در ارتش روسیه استفاده از جنگ الکترونیک افزایش یافته، چون در مقابله با راکت‌ها و تجهیزات نقطه‌زن آمریکایی پیشرفت چشمگیر داشته است.

راکت انداز آمریکا

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: جنگ الکترونیک روسیه مشکلاتی را برای برخی از تسلیحات دقیق ساخت آمریکا در اوکراین ایجاد کرده است، در عین حال مسکو نیز مشت خود را باز کرده است و در این نبرد به ایالات متحده نشان می‌دهد که در نبردهای آینده به چه راه‌حل‌هایی نیاز دارد.

براساس گزارش یک پایگاه خبری آمریکایی، اوکراین از تسلیحات دقیق ایالات متحده مانند سیستم چند موشکی هدایت شونده هیمارس و جنگ‌افزار حمله مستقیم هوایی در طول جنگ استفاده کرده است، اما جنگ الکترونیک گسترده روسیه به‌طور منظم در حال کاهش کارایی این سلاح‌هاست.

بنا به اعلام نظامیان اوکراینی، جنگ الکترونیک برای برخی از دقیق‌ترین قابلیت‌های ایالات متحده تبدیل به یک چالش شده است. سایر مقامات آمریکایی نیز این مسائل را شناسایی کرده‌اند و گفته‌اند که ایالات متحده و اوکراین دارند روی راه‌حل‌ها کار می‌کنند.

هرگونه راه‌حلی که برای مقابله موثر با چالش ناشی از جنگ الکترونیک داده شود، فقط به نفع اوکراین نخواهد بود، آنها به ایالات متحده نیز کمک می‌کنند تا مشکلاتی را که مدت‌هاست نگران آن بوده‌اند حل کند، چون آمریکا خودش را برای درگیری احتمالی با قدرت‌های بزرگ آماده می‌کند.

بیزینس اینسایدر به نقل از یک کارشناس نظامی بین‌المللی نوشته که «ما شاهد اختلال شدید جی پی اس در اوکراین هستیم و وزارت دفاع آمریکا مدت‌هاست متوجه این مشکل شده و حل آن را ضروری می‌داند. چنین اختلالی در زمان جنگ کارایی تسلیحات را کاهش می‌دهد.»

جنگ الکترونیک را می‌توان با استفاده از فناوری ارزان اما موثر اجرا کرد که هر دو طرف جنگ به‌طور گسترده از آن استفاده می‌کنند. این تاکتیک‌ها صرفا برای خنثی کردن مهمات هدایت شونده دقیق استفاده نمی‌شوند، بلکه می‌توانند برای به هم زدن ارتباط موثر یک اپراتور و یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی یا تهاجمی هم مورد استفاده قرار گیرند.

به عبارت دیگر ایجاد اختلال شامل ارسال اطلاعات غلط ماهواره‌ای جهانی به سیستم ناوبری تسلیحات و انحراف آن به خارج از مسیر است. ارسال پارازیت آسان‌تر است و می‌توان این کار را با تجهیزات و مهندسان، ارزان‌تر انجام داد، ولی ارسال اطلاعات غلط بیشتر محتمل است که در موارد خاص‌تری مثل مخفی کردن مکان‌ها از دشمن انجام شود.

هر ۲ روش اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند ولی در هر صورت اثرات آن می‌تواند بر دقت سلاح‌ها مشکل‌ساز باشد.

تکیه بر سیستم‌های جایگزین که به سیستم موقعیت جهانی وابسته نباشد یا از سیستم‌های هدایتگر دیگر مانند سیستم هدایت اینرسی استفاده نمی‌کنند، به دور زدن مشکل کمک می کند. اگرچه این همیشه یک گزینه نیست.

مهمات دقیق مثل راکت‌های هدایت شونده اکسکالیبور (سلاح توپخانه‌ای) و راکت‌ چندگانه هدایت شونده جیملارس (GLMRS) که می‌توانند از راکت‌اندازهای هویتزر و هیمارس آمریکایی شلیک شوند، دقت‌شان به‌علت ارسال پارازیت بسیار کاهش یافته است.

فلسفه تسلیحاتی مثل اکسکالیبور و تجهیزات تهاجم مستقیم مشترک، اتکای آنها به سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی بود که سطح دقت آنها را بالا می‌برد. قابلیت و دقت این سلاح‌ها اکنون زیر سوال رفته است و نه‌تنها پیامدهای تاکتیکی و عملیاتی برای اوکراینی‌ها داشته بلکه سوالاتی درباره اعتماد بیشتر دیگران به این سیستم‌ها را هم ایجاد کرده است.

تجهیزات حمله مستقیم مشترک (JDAM) به‌طور مشترک توسط نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی دریایی این کشور توسعه داده شد و بر همین اساس مشترک نامیده شد.

دانیل پت، محقق ارشد موسسه هادسون، در بیانیه‌ای به کنگره در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) نوشت که گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری اکسکالیبور که با سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای هدایت می‌شود، «هنگامی که برای اولین بار در اوکراین استفاده شد، بازدهی ۷۰ درصدی در اصابت به اهداف داشت» اما «پس از ۶ هفته، راندمان تنها به ۶ درصد کاهش یافت زیرا روس‌ها سیستم‌های جنگ الکترونیک خود را برای مقابله با آن تطبیق دادند. اوج کارایی یک سیستم تسلیحاتی جدید تنها حدود ۲ هفته قبل از ظهور اقدامات متقابل است.» این محقق در عین حال نتیجه گرفته «این اطلاعات ارزشمندی برای ایالات متحده است، زیرا ایالات متحده را برای مبارزات آینده آماده می‌کند.»

کد خبر 850792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    19 0
    این همه پاپ آپ تبلیغاتی مگه میزاره ما خبر رو بخونیم و نظر بدیم؟ چقدر تبلیغات آخه؟
  • US ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    8 0
    بیچاره مردم اوکراین که کشورشان شده میدان آزمایش سلاح های شرق و غرب.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    9 1
    تا ما یاد دارین همیشه سلاحهای روسی در تعیین سرنوست نبرد بسیار کارآمد تر از سلاحهای غربی از جمله امریکایی بوده است. همچنین درجنگ الکترونیک روسها پیشرفه ترند.