چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساعاتی پس از تصمیم اوپک برای حفظ سقف کنونی تولید نفت این سازمان، قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از دو دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بعد از تصمیم کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای حفظ سقف کنونی تولید خود، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی  افزایش یافت و در بازار نیویورک هر بشکه نفت سبک امریکا برای تحویل در ماه ژانویه به 07/2 دلار افزایش به 39/90دلار در هر بشکه رسید.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با 38/2 دلار افزایش به 91/91 دلار در هر بشکه رسید.
تا پیش از نشست اوپک قیمت نفت روندی نزولی را طی می کرد به طوری که در طی یک هفته به میزان 10 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

بالاترین قیمت ثبت شده برای نفت خام مربوط به 21 نوامبر است که در آن هر بشکه نفت خام به 29/99 دلار در هر بشکه رسید.

13 کشور عضو اوپک در نشست پشت درهای بسته خود که روز چهارشنبه 14 آذر در هتل القصر امارات برگزار شد سقف تولید را تغییر ندادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر نفت نیجریه پس از نشست 13 عضو اوپک در ابوظبی گفت اعضای این سازمان موافقت کردند سطح فعلی تولید خود را حفظ کنند.

بر اساس این گزارش در این جلسه مقرر شده است، اعضای اوپک جلسه فوق العاده دیگری را در ابتدای فوریه 2008 میلادی (12 بهمن) وین و پیش از برگزاری اجلاس عادی اوپک در ماه مارس (اسفند) برگزار کنند.

جواد یارجانی، نماینده ملی ایران در اوپک در باره تصمیم های دیگر اعضای اوپک نیز به خبرنگار شانا گفت: در این جلسه برای آنگولا یک میلیون و 900 هزار بشکه سهمیه تولید در نظر گرفته شده است.

وی افزود:در این جلسه همچنین عضویت اکوادور به عنوان عضو سیزدهم اوپک اعلام شد و 520 هزار بشکه سهمیه تولید برای این کشور در نظر گرفته شد.

نماینده ملی ایران در اوپک گفت:سهمیه های در نظر گرفته شده برای دو عضو جدید در حدود تولید فعلی این کشورهاست و قرار نیست از سهمیه اعضای فعلی اوپک کم شود بنابراین از این پس سهمیه تولید اوپک برای 12 کشور بدون در نظر گرفتن عراق اعلام می شود.

وی ادامه داد:در حال حاضر سهمیه تولید 10 عضو اوپک 27 میلیون و 100 هزار بشکه است که با احتساب دو عضو جدید و عراق 31 میلیون و 600 هزار بشکه خواهد بود که معادل با تولید اعضای اوپک در سپتامبر سال 2006 میلادی است.

کد خبر 38399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز