جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

ایران و سوریه تفاهم‌نامه صادرات گاز را امضا کردند و به این ترتیب سوریه جدید‌ترین مشتری خرید گاز از ایران شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، بحث صادرات گاز ایران به کشورهای غرب آسیا به ویژه سوریه و لبنان از سال‌ها پیش مورد توجه محافل سیاسی و اقتصادی قرار داشت که به دلایل مختلف زمینه مذاکره جدی و اجرای آن تاکنون به تأخیر افتاده بود. تهران و دمشق در سفر اخیر وزیر نفت سوریه به تهران این بن‌بست را شکستند و با امضای پیش‌تفاهمی راه صادرات گاز ایران به کشورهای غرب آسیا را فراهم ساختند.

تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به سوریه پنج‌شنبه در تهران به امضای سرپرست وزارت نفت کشورمان و وزیر نفت سوریه رسید. براساس این تفاهم‌نامه ایران از ابتدای سال 2009 سالانه 2 تا 3 میلیارد مترمکعب گاز به سوریه صادر می‌کند.

این میزان گاز قرار است از طریق خط لوله ترکیه  به سوریه صادر شود و کارگروه‌هایی برای نهایی کردن این توافق‌نامه به زودی از سوی 2 کشور کار خود را آغاز می‌کنند.

پیش از این بر اساس طرح‌های اولیه قرار بود گاز ایران از خاک عراق به لحاظ مسافت کوتاه‌تر و اقتصادی‌تر بودن به کشورهای غرب آسیا منتقل شود که به‌دلیل حاکمیت حزب بعث در گذشته و شرایط درحال گذار عراق که چشم‌انداز مشخصی در آینده نزدیک برای امنیت و ثبات آن متبلور نیست ظاهرا دیگر راه‌ها و به‌طور خاص مسیر ترکیه مورد توجه قرار گرفته است.

البته پیش‌بینی می‌شود انتخاب این مسیر، از بین برنده دیگر مسیرها به ویژه مسیر عراق نخواهد بود ، چرا که با فراهم شدن شرایط لازم امنیتی در عراق گاز ایران می‌تواند در میان‌مدت از این کشور غرب آسیا منتقل شود. ظاهرا در حال حاضر گاز ایران قرار است از مسیر خط لوله سراسری انتقال گاز ایران به اروپا در خاک ترکیه به سوریه منتقل شود.

غلام‌حسین نوذری، سرپرست وزارت نفت  در جلسه امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به مذاکرات و دیدار‌های هیات سوری طی روز‌های گذشته با تنی چند از معاونان وزارت نفت و رؤسای شرکت‌های چهارگانه گفت: در این دیدار‌ها نحوه همکاری‌های ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف به ویژه در میدان‌های گازی، ساخت پالایشگاه، صنایع پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و طرح کارت هوشمند سوخت مورد بررسی قرار گرفت.

سفیان علاء ، وزیر نفت سوریه نیز تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به سوریه را گام بلندی در توسعه روابط میان2کشور خواند و افزود: واردات گاز از ایران به پیشرفت طرح‌های صنعتی و اقتصادی سوریه کمک شایانی خواهد کرد و امیدواریم این تأثیر طرح‌های مشترک میان ایران و سوریه را نیز شامل شود و به گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های 2 کشور بینجامد.صادرات این میزان از گاز به فصل‌های گرم سال مربوط می‌شود و در فصل‌های سرد با توجه به میزان بالای مصرف در داخل کشور محدودیت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

سرمایه‌گذاری ترکیه در طرح انتقال گاز ایران

دولت ترکیه قصد دارد طرح 5/3میلیارد دلاری گاز ایران را تأمین اعتبار کند.

ایسنا گزارش داد:  درحالی که آمریکا به مخالفت‌های خود با همکاری گازی تهران و آنکارا ادامه می‌دهد، ترکیه قصد دارد طرح گازی ایران را از طریق شرکت دولتی نفت ترکیه (TPAO) تأمین اعتبار کند.

مقامات وزارت انرژی ترکیه اعلام کردند: شرکت TPAO ترکیه به محض آن‌که توافقنامه مربوطه در پایان ماه جاری میلادی به امضا برسد، سرمایه‌گذاری خود را در طرح پارس جنوبی ایران آغاز خواهد کرد.

درهمین‌حال، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به این خبر اعلام کرد از برنامه ترکیه برای سرمایه‌گذاری 5/3 میلیارد دلاری در ایران اطلاع ندارد! اما آمریکا با چنین اقدامی مخالف خواهد بود.

کد خبر 33202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز