همشهری امارات: نشست بسته وزرای نفت، امور خارجه و اقتصاد 13 کشور عضو اوپک جمعه شب 25 آبان در ریاض برگزار شد.

این نشست قرار است بیانیه اجلاس سران اوپک را نهایی کند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از آغاز این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی همشهری، پیام حضور دکتر احمدی‌نژاد در نشست ریاض را انسجام اوپک خواند.

علاوه بر متکی، دانش جعفری و نوذری وزرای اقتصاد و نفت کشورمان نیز در نشست بسته جمعه شب حضور داشتند.

سیدمحمد حسینی سفیر ایران در عربستان نیز با اشاره به قدمت روابط ایران و عربستان، اظهار داشت که رئیس‌جمهوری کشورمان در سفر به عربستان دیداری نیز با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی خواهد داشت.

سالم البدری دبیرکل اوپک هم در گفت‌وگویی با همشهری درباره آینده بازار نفت گفت: من فکر می‌کنم قیمت نفت به 100 دلار خواهد رسید.

وی افزود: من تصور می‌کنم که مشکلات ایران از راه دیپلماسی به زودی حل خواهد شد و بازار نفت با شوک مواجه نخواهد شد.

تولید نفت ایران به 4.5 میلیون بشکه می‌رسد

وزیر نفت کشورمان اعلام کرد: تا پایان برنامه چهارم حتی بدون حضور سرمایه‌گذاران خارجی، ظرفیت تولید نفت ایران به روزانه 4.5 میلیون بشکه خواهد رسید، ولی ایران همچنان به حضور شرکت‌های بین‌المللی در بخش نفت و گاز کشور علاقه‌مند است.

غلامحسین نوذری، بعدازظهر پنجشنبه در حاشیه سمپوزیوم وزیران نفت اوپک در ریاض سقف تولید نفت ایران در اوپک را 4 میلیون و 150 هزار بشکه دانست و افزود: تا پایان سال نیز ظرفیت تولید نفت ایران به 4 میلیون و 300 هزار بشکه خواهد رسید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار نیویورک ‌تایمز در باره افزایش بهای نفت، گفت: به‌نظر ما بهای واقعی نفت قیمت‌های کنونی نیست، ارزش دلار به شدت کاهش یافته و نگرانی‌ها برای افزایش سایر کالاها نیز ادامه دارد.

نوذری در باره تأثیر تحریم‌‌ها در صنعت نفت ایران گفت: ما بدون توجه به این حرف‌ها فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم به‌طوری که از آغاز این مباحث تاکنون توانسته‌ایم تولید نفت خام را تا 200 هزار بشکه افزایش دهیم.

وزیر نفت اضافه کرد: شرایط برای ما آسان‌تر از آن چیزی است که آنها فکر می‌کنند و مدام در انتظار کاهش تولید ما هستند ولی من در این جا از همه خبرنگاران بین‌المللی دعوت می‌کنم تا برای بازدید از پیشرفت طرح‌های ما به ایران بیایند و خود از نزدیک شاهد ماجرا باشند.

نشست سران اوپک شنبه و یکشنبه در ریاض برگزار می‌شود.

کد خبر 36731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز