گروه اقتصادی: بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز از طرح‌هایی است که در اولویت اجرایی وزارت نفت قراردارد و به‌دلیل برداشت مشترک باید بهره‌برداری ایران از آن با سرعت عملی شود.

میدان سلمان در خلیج فارس از حوزه‌های نفتی و گازی مشترک است که برای صادرات گاز آن به امارات متحده عربی قراردادی نیز منعقد شده است که موسوم به کرسنت است.

برای آگاهی از مراحل اجرای این طرح و پیشرفت آن با محمود زیرکچیان‌زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفتگو کرده‌ایم.

  • کار عملیات بهره‌برداری از میدان گازی سلمان در چه مرحله‌ای است؟

کار توسعه میدان گازی سلمان در اختیار شرکت متن به‌عنوان پیمانکار شرکت پترو‌ ایران است. این شرکت به شکل فوق‌‌‌‌العاده‌ای در حال کار است و پیش‌بینی می‌شود که تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد و عملیات بهره‌برداری از آن پس از پایان کار به شرکت نفت فلات قاره واگذار می‌شود.

  • اهمیت این طرح چیست و ضرورت سرعت در بهره‌برداری از آن به چه دلیل است؟

این میدان مشترک بین ایران و ابوظبی از امیر نشین‌های امارات است و به این دلیل باید زودتر به بهره‌برداری برسد.

علاوه براین گاز‌های همراهی دارد که روزانه سوزانده می‌شود. با سرعت در کار بهره‌برداری زیان ناشی از بهره‌برداری نکردن از این طرح کاهش می‌یابد و سهم ما از برداشتی که از این میدان داریم نیز افزایش می‌یابد. علاوه براین امکان صادرات گاز از این میدان ایجاد می‌شود.

  • در این میدان قراردادی برای صادرات گاز به امارات داریم در این زمینه چه تحولی رخ داده‌ است؟

در حال حاضر میان وزارت نفت و شرکت کرسنت برای عملی شدن صادرات مذاکره ادامه دارد و من امیدوارم که این مسئله با تدابیری که مسئولان شرکت یادشده اتخاذ خواهند کرد و شرایط منطقی و عادلانه‌ای که از آنان انتظار می‌رود صادرات گاز از سال آینده به کشور همسایه امارات عملی شود.

  • آیا ایران در اجرای طرح با تأخیری مواجه است یا خیر؟

عملیات توسعه در اختیار پتروایران است و ما در جریان این مسئله که آیا در اجرای طرح تأخیری بوده یا نه نیستیم ولی پس از پایان کار و آمادگی برای صادرات به شرکت نفت فلات قاره واگذار می‌شود.

این طرح از این نظر اهمیت دارد که با پایان آن و پذیرش شرایط قیمتی که از سوی ایران خواسته شده است برای نخستین بار در منطقه خلیج فارس صادرات گاز عملی می‌شود و به کشور همسایه ما عرضه می‌شود.

  • برنامه‌های صادراتی دیگری که به کشورهای دیگر خلیج‌فارس دارید در چه مرحله‌ای است؟

برنامه‌های صادراتی ما به کشورهای عمان، بحرین ،کویت و حتی لهستان در حال پیشرفت است. در مورد عمان پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. امسال فکر کنم قرارداد توسعه و صادرات گاز به میزان یک میلیارد فوت مکعب در روز را با این کشور نهایی کنیم.

بحث با بحرین نیز شروع شده و نخستین مذاکرات ماه گذشته در بحرین انجام شد و بسیار مثبت بود.لهستان نیز متقاضی خرید گاز به شکل ال‌.ان.‌جی است که بحث مقدماتی با سفر هیات ایران به این کشور شروع شده و ادامه دارد.

برای برداشت گاز از میدان مشترک هنگام با عمان نیز به توافق‌های خوبی رسیدیم که 2هفته پیش هیأت عمانی با شریک خارجی در تهران بودند و به‌زودی عملیات اجرایی برداشت با یک مدیریت مشارکتی به‌زودی آغاز می‌شود.

با کویت و عربستان نیز برای برداشت مشترک از میدان آرش مذاکراتی شده ولی هنوز این بحث‌ها جدی نشده است.

کد خبر 34657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز