همشهری آنلاین: بیانیه سومین اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از جانب کارشناسان 12 کشور عضو این سازمان به مرحله تصویب مقدماتی رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جواد یارجانی، رئیس امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با بیان این مطلب گفت: این بیانیه باید برای تصویب نهایی به جلسه وزاری نفت، امور خارجه و اقتصاد و در نهایت به تصویب و تایید نهایی سران کشورهای عضو اوپک برسد.

وی درباره محتوای این بیانیه افزود: بر اساس تاریخچه و اساسنامه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، جلب اعتماد کشورهای مصرف کننده از اصول و شیرازه‌های اصلی مندرج در بیانیه است.

یارجانی گفت: بر اساس بیانیه‌های الجزیره و کاراکاس، کشورهای عضو اوپک خود را به عنوان تامین‌کننده اصلی انرژی دنیا دانسته‌اند و بر این اساس حرکت می‌کنند.

نماینده ملی ایران در اوپک افزود: اما در مورد مسائل اخیر مانند توسعه پایدار و تغییرات آب و هوا دیدگاه‌هایی وجود دارد که با تائید سران کشورهای عضو اوپک اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع قیمت نفت در دستور کار سومین اجلاس سران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) قرار ندارد ادامه داد: بعید است سران کشورهای صادر کننده نفت در سومین گردهمایی خود طی گذشت 47 سال از عمر این سازمان، به مسائل جزئی از جمله قیمت نفت و بازار بپردازند.

وی گفت: مسائل بلند مدت و راهبردی در دستور کار سومین اجلاس سران اوپک خواهد بود .

یارجانی همچنین افزود: موضوعاتی همچون قیمت‌های جهانی نفت و میزان تولید اوپک در اجلاس فوق‌العاده این سازمان که در 14 آذر ( 5 دسامبر) امسال در ابوظبی امارات عربی متحده برگزار خواهد شد، بررسی می‌شود.

یارجانی افزود: البته احتمال دارد در نشست‌ها و دیدارهای حاشیه ای سومین اجلاس سران ، درباره قیمت و میزان تولید نفت اوپک نیز رایزنی و صحبت شود ، اما در جلسات رسمی مطرح نخواهد شد. 

وی عامل اصلی افزایش قیمت جهانی نفت خام را به جای موضوع اساسی عرضه و تقاضا، عوامل غیر اساسی همچون مسائل روانی و ژئوپلتیک می‌داند.

نمایندگان و کارشناسان 12 کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک ) برای تهیه بیانیه و نیز فراهم کردن مقدمات برگزاری سومین اجلاس سران اوپک، اواخر هفته منتهی به 10 آبان 86، در ریاض پایتخت عربستان سعودی گردهم آمدند.

سومین اجلاس سران کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) 26 و 27 آبان (17 و 18 نوامبر) در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می شود.

کد خبر 35988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز