رییس مجلس شورای اسلامی در جریان مذاکرات خود بارییس مجلس سودان‌ گفت که ایران آمادگی دارد برای برقراری آرامش میان چاد و سودان میانجیگری کند.

به گزارش ایرنا، "غلامعلی حداد عادل" شنبه شب به دعوت "احمد الطاهر" رییس مجلس سودان برای یک دیدار دو روزه وارد خارطوم شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در جریان مذاکرات خود با رییس مجلس سودان گفت:
سیاست راهبردی ایران توسعه مناسبات خود با کشورهای آفریقایی است و سودان علاوه برداشتن این ویژگی یک کشور مهم در جهان اسلام است.

حداد عادل افزود: سودان در مسئله هسته‌ای همواره حامی ایران بوده و همیشه مواضع واقع‌بینانه‌ای داشته است.ایران نیز با سر افرازی از حقوق مسلم خود دفاع خواهد کرد و تسلیم فشار غربی‌ها نخواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما فراموش نمی‌کنیم که اولین تظاهرات در حمایت از انقلاب اسلامی ایران توسط مردم سودان صورت گرفت.

حداد عادل گفت: گستردگی و بزرگی سودان و نیزداشتن منابع طبیعی دشمنان این کشور را حساس کرده است . سودان کانون فکر اسلامی پیشرفته جهان اسلام به حساب می‌آید و این چیزی است که دشمنان را می‌ترساند.

وی فرونشاندن آتش جنگ در سودان راناشی از اقدامات موثر دولت این کشور دانست و اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های این کشور برای پایان بخشیدن به منازعات شمال و جنوب به نتیجه برسد.

رییس مجلس سودان نیز در این دیدار گفت: ما آماده‌ایم که ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری به سودان بیایند و هر آنچه ایران را خوشحال می‌کند ما را هم خوشحال می‌کند.

الطاهر افزود:ما ایران را کاملا می‌شناسیم و می‌دانیم که همیشه ما را در همه زمینه‌ها یاری کرده است.

وی تصریح کرد: جهان در حال تحول‌است و همکاری میان کشورهای‌مسلمان موجب تقویت اسلام در جهان خواهد شد.

پس‌از این ملاقات رییس مجلس سودان درجمع خبرنگاران از کمک‌هایی که ایران به سودان کرده است، تشکرکرد و گفت :ما همواره‌از این کمک‌ها چه در زمینه‌های سیاسی و چه در زمینه‌های اقتصادی سپاسگزاری می‌کنیم.

الطاهر در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا درمورد تاثیر کمک‌های ایران در رشد اقتصادی سودان گفت:کمسیون مشترک بین دوکشور مطابق پروتکل پیشرفت خوبی داشته است و در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی بسیار موثر بوده است.

کد خبر 43322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز