همشهری امارات - رضا زندی: سومین اجلاس سران اوپک در ریاض با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

سران اوپک در این بیانیه که توسط دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت قرائت شد، متعهد شدند تا امنیت عرضه را تضمین کنند.

سران اوپک همچنین با قبول موضوع جهانی‌سازی، اذعان کردند که این موضوع فرصت‌ها و چالش‌هایی را به‌وجود آورده است.

سران اوپک همچنین متعهد شدند تا اقتصاد کشورهای خود را بهبود بخشند و راهبرد بلندمدتی را برای پاسخگویی به افزایش تقاضا تدوین  نمایند.

سومین اجلاس سران اوپک همچنین از مصرف‌کنندگان خواست تا با سرمایه‌گذاری در کشورهای خودشان به تامین انرژی مبادرت کنند. آنها بر ایجاد یک بازار باثبات برای نفت تاکید کردند.

بیانیه سومین اجلاس سران اوپک که در حضور رؤسای کشورها و نمایندگان آژانس‌های بین‌المللی انرژی خوانده می‌شد،‌ بر مشورت کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده با اتحادیه اروپا، روسیه و سایر آژانس‌ها تاکید کرد.

اوپک در این بیانیه از کشورها خواست راه حلی برای تولیدگاز کربنیک در جهان بیابند. اوپک همچنین بر پیشبرد برنامه‌هایی از طریق صندوق اوپک برای کمک به کشورها تاکید کرد.

این سازمان متعهد شد در جهت تولید سوخت‌های تمیز تلاش کند و نگرانی از مباحث محیط‌زیست و تغییر اقلیم را مد نظر قرار دهد.

بیانیه پایانی سومین اجلاس سران اوپک از وزرای نفت و دارایی خواست تا راه‌های لازم را برای افزایش مشارکت بین‌المللی پیدا کنند.

گپ دوستانه احمدی‌نژاد ملک عبدالله و چاوز

پس از قرائت بیانیه پایانی سران اوپک، بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر در سخنان کوتاهی از پادشاهی عربستان سعودی برای برگزاری این اجلاس تشکر کرد و خواستار راهبردی درازمدت برای حفظ موازنه انرژی برای نسل‌های آینده شد.

پس از پایان مراسم، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران با ملک عبدالله پادشاه عربستان دیدار کوتاهی داشتند. چاوز هم در میانه این گفت‌وگو از راه رسید و دیدار سه‌جانبه سوژه خوبی برای عکاسان شد.

موضع نوذری درباره بیانیه اوپک

وزیر نفت ایران درباره بیانیه پایانی این اجلاس به خبرنگار همشهری گفت: بحث‌های خوبی داشتیم، نظرات ما هم در بیانیه تامین شد. موضوع تاسیس بانک اوپک و مسأله بررسی کاهش ارزش دلار افزود: ارزیابی این مسائل به وزرای اقتصاد و نفت کشورها سپرده شد و در حقیقت پیشنهاد ایران مورد توجه واقع شد.

وزیر نفت درباره نکات مهم بیانیه سران یادآور شد: 3 مورد مهم در این بیانیه وجود داشت. محیط‌زیست، توسعه پایدار و بحث تامین امنیت انرژی.

خبرنگار همشهری پرسید: گویا اختلافاتی بین کشورها در مورد تنظیم بیانیه وجود داشت. نوذری پاسخ داد: ‌اختلافی وجود نداشت. طبق معمول بیانیه قبل از انتشار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سعودالفیصل: نمی‌خواهیم در خاورمیانه شاهد جنگ باشیم

پس از پایان نشست سران اوپک، سعود‌الفیصل وزیر امور خارجه عربستان به‌همراه علی النعیمی، وزیر نفت و وزیر اقتصاد این کشور به محل سالن خبرنگاران آمدند و در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به پرسشی درخصوص تهدید آ‌مریکا و احتمال جنگ با ایران گفت: تمامی سؤالات شما مبتنی بر فرضیات است. اینکه آمریکا با ایران حمله می‌کند یا خیر یک فرض است. اما ما نه می‌خواهیم شاهد جنگ باشیم و نه شاهد افزایش قیمت نفت.

کد خبر 36912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز