قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پس از 7 روز مذاکرات فشرده میان کارشناسان و نمایندگان 2 کشور ایران و پاکستان با تأیید توافق‌های تهران خاتمه یافت.

نصرت‌الله سیفی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در حالی که هنوز برخی جزئیات قرارداد میان کار شناسان 2کشور در حال حل‌‌وفصل بود، به خبرنگار ما گفت: با این توافق و حل برخی جزئیات دیگر، نمایندگان 2 کشور متن قرارداد را امضاء خواهند کرد و برای تأیید مراجع  قانونی لازم به نهاد‌های دولتی ارائه و پس از طی این مراحل زمان و محل امضاء قرارداد که میان سران 2 کشور انجام خواهد شد مشخص می‌شود.

وی تأکید کرد: مذاکرات فشرده 3 روزه کارشناسان 2 کشور در اسلام‌آباد قرار بود روز جمعه نهایی شود ولی برخی جزئیات قرارداد منجر به طولانی شدن مذاکرات شد که تا روز یک‌شنبه به‌طول انجامید.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، هیئت ایرانی دیداری نیز با امان‌الله جدون وزیر‌نفت و منابع طبیعی پاکستان داشت که وی در این دیدار با تأکید بر تعهد کشورش به حل برخی مشکلات موجود در راه ادامه خط لوله به سوی هند بر موافقت این کشور برای فراهم کردن امکان صدور گاز از طریق خاک این کشور به چین و هر کشور دیگر تأکید کرد.

به گفته سیفی مقامات هند به دولت پاکستان اطلاع داده‌اند که برای پیگری مذاکرات تا 2ماه دیگر هیأتی به‌سرپرستی مورلی دائورا وزیر نفت این کشور به پاکستان سفر خواهد کرد.

وی در مورد مسئله مورد اختلاف بازنگری قیمت گاز در متن قرارداد مورد توافق ایران و پاکستان نیز گفت: 2 کشور با بازنگری قیمت برای هر 3 سال به درخواست طرفین موافقت کردند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز خاطر نشان کرد. به‌دلیل اهمیت این قرارداد و حساسیت آن هنوز برخی موارد در متن قرارداد در‌حال حل فصل نهایی است ولی درمورد مسائل اصلی و مهم اختلافی وجود ندارد.

طرح 7 میلیارد دلاری خط لوله صلح بیش از 10 سال است که میان 3 کشور ایران هند و پاکستان در‌حال مذاکره است ولی هند در 3 دوره مذاکرات اخیر طرح به‌دلیل برخی اختلاف‌ها با دولت پاکستان در مورد هزینه ترانزیت گاز شرکت نکرد. با نهایی شدن متن قرارداد میان پاکستان و ایران، از این پس هند مسائل حول این قرارداد را باید به‌صورت جداگانه با 2 کشور دنبال کند.

با نهایی شدن این قرارداد ایران روزانه 60 میلیون مترمکعب گاز به پاکستان و هند صادر می‌کند که سهم هر کشور معادل 30 میلیون‌متر مکعب خواهد بود.

حل تمامی موارد اختلافی مهم

نصرت‌الله سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز اعلام کرد به‌دلیل اهمیت قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان و حساسیت آن هنوز برخی موارد در متن قرارداد در‌حال حل فصل نهایی است ولی درمورد مسائل اصلی و مهم اختلافی وجود ندارد.

وی گفت: براساس توافق‌های انجام شده طرف پاکستانی موافقت کرد که مسئله هزینه ترانزیت گاز از این کشور به هند را با مذاکرات دوجانبه با طرف هندی حل کند.

کد خبر 34561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز