طرح برای بررسی ارایه شود و دستگاه‌های مختلف در خصوص موضوعات گوناگون پیشنهادهایی داشته باشند و ارایه نظرات کارشناسی در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی یک امر طبیعی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نمی‌دانم چه اصراری است که مسایلی از این دست مطرح می شود و چیزی که هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده به عنوان مصوبه دولت اعلام می گردد. الهام با بیان اینکه دولت چیز پنهانی از مردم ندارد و هر زمانی تصمیمی بگیرد آن را به اطلاع مردم خواهد رساند، گفت: این موضوع نیز اساسا تصمیمی در دولت نداشته و در حد یک پیشنهاد بوده است و نباید به عنوان مصوبه دولت مطرح شود و این کار یک جعل است.

استعفای مظاهری تکذیب شد ‌
سخنگوی دولت همچنین خبر استعفای طهماسب مظاهری، رئیس کل بانک مرکزی از این سمت را تکذیب کرد و گفت که آقای مظاهری استعفا نداده و کار خود را انجام می‌دهد.

در این نشست همچنین خبرنگاری در خصوص اعلام کاهش نرخ سود بانکی از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری در روزهای گذشته سوال کرد.

الهام در پاسخ با بیان اینکه باید موضوعات بطور کامل برای مردم بیان شود، گفت: بانک‌ها دو نوع عقود دارند که یکی از آنها مربوط به سپرده گذاری‌های مردم در بانک‌ها و عقود دیگر بانکی مربوط به عقود مبادله‌ای بانک‌ها است. سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت به دنبال ساماندهی و منضبط کردن سپرده گذاری‌ها است، تاکید کرد که سود بانکی اعلام شده از سوی دولت ربطی به سود سپرده‌های قرض‌الحسنه مردمی در بانک‌ها ندارد.
الهام خاطرنشان کرد: بخشی از سود بانک‌ها مربوط به مبادلات بانکی از جمله خرید و فروش اقساطی و همچنین سود بخش ارایه خدمات بانکی است که نرخ این سود را دولت تعیین می‌کند و حق دولت است که وارد این بازار شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد که بر اساس عقود اسلامی سرمایه‌گذاری تابع سود واقعی است و نمی‌توان آن را از پیش تعیین کرد و اقدام دولت برای تعیین نرخ سود در جهت واقعی کردن معاملات و حرکت در مسیر درست معاملات بوده است.

 نحوه تعامل دولت و مجلس هشتم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص نحوه همکاری و تعامل دولت و مجلس هشتم با توجه به انتخاب علی لاریجانی به ریاست مجلس هشتم، گفت: همکاری مجلس و دولت چارچوب های قانونی دارد و قابل تغییر نیست.

غلامحسین الهام، افزود: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه مجلس هشتم در سخنان خود پیشنهادات همکاری‌های مشترک دولت و مجلس را ذکر و اعلام کردند که دولت می تواند به عنوان یک بدنه کارشناسی ورزیده و توانمند به مجلس کمک کند.

الهام با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری گسترده بین دولت و مجلس موجود است، خاطرنشان کرد: در حوزه عمل و اجرا چارچوب‌های قانونی برای اختیارات و وظایف هر دو قوه وجود دارد و دولت همیشه از یک نظارت توانمند، عادلانه، دقیق و شجاعانه حمایت کرده و آن را یک فرصت خوب برای خود می‌داند.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص انتخاب علی لاریجانی به ریاست مجلس نیز گفت : انتخاب رئیس مجلس از اختیارات مجلس است و دولت با نهاد مجلس همکاری دارد و برای انتخاب نمایندگان احترام قائل است و با هر مسئولی در جایگاه خود همکاری و از او حمایت خواهد کرد.

الهام با تاکید بر اینکه ارتباط و همکاری‌های قانونمند تغییر نخواهد کرد ، تصریح کرد: همراهی ها، همفکری‌ها و همدلی‌ها در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی ضروری است و امیدواریم که این روند همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

خبرنگاری با اشاره به انتشار خبری در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه رقمی بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان از درآمد ها نفتی از سوی دولت به حساب خزانه واریز نشده است ، پاسخ سخنگوی دولت را در این خصوص جویا شد.

الهام در پاسخ گفت: با وجود دستگاه‌های نظارتی متعدد از جمله دیوان محاسبات، مجلس و نهادهای نظارتی دیگر بعید می دانم که چنین چیزی اتفاق افتاده باشد. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه انتشار اینگونه مسائل به معنی اعلام وقوع یک جرم است و باید اثبات شود و رسیدگی قضایی را طلب می‌کند، گفت: اگر رسانه‌ای می‌خواهد دامن بزند به این کار ، رسیدگی قضایی خواهد شد، سیستم نظارتی کشور چنین نیست که اینگونه مسائل قابل وقوع باشد.

 زمان سفر نخست وزیر عراق به ایران
خبرنگاری از زمان سفر نخست وزیر عراق به تهران و دلایل انجام این سفر سوال کرد که الهام در پاسخ گفت: رفت و آمد به کشور همسایه و دوست عراق، مستمر است و همکاری های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی در عرصه‌های مختلف بین دو کشور وجود دارد و رفت و آمد مقامات دو کشور عادی است اما زمان دقیق سفر آقای مالکی به تهران هنوز اعلام نشده است.

از الهام همچنین درخصوص انعقاد پیمان امنیتی بین عراق و آمریکا سوال شد که وی در پاسخ گفت: این موضوع بستگی به مردم، نخبگان، صاحب نظران و سیاسیون عراق دارد که مصالح خود و کشورشان و هویت و استقلال خود را مد نظر قرار دهند و درخصوص مسائل و قرار دادهای خود تصمیم بگیرند. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هنوز تصمیمی دراین خصوص اتخاذ نشده است، گفت که به تصمیم ملتها برای حفظ استقلال و هویت خودشان، احترام می گذاریم.

 سفر سولانا به تهران
الهام همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص سفر خاویر سولانا به تهران گفت: درخصوص بسته پیشنهادی 1 + 5 بنا شده است که این بسته از طریق آقای سولانا و نمایندگان این دولتها ارائه شود و جمهوری اسلامی ایران نیز با این سفر موافقت کرده است اما زمان آن هنوز قطعی نشده است.

سفر رئیس‌جمهوری به لبنان
خبرنگاری در خصوص سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به لبنان و همچنین حضور وی در المپیک سوال کرد که الهام در پاسخ گفت: رئیس‌جمهوری اگر قرار باشد به سفری بروند در زمان لازم درخصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.

الهام همچنین در خصوص حضور دکتر احمدی نژاد در المپیک نیز گفت: تصمیم قطعی برای رفتن به المپیک مطرح نشده بود از آقای احمدی نژاد دعوت شده بود اما بدلیل حجم بسیار بالای کارها تصمیمی برای آن گرفته نشده است اما درمورد پارالمپیک آقای احمدی نژاد اعلام کردند که شرکت خواهند کرد.

خبرنگاری همچنین با اشاره به سفر هفته جاری رئیس جمهوری به ایتالیا برای شرکت در اجلاس فائو پرسید که آیا رئیس‌جمهوری در این سفر با مقامات ایتالیا دیدار خواهند کرد و اینکه گفته می‌شود که دیداری کوتاه با پاپ پیش بینی شده است، آیا صحت دارد؟

الهام در پاسخ گفت: خبرهای منتشر شده درخصوص برنامه‌های سفر ایتالیا رسمی نیست و از سوی رئیس‌جمهوری درخواستی برای ملاقات مطرح نشده است. این سفر برای شرکت در اجلاس بین المللی فائو است و دولت نیز روابط با عموم دولتها در چارچوب اصل قبول و توسعه روابط و همکاری‌های دو جانبه و تعاملات بین‌المللی را دنبال می‌کند .

از سخنگوی دولت همچنین درخصوص اقدامات انجام شده برای دفاع از نصرت‌الله تاجیک دیپلمات ایرانی سوال شد که وی در پاسخ گفت: وزارت خارجه در چارچوب دفاع از اتباع ایرانی کار خود را انجام می‌دهد کما اینکه هر ایرانی در هر جای دنیا باید مورد حمایت دولت باشد.

اقدامات دولت برای کنترل بازار مسکن
سخنگوی دولت در تشریح اقدامات مهم دولت برای کنترل بازار مسکن گفت: دولت تصمیمات مهمی در این خصوص اتخاذ کرده است که بر اساس آن خرید وفروش ملک و مسکن از آذرماه امسال بر اساس قیمت واقعی آن انجام خواهد شد.

الهام، تولید مسکن و انضباط بخشیدن به بازار مسکن را از جمله اقدامات در دستور کار دولت برای بهبود وضعیت مسکن عنوان کرد. وی افزود: در بخش ساخت مسکن دولت با اصلاح نظام شهرسازی که به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده، کار تولید و ساخت مسکن را افزایش داده است و با حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن و طرح مسکن مهر تا امروز برای بیش از یک میلیون و 100 هزار واحد مسکونی زمین آماده شده و در اختیار متقاصیان قرار گرفته شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به همه کسانیکه برای طرح مسکن مهر ثبت نام کرده اند و واجد شرایط باشند تا پایان سال مالی امسال زمین واگذار خواهد شد. الهام همچنین تاکید کرد: در راستای حمایت دولت از ساخت مسکن تسهیلات بانکی نیز پیش‌بینی شده که با نرخ اعلام شده سود 10 درصد در اختیار تولید کنندگان مسکن قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در این رابطه اقدام‌های انجام شده برای کاهش هزینه‌های ساحت مسکن به استفاده از روش‌های نوین اشاره کرد و گفت: برای این منظور تا پایان امسال 30 کارخانه تولید مسکن پیش ساخته در 30 استان کشور به بهره برداری خواهد رسید که قطعات این کارخانه‌ها وارد شده و پیش‌بینی می‌کنیم که تا سال 88 تعداد آنها به 300 کارخانه افزایش یابد.

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد که دولت در حمایت از انبوه سازان مسکن به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند زمین در اختیارشان قرار خواهد داد. الهام همچنین گفت که دولت علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی در بخش مسکن از سرمایه‌گذاری خارحی نیز در بخش تولید و ساخت مسکن در کشور حمایت کرده و قراردادهایی با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است.

وی با تاکید بر تلاش دولت برای ساماندهی خرید و فروش مسکن، ‌بازار مسکن را یک بازار آشفته توصیف کرد و اظهار داشت: دولت برای مقابله با سوداگری در امر مسکن در برنامه ای هماهنگ با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دیوان عدالت اداری و با ملاحظه همه جهات، سوداگری در امر مسکن را منضبط خواهد کرد.

الهام ایحاد بانک اطلاعاتی زمین و مسکن را اولین اقدام انجام شده در این راه با همکاری سازمان ثبت و اسناد اعلام کرد و افزود: با آغاز این طرح اطلاعات همه املاک و زمین‌ها در بانک اطلاعات ثبت خواهد شد و هر گونه نقل و انتقال ملک و مسکن و خرید و فروش وارد بانک اطلاعاتی می شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در این طرح هر نوع نقل و انتقال با یک کد خاص انجام می شود و نقل و انتقالات قولنامه ای نیز که در بنگاه‌ها انجام می شود باید بر روی فرمهایی خاص که اوراق بهادار هستند انجام شود و در بانک اطلاعات ثبت شوند.

الهام تصریح کرد: با اجرای این طرح ( اول آذر ماه) کسانیکه در سال بیش از دو بار خرید و فروش ملک داشته باشند به عنوان کسانیکه خرید و فروش شغل آنهاست مجسوب می شود و باید مالیات مشاغل بپردازند و این مالیات نیز بر اساس قیمت واقعی ملک خواهد بود.
سخنگوی دولت اظهار داشت: انبوه سازان مسکن که با نظارت وزارت مسکن و شهرسازی عمل می‌کنند از این قاعده مستثنی خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص اجاره مسکن و ساماندهی آن نیز دولت طرح‌های ویژه‌ای دارد که بزودی اعلام خواهد شد. سخنگوی دولت تاکید کرد: با اجرای این طرح باید بین کسانیکه به دنبال خرید و فروش مسکن برای نیاز خود هستند و کسانیکه شغلشان خرید و فروش مسکن است، تفکیک قایل شد.

کد خبر 53721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز