همشهری امارات - رضا زندی: سومین اجلاس سران اوپک، با حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و سران 12 کشور عضو اوپک در ریاض در حالی افتتاح شد که وزرای نفت، اقتصاد و خارجه ایران در نشست‌های مقدماتی این اجلاس خواستار گسترش همکاری‌های مالی و بانکی میان اعضای اوپک شدند.

دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان پس از ورود به فرودگاه ریاض به منظور شرکت در اجلاس سران‌اوپک، در پاسخ به همشهری که از او پرسید، پیام این اجلاس چیست، در حالی که دستان ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان را به محکمی می‌فشرد، گفت: پیام از این بهتر.

پیش از آغاز نشست سران اوپک، وزیر امور خارجه ایران در اجلاس وزرای‌خارجه، نفت و اقتصاد کشورهای عضو اوپک خواستار گنجاندن موضوع بررسی کاهش ارزش دلار و گسترش همکاری‌های بانکی و مالی بین اعضای اوپک شد که این پیشنهاد با حمایت ونزوئلا و یکی دو کشور دیگر مواجه شد.

بهروز علیشیری، معاون وزیر امور اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی کشورمان در خصوص مباحث مطرح در جلسه بسته وزرا پیرامون همکاری‌های بانکی و مالی به خبرنگار ما گفت: پیشنهاد ما تاسیس بانک اوپک بود، اما برخی ترجیح دادند تا همچنان صندوق اوپک تقویت شود.

وی منابع موجود در صندوق اوپک را حدود 8 میلیارد دلار خواند.

این در حالی است که دبیرکل اوپک روز جمعه اعلام کرده بود بحث کاهش ارزش دلار در بیانیه سران اوپک گنجانده نخواهد شد.

نشست سران نماد حمایت متقابل است

نماینده ایران در  اوپک، نشست سران اوپک را نمادی از وحدت، حمایت متقابل و تاکید بر تداوم همکاری‌ها میان اعضا در بالاترین سطوح ممکن دانست.

حسین‌کاظم‌پور اردبیلی گفت: سران اوپک به فقرزدایی، کمک به کشورهای جهان‌سوم و تشویق جامعه جهانی به کمک به این کشورها، تاکید خواهند کرد.

بیانیه سران اوپک روز یکشنبه 27 آبان در ریاض منتشر می‌شود و رئیس‌جمهوری کشورمان عصر یکشنبه، ریاض را به مقصد تهران ترک می‌کند.

کد خبر 36806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز