همشهری آنلاین: صدور گاز طبیعی از ایران به پاکستان از طریق خط لوله صلح از سال 2013 میلادی،‌ آغاز می‌شود.

میرتقی صرافی، مدیر طرح‌های خطوط لوله شرکت ملی صادرات گاز ایران- در گفتگو با واحد مرکزی خبر افزود: در جلسات فشرده‌ای که تا روز 30 مهرماه 86 و به مدت هشت روز در اسلام آباد برگزار شد، دو طرف‌ درباره 3 مورد باقیمانده از قرارداد احداث خط لوله صلح میان ایران و پاکستان به توافق نهایی رسیدند.

وی گفت: پس از توافق نهایی دو طرف درباره این موارد ،‌کارشناسان حقوقی و فنی ایران و پاکستان مسایل حقوقی را درباره ان لحاظ و زبان قرارداد را از لحاظ فنی و حقوقی، همسان کردند.

مدیر طرح های خطوط لوله شرکت ملی صادرات گاز ایران در تبیین 3 مورد توافق شده در مذاکرات اخیر افزود: دو طرف توافق کردند قیمت گاز طبیعی صادراتی ایران به پاکستان،‌هر سه سال یکبار براساس تغییر قیمت در بازار نفتی ژاپن تغییر کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس در هر دوره سه ساله،‌ نسبت قیمت گازمایع به نفت خام مصرفی در ژاپن، به هر میزان تغییر کند، قیمت گاز صادراتی ایران به پاکستان نیز به همان میزان تغییر خواهد کرد.

صرافی گفت: دومین مورد باقی‌مانده از توافق تهران که در مذاکرات اخیر اسلام اباد نهایی شد، تضمین تامین گاز از طرف فروشنده بود.

وی افزود: قرارداد عملیاتی اجرای توافق ها به عنوان قرارداد فرعی نیز سومین موردی بود که در مذاکرات اخیر، ‌متن تهیه شده آن را به طرف پاکستانی دادیم و قرار شد کارشناسان فنی دوطرف برای نهایی کردن آن ‌گفتگو کنند.

مدیر طرح های خطوط لوله شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: قرارداد نهایی شده میان دوشرکت خریدار و فروشنده گاز،‌ همزمان با امضای توافقنامه سیاسی مربوط میان روسای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان،‌ امضا خواهد شد.

وی افزود: گازطبیعی صادراتی ایران به پاکستان از عسلویه تأمین و از طریق خط لوله گاز سراسری هفتم کشور،‌ به ایرانشهر و از ایرانشهر نیز با خط لوله ای به طول 265 کیلومتر ،‌به نقطه تحویل در مرز دو کشور منتقل خواهد شد.

صرافی گفت: احداث خط لوله گاز سراسری هفتم کشور،‌ هم اکنون تا حدود 35 درصد پیشرفت کرده است و به نظر می رسد تا سال 1388 پایان یابد.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان پاییز امسال، ‌مطالعات تعیین دقیق نقطه مرزی تحویل گاز تکمیل و نهایی شود.

وی گفت: پاکستانی‌ها هم باید برای دریافت گاز،‌ حداکثر تا سال 2013 میلادی حدود 1300 کیلومترخط لوله در سراسر این کشور احداث و ایستگاه های تقویت فشار لازم در مسیر آن را ایجاد کنند.

صرافی افزود: دو شرکت فروشنده و خریدار،‌ یعنی شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت اینتر استیت گاز سیستم(isgs)، متعهد شدند تا سال 2013 میلادی اقدامات لازم را برای صدور و دریافت گاز کامل کنند.

کد خبر 34709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز